חשבון נפש בטשרנוביל: למה מנענו מהבנש"קים להתחתן?
קפידא? פטירתו הפיתאומית של משה שארף ז"ל ביום חתונת אחיו, הובילה את ראשי ישיבת טשרנוביל לבחון מחדש התקנה לפיה אסור לתלמידי שיעור ב' להתארס לפני שבועות
- אלי כהן, בחדרי חרדים
- כ"ד סיון התשע"ג
- 21 תגובות
משה שארף ז"ל
קהילת חצר טשרנוביל, נתונה תחת ההלם של פטירתו הפתאומית של משה שארף ז"ל, שנמצא מוטל במיטתו באשמורת הבוקר של יום חמישי ללא רוח חיים, בבוקר חתונת אחיו יבדלחט"א.
חבריו לספסל הלימודים ערכו חשבון נפש, והיו שהזכירו את התקרית האחרונה בישיבה, כאשר מספר תלמידים תלמידי שיעור ב' - שהינם צאצאים לרבנים ואדמו"רים - חטאו בכך ש'הפרו' את ההוראות של הישיבה, והתארסו לפני חג השבועות, ובגין כך סולקו מהישיבה.
אשתקד, לקראת חודש אלול, שלחה הנהלת הישיבה הגדולה של טשרנוביל חוזר להורי התלמידים ובו נאמר, כי לפי תקנה חדשה אין לתלמידים חברי שיעור ב' להתארס לפני חג השבועות כדי שלא לגרום לזלזול בסדרי הישיבה ובלימודים. החתנים הללו, מתהלכים בתחושה, כי היעדרות כזו או אחרת, כבר "לא תזיק להם לשידוכים".
תלמידי שיעור ג', צברו לפחות שנתיים של לימודים סדירים בישיבה, והגיעו לפרקם כאשר מלאו להם שמונה עשרה, בניגוד לתלמידי שיעור ב', שעדיין בגילאי 17.
עוד בנושא:
• "החתונה נדחתה" • סיפורה של טרגדיה מחרידה
• טרגדיה: בן 20 נמצא מת בישיבה - בבוקר חתונת אחיו הבכור
לשון התקנה היה גורף וקולקטיבי. לא נעשו בה הבחנות בין בני אדמו"רים ורבנים, לבין פשוטי עם. למרות שתופעת השידוכים בגיל צעיר יחסית, מצויה בחצרות גדולי ישראל, החליטה הנהלת הישיבה, כי אין להבדיל בין דם לדם.
גם בישיבות אחרות קיימת התקנה, כולל ישיבת עמלה של תורה, ישיבת מאור עיניים וישיבת בעלזא.
בזו האחרונה, נוספה הסתייגות מקילה, כאשר תלמידים יכולים לעבור לישיבות גבוהות שנועדו לגילאים בוגרים המכונות 'מתיבתא' וכיוצא בזה.
מספר הורים לתלמידים הנמנים עם חסידי ויז'ניץ, פנו בחודש ניסן האחרון לאדמו"ר מויז'ניץ וקבלו, כי הציעו לבניהם תלמידי שיעור ב', הצעות מכובדות, אולם הם חוששים מפני הרחקת בניהם מהישיבה.
"חז"ל אמרו כי יש לחשוש שמא יקדמנו אחר, וכיצד ניתן למנוע מהם להתארס?" שאלו האברכים. האדמו"ר מויז'ניץ לקח את הדברים לתשומת ליבו ופנה לגיסו האדמו"ר מטשרנוביל בעניין. האדמו"ר הבהיר לו, כי ההחלטות לא נעשו בעצה אחת עמו וכי הוא מעולם לא הציב איסורים על תלמידים להתארס, במועדים כאלו ואחרים. האדמו"ר מויז'ניץ גם פנה לאדמו"רים נוספים שיש להם ישיבות, כמו האדמו"ר ממחנובקה ועוד, ואצל מרביתם הצליח לפעול, לבל יקבעו תקנות דומות.
בעקבות דברי האדמו"ר מטשרנוביל, יצאה הנהלת הישיבה בהבהרה, כי 'מעולם לא אסרה על תלמידיה להתארס... אולם כדי שלא לפגוע בסדרי הישיבה, על התלמיד לקחת בחשבון, כי לא יוכל להמשיך ללמוד בין כתליה, כל עוד איננו מיישר קו עם ההוראות".
מספר בחורים שההינו להתארס, בלא תיאום עם הישיבה (תיאום שבלאו הכי, לא היה מתאפשר) מצאו עצמם מורחקים מהישיבה.
כעת, בעקבות האסון יש הטוענים כי עגמת הנפש והצער שהוסב לאותם תלמידים גרמה לקטרוג זה שהייה בעוכריהם , הנהלת הישיבה מתכננת לערוך חשבון נפש מקיף , ובמסגרתו יתכן שהתקנה הזו תבוטל או תשתנה.
כפי שפורסם, נישואי אחיו החתן, נדחו עד לאחר השבעה, בהוראת הגר"ש וואזנר, שהתבטא, כי טרגדיה כזו לא זכורה לו מזה שלושים שנה.
המנוח, הספיק לטוס לאנטוורפן לשבת העליה לתורה, לאחר שמצא כרטיס טיסה מוזל. הוריו לא רצו להטריחו ובשיחות מוקדמות אמרו לו, כי הגעתו לבלגיה מיותרת וכי ניתן להסתפק בהשתתפותו בחתונה. אבל בנם רצה לשמח את הוריו והפתיע, כאשר נחת בערב שבת בבלגיה בבית הוריו ומיד ביום ראשון, שם פעמיו בחזרה לישראל.
בתוך כך, תקדים בחצר טשרנוביל: מודעה שהתפרסמה ביום שישי מטעם בית האדמו"ר מטשרנוביל מבקשת מהציבור הנכנס לקודש פנימה, אל האדמו"ר, שלא להזמינו לשמחות ולאירועים שונים.
על המודעה חתומים הגבאים. הסיבה לכך היא ככל הנראה, ריבוי ההזמנות והנוהג של האדמו"ר לכבד את המזמינים ולהופיע בשמחתם, צעד שגרם לעומס יתר על סדר יומו ומשבש את שעות קבלת הקהל בערבים, בפרט בתקופה מרובת שמחות כבימינו.
חבריו לספסל הלימודים ערכו חשבון נפש, והיו שהזכירו את התקרית האחרונה בישיבה, כאשר מספר תלמידים תלמידי שיעור ב' - שהינם צאצאים לרבנים ואדמו"רים - חטאו בכך ש'הפרו' את ההוראות של הישיבה, והתארסו לפני חג השבועות, ובגין כך סולקו מהישיבה.
אשתקד, לקראת חודש אלול, שלחה הנהלת הישיבה הגדולה של טשרנוביל חוזר להורי התלמידים ובו נאמר, כי לפי תקנה חדשה אין לתלמידים חברי שיעור ב' להתארס לפני חג השבועות כדי שלא לגרום לזלזול בסדרי הישיבה ובלימודים. החתנים הללו, מתהלכים בתחושה, כי היעדרות כזו או אחרת, כבר "לא תזיק להם לשידוכים".
תלמידי שיעור ג', צברו לפחות שנתיים של לימודים סדירים בישיבה, והגיעו לפרקם כאשר מלאו להם שמונה עשרה, בניגוד לתלמידי שיעור ב', שעדיין בגילאי 17.
עוד בנושא:
• "החתונה נדחתה" • סיפורה של טרגדיה מחרידה
• טרגדיה: בן 20 נמצא מת בישיבה - בבוקר חתונת אחיו הבכור
לשון התקנה היה גורף וקולקטיבי. לא נעשו בה הבחנות בין בני אדמו"רים ורבנים, לבין פשוטי עם. למרות שתופעת השידוכים בגיל צעיר יחסית, מצויה בחצרות גדולי ישראל, החליטה הנהלת הישיבה, כי אין להבדיל בין דם לדם.
גם בישיבות אחרות קיימת התקנה, כולל ישיבת עמלה של תורה, ישיבת מאור עיניים וישיבת בעלזא.
בזו האחרונה, נוספה הסתייגות מקילה, כאשר תלמידים יכולים לעבור לישיבות גבוהות שנועדו לגילאים בוגרים המכונות 'מתיבתא' וכיוצא בזה.
מספר הורים לתלמידים הנמנים עם חסידי ויז'ניץ, פנו בחודש ניסן האחרון לאדמו"ר מויז'ניץ וקבלו, כי הציעו לבניהם תלמידי שיעור ב', הצעות מכובדות, אולם הם חוששים מפני הרחקת בניהם מהישיבה.
"חז"ל אמרו כי יש לחשוש שמא יקדמנו אחר, וכיצד ניתן למנוע מהם להתארס?" שאלו האברכים. האדמו"ר מויז'ניץ לקח את הדברים לתשומת ליבו ופנה לגיסו האדמו"ר מטשרנוביל בעניין. האדמו"ר הבהיר לו, כי ההחלטות לא נעשו בעצה אחת עמו וכי הוא מעולם לא הציב איסורים על תלמידים להתארס, במועדים כאלו ואחרים. האדמו"ר מויז'ניץ גם פנה לאדמו"רים נוספים שיש להם ישיבות, כמו האדמו"ר ממחנובקה ועוד, ואצל מרביתם הצליח לפעול, לבל יקבעו תקנות דומות.
בעקבות דברי האדמו"ר מטשרנוביל, יצאה הנהלת הישיבה בהבהרה, כי 'מעולם לא אסרה על תלמידיה להתארס... אולם כדי שלא לפגוע בסדרי הישיבה, על התלמיד לקחת בחשבון, כי לא יוכל להמשיך ללמוד בין כתליה, כל עוד איננו מיישר קו עם ההוראות".
מספר בחורים שההינו להתארס, בלא תיאום עם הישיבה (תיאום שבלאו הכי, לא היה מתאפשר) מצאו עצמם מורחקים מהישיבה.
כעת, בעקבות האסון יש הטוענים כי עגמת הנפש והצער שהוסב לאותם תלמידים גרמה לקטרוג זה שהייה בעוכריהם , הנהלת הישיבה מתכננת לערוך חשבון נפש מקיף , ובמסגרתו יתכן שהתקנה הזו תבוטל או תשתנה.
כפי שפורסם, נישואי אחיו החתן, נדחו עד לאחר השבעה, בהוראת הגר"ש וואזנר, שהתבטא, כי טרגדיה כזו לא זכורה לו מזה שלושים שנה.
המנוח, הספיק לטוס לאנטוורפן לשבת העליה לתורה, לאחר שמצא כרטיס טיסה מוזל. הוריו לא רצו להטריחו ובשיחות מוקדמות אמרו לו, כי הגעתו לבלגיה מיותרת וכי ניתן להסתפק בהשתתפותו בחתונה. אבל בנם רצה לשמח את הוריו והפתיע, כאשר נחת בערב שבת בבלגיה בבית הוריו ומיד ביום ראשון, שם פעמיו בחזרה לישראל.
בתוך כך, תקדים בחצר טשרנוביל: מודעה שהתפרסמה ביום שישי מטעם בית האדמו"ר מטשרנוביל מבקשת מהציבור הנכנס לקודש פנימה, אל האדמו"ר, שלא להזמינו לשמחות ולאירועים שונים.
על המודעה חתומים הגבאים. הסיבה לכך היא ככל הנראה, ריבוי ההזמנות והנוהג של האדמו"ר לכבד את המזמינים ולהופיע בשמחתם, צעד שגרם לעומס יתר על סדר יומו ומשבש את שעות קבלת הקהל בערבים, בפרט בתקופה מרובת שמחות כבימינו.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות