ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

גיוועלד: מטה הישיבות והכוללים מפרסם נתונים קשים

בעקבות הקיצוצים הצפויים, הוקם 'מטה הישיבות והכוללים' • צעד ראשון: לפרסם לציבור את הנתונים הקשים ולעוררו לפעולה • בפנים: איך מחמיר האוצר את נוהלי הביקורת?

צילום: מנחם הלוי
צילום: מנחם הלוי



הקיצוצים החמורים העלולים לפגוע קשה בעולם התורה והישיבות הביאו להתארגנות של גוף המכנה עצמו 'מטה הישיבות והכוללים'. אמש (ד9 התקיימה אסיפה של מנהלי ישיבות הסדר, גבוהות וכוללים. בסיכום האסיפה הוחלט לנקוט בשורת פעולות וצעדים שמטרתם לשתף את הציבור בסכנה החמורה לעולם הישיבות.

קהל היעד של הינו הציבור המבין את ערך התורה, וזאת במטרה לעוררו לתמיכה, ולחזק את ידי העוסקים במלאכת הקודש.

הצעד הראשון הוא פרסום מקיף של הנתונים, בכדי שהציבור יבין את מהות הקשיים בפניהם יעמדו מנהלי המוסדות ויפעל בהתאם.

הוחמרו נוהלי הביקורת על הישיבות

כידוע, הישיבות הנתמכות על ידי משרד החינוך מקבלות את התמיכה ביחס למספר התלמידים הלומדים בהם, מספר שמדווח למשרד ע"י הישיבות עצמן. לצורך הבקרה על התאמת המספר המדווח למספר התלמידים שלומדים בפועל, מופעל ע"י משרד האוצר מערך בקרה הבנוי על ביקורי פתע בישיבות וספירת התלמידים בהם ביחס לדיווחי המוסד.

מוסד שבבדיקה האקראית התברר שלא לומדים בו מספר התלמידים שדווח על ידו, נבדק בשנית, וממצאי שתי הבדיקות מובאים לוועדת תמיכות של משרד החינוך לצורך קבלת החלטה לגבי המוסד בהתאם לנוהל שר אוצר. החלטה שתחרוץ את גורלו של המוסד לשנה זו, ולעיתים גם לשנים הבאות.
בבדיקה אקראית עלולה לחרוץ את גורלו של מוסד מסיבות שקשורות באקראיות. לדוג': מוסד שבו הנוכחות מלאה, אך ביקרו בו פעמיים בשעות אחרי הצהריים המאוחרות עלול לאבד את התמיכה בגלל חוסר גדול, לעומת מוסד שבו יש חסרים אמיתיים אך ביקרו בו בשעות הבוקר.

יש לציין כי שאר מוסדות החינוך במדינה (אוניברסיטאות, בתי ספר וכו') מתוקצבים ולא נתמכים ולכן בהם נושא ההיעדרויות כלל לא עולה על הפרק.

אם בעבר שיטת הביקורת האקראית הייתה בעייתית, כעת עם חתימת נוהל שר אוצר החדש היא הפכה לבעייתית עוד יותר. הנוהל החדש דורש למעשה נוכחות של 100% בכל זמן נתון, שכן אם יימצא בשתי ביקורות אחוז היעדרות כלשהו, המוסד ייקנס בגינו. מיותר לציין כי מטבע הדברים, במוסד חינוכי, בדומה לכל מסגרת אחרת, לא ניתן לקיים מציאות של מאה אחוז נוכחות קבועה.

בין שאר הנתונים מפרסם הארגון את הנתונים הבאים:

1. על פי הנוהל הקודם אחוז היעדרות של עד 15% נחשב לאחוז היעדרות נורמטיבי, ומוסד שעמד באחוז היעדרות זה לא נקנס. על פי הנוהל החדש, גם מוסד שעומד באחוז זה, ייקנס על אותם תלמידים שנעדרו בשתי ביקורות רצופות.

2. מוסד שבביקורת הראשונה אחוז החוסר עלה על 15%, ובביקורת השנייה הצליח (היעדרות נמוכה מ-15%), על פי הנוהל הקודם לא מקבל קנס. ההנחה היא שמה שקרה בביקורת הראשונה הוא תוצאה של אותה אקראיות, שהרי בביקורת השנייה הצליח. על פי הנוהל החדש הוא ייקנס בכל זאת על אותו אחוז שלא נכח בביקורת השנייה, תהא הסיבה לכך אשר תהא.

3. על פי הנוהל הקודם לוועדת התמיכות היה שיקול דעת להוסיף על אחוז ההיעדרות (15%) תלמידים שהוועדה שוכנעה שהיעדרותם הייתה מסיבות שאינם בשליטתם (אשפוזים רפואיים, אבלות חלילה, וכיו"ב). הנוהל החדש לא משאיר שום שיקול דעת לוועדת התמיכות, והקנסות הם כמעט אוטומטיים.

4. גובה הקנסות הוא עצום, והוא מחושב לפי מכפלה של התמיכה במי שנעדר כפול 36, או של אחוז ההיעדרות מוכפל בתמיכה שנתית מלאה.

5.הקנס מחושב לשלוש שנים גם אם המוסד עמד בביקורות שהיו רק לאחרונה.
קיצוץ מטה ישיבות כוללים ביקורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד