ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
הושג סיכום

ללא התחייבות להסרת הקלון; דרעי יודה בעבירות, ישלם קנס ויתפטר מהכנסת

אחרי עינוי דין שנמשך שש שנים, יו"ר ש"ס הגיע לסיכום עם הפרקליטות לגבי התיק הפלילי שלו. לפי הסיכום, דרעי יתפטר מהכנסת וישלם מס על סך מאה ושמונים אלף שקלים | בפרקליטות לא התחייבו כי יוותרו על עונש הקלון והנושא יעלה לדיון כאשר דרעי יבקש לשוב לממשלה | הפרטים

ללא התחייבות להסרת הקלון; דרעי יודה בעבירות, ישלם קנס ויתפטר מהכנסת
אריה דרעי במליאה צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

שש שנים אחרי שנפתח החקירה נגד חבר הכנסת אריה דרעי בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים, התיק המשפטי מגיע לסיומו כשחבר הכנסת דרעי והפרקליטות הגיעו להסדר טיעון שכולל פרישה של יו"ר ש"ס מהכנסת.

על פי הפרטים הראשונים, חבר הכנסת דרעי יודה בשתי עבירות מס בהן נחשד, יתפטר מהכנסת, וישלם קנס של 180 אלף שקל. בפרקליטות לא התחייבו כי יוותרו על עונש הקלון, ועל כך ידונו רק בעת שיבקש לשוב לממשלה ולכהן כשר.

לפני כשבועיים פורסמו הקלטות של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בו הוא נשמע מתייחס בקולו לתיק נגד יו"ר ש"ס. "תיק דרעי בא אליי כתיק שחיתות מאוד חמור, חקירה של נושאים ודברים כאילו שזה נראה וואו, גדול, כן? מהתיק הזה לא נולד אפילו עכברון, זאת אומרת כלום, זה לא שמשטרה, לא יודע, זה כאילו פשוט כלום, לא הייתה חקירה על העלמות מס", אמר היועמ"ש.

כזכור, תיק דרעי נחשף לראשונה לפני שש שנים, אז זומן לחקירה כשהחשד הראשוני היה בגין ביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. בהמשך, בשנת 2017, עלו חשדות נוספים לביצוע עבירות מס ועבירות של הצהרה כוזבת לרשויות, כשעיקר החשדות היו על עברות של סכומי כסף משמעותיים מאנשי עסקים לבני משפחתו בדרכים שונות.

בתום החקירה, וקודם העברו לבחינת היועמ"ש והפרקליטות נכתב בהודעת המשטרה כי דרעי נחשד בכמה עבירות: "העברות כספיות של מאות אלפי ש"ח, שהועברו לשר דרעי מאנשי עסקים שונים; הטמעת כספי מוזמן למערכת הבנקאית ללא דיווח; עסקאות למכירת מגרשים בבעלותו בשכונת גבעת שאול ובשכונת הר שמואל; רכישת בית במושב ספסופה; הצהרות של דרעי ליו״ר הכנסת ומבקר המדינה ודיווחים חסרים בהצהרת הון".

לפני שנה, הודיע היועמ"ש על הגשת כתב אישום נגד דרעי, הודעת מנדלבליט הגיע חמש שנים אחרי פתיחת החקירה והגיע דווקא ערב הבחירות לכנסת ה-24, שבהודעת הפרקליטות הודיעו כי רוב החשדות שעלו נגנזו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, שהחליט להגיש כתב אישום בגין עבירות מס בלבד, שחלקם אף הופרחו בהליך השימוע שנערך לדרעי בשנה החולפת, שאז גם הגיע המו"מ על עסקת טיעון שנחתמה היום.

בהחלטת היועץ המשפטי אשתקד נכתב כי "לא נמצא בסיס ראייתי להוכחת החשד המשמעותי - אשר עמד בסיוד החקירה - לביצוע עבירות של שחיתות שלטונית על ידי השר דרעי". במקום כך נותרו חשדות זעירות על עבירות מס. באשר לחשד לדיווח כוזב ציין היועץ המשפטי כי "נמצא קושי להוכיח את רכיב הנחת הדעת שהוא חלק מהתגבשות העבירה", כך גם בדיווח שנמסר למבקר המדינה.

בנוגע לחשדות בהחזקת ביתו בספסופה ציין בזמנו מנדלבליט כי, "נמצא כי יש קושי לבסס את רכיב המרמה הדרוש להוכחת העבירה", גם בטענה כי הנכס לא נרשם על שמו ציין היועץ המשפטי בסיכום כי יש ראיות התומכות בגרסתו של דרעי: "ואכן משקף את המצב העובדתי ביחס לבעלות בנכס לאשרו".

 

אביחי מנדלבליט תיקי חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד