ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
דילמה חוקתית

אדם שדד את כספו מחשבון הבנק והפך לגיבור היום

משטרת לבנון עצרה בימים האחרונים תושב העיירה ג'וב ג'נין שבדרום לבנון, לאחר שהחזיק מספר עובדים בסניף הבנק המקומי במשך מספר שעות, עד שמנהל הסניף נאלץ לבצע משיכה של 50 אלף דולרים מחשבונו של האיש ולהעבירם לידו במזומן

אדם שדד את כספו מחשבון הבנק והפך לגיבור היום
שודד בפעולה. אילוסטרציה צילום: pixabay

בעבר אפשרו הבנקים בלבנון לאזרחים להפקיד כסף בלירה לבנונית או לחלופין בדולר אמריקאי, ולאחר מכן למשוך אותו באותו המטבע שבו הופקד הכסף.

לפני כשנתיים, בשל המשבר הכלכלי החמור והחשש מפני קריסת הבנקים, הפסיקו הבנקים לאפשר משיכה דולרית. במקום זאת חייבות כל המשיכות להתבצע אך ורק בכסף לבנוני, וגם מי שהפקיד את כספו בדולרים נאלץ להמיר את המטבעות ללירה הלבנונית ולמשוך אותן מחשבון הבנק.

החיסרון הגדול בשיטה הזאת, מבחינת הלקוחות, נעוץ בעובדה שהשער הרשמי של הלירה הלבנונית גבוה באופן משמעותי מערכה האמיתי של הלירה כפי שהיא נסחרת בשווקים הפתוחים בלבנון. כך, אדם שהפקיד את כספו בדולרים ומבקש למשוך אותו, נאלץ לוותר על כ-65 אחוז מערכו של הכסף שהפקיד, ועוד לשלם עמלה עבור המרת המטבעות.

ה'שודד' מג'וב גנין, דרש לקבל את כספו בדולרים כפי שהפקיד אותו. בסניף הסבירו לו שהדבר בלתי אפשרי, ובתגובה הוא שלף נשק ולקח שבעה מעובדי המקום כבני ערובה, התיז עליהם דלק והודיע שאם כספו לא יינתן לו ואם תנסה המשטרה לפרוץ למקום, הוא יעלה את המקום באש, על בני הערובה שאיתו.

לאחר מו"מ שנמשך שעות אחדות, נאלצה הנהלת הבנק להעניק לאיש את מבוקשו, והוא הצליח להעביר את הכסף תוך כדי המהומה לרעייתו שהמתינה בחוץ ונמלטה עם הכסף. זמן קצר לאחר מכן כבר נעצר האיש על ידי המשטרה, אך הכסף כבר לא היה בחזקתו, ועד שנפתח המצוד אחר רעייתו, היא הצליחה להסתיר את עקבותיה. יש הטוענים כי הספיקה להימלט מלבנון, בעודה משאירה את ילדיהם בבית, שנלקחו לאחר מכן על ידי קרובי משפחה. למרות שה'שודד' נעצר, בתביעה הלבנונית התקשו להחליט תחת איזה סעיף לחקור אותו. על פי הדיווחים, הנוהל שלפיו נוהגים הבנקים הלבנוניים שלא לאפשר משיכה דולרית, אינו מעוגן בחוק הלבנוני, ועל כן השודד מג'וב ג'נין למעשה אינו שודד משום שנטל את כספו שלו, השייך לו על פי החוק ושהבנק בעצם עבר על החוק כשניסה למנוע ממנו את המשיכה. ככל הנראה יואשם האיש לבסוף רק בגין לקיחת בני הערובה, אלא שהוא טוען כי התייחס אליהם יפה לכל אורך האירוע, ושבסיומו של ה'שוד' אפילו התנצל בפניהם מעומק הלב.

כך או כך, האיש הפך לגיבור היום בלבנון, ורבים מאזרחי לבנון מריעים לו ומצהירים בקול על תמיכתם במעשיו, כשלדבריהם, השודדים האמתיים הם הבנקים שמונעים מהם להוציא את כספם שהרוויחו בזיעת אפם לפני שהפקידו אותו בחשבון הבנק שלהם.

שוד כסף בנק לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}