בטר פלייס בפשיטת רגל: הפסידה 3 מיליארד שקל
מאז הקמתה הפסיד מיזם הרכב החשמלי של בטר פלייס כ-3 מיליארד שקל, חלקה של החברה לישראל בהפסד עמד על כמעט מיליארד שקל • מ-2007 גייסה 850 מיליון דולר
- י"ז סיון התשע"ג
- 1 תגובות
הרכב החשמלי
עכשיו זה רשמי: החברה לישראל, בעלת השליטה במיזם המכונית החשמלית בטר פלייס, דיווחה הבוקר (א') לבורסה כי החליטה שלא להשתתף בסבב ההשקעה הקרוב בבטר פלייס, ומכיוון שלא נמצאו משקיעים הנכונים להשתתף בסכום משמעותי בסבב השקעה נוסף, בטר פלייס הגישה לבית המשפט בקשה לפירוקה. את הבקשה הגיש עו"ד דיויד שפירא ממשרד יגאל ארנון.
לאחרונה העריכו גורמים בשוק ההון כי בטר פלייס זקוקה לעוד ארבע שנים לפחות, והשקעות של עוד חצי מיליארד דולר כדי להגיע לאיזון תפעולי. תחשיב זה מתבסס על השקעה שנתית של כ-120 מיליון דולר במיזם, שעבר לאחרונה תוכנית התייעלות מקיפה שכללה פיטורים וסגירת פעילויות.
מאז הוקם מיזם בטר פלייס ב-2007 ועד סוף 2012 הצטברו הפסדיו ל-812 מיליון דולר (כ-3 מיליארד שקל), כאשר את השנה החולפת לבדה הוא סיים עם הפסד של 454 מיליון דולר והערת "עסק חי" בדוחותיו. עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי, אותו סיכמה בטר פלייס בהפסד של כ-251 מיליון דולר, אחרי שבתקופה זו הכירה בטר פלייס בירידת ערך של 179 מיליון דולר בגין פעילותה בישראל ושינוי מבני שביצעה.
החברה לישראל החזיקה ב-29% מבטר פלייס וחלקה בהפסד עומד על 293 מיליון דולר. מאז הקמתה בנובמבר 2007 גייסה בטר פלייס למעלה מ-850 מיליון דולר ממחזיקי המניות העיקריים שלה, ביניהם החברה לישראל, עידן עופר עצמו, הבנקים הזרים HSBC ומורגן סטנלי, ותאגיד הענק האמריקני ג'ינרל אלקטריק. כבר באפריל האחרון נחשפו ב"גלובס" הערכות לפיהן בטר פלייס תזדקק להשקעות של חצי מיליארד דולר נוספים כדי להגיע לאיזון פיננסי בעוד 4 שנים, מה שהעיד על מצב החמור.
בטר פלייס התחילה לבנות תחנות להחלפת סוללות במקום תחנות טעינה, והיא בנתה על כך שמחיר הדלק בעולם ימשיך לעלות, ושמכירות כלי הרכב "המסורתיים" נמצאים בירידה. אך למרות שתוך 18 חודשים מאז הקמתה הגיע מחיר חבית נפט ל-125 דולר, ויצרנית כלי הרכב הגדולה ביותר בעולם ג'נרל מוטורס הגישה בקשה לפשיטת רגל ב-2008, חברת בטר פלייס לא הצליחה לנצל זאת.לקוחות: נהיה מוגבלים בטווח הנסיעה
החלטת החברה לישראל לפרק את בטר פלייס ריחפה אמנם בתקשורת הכלכלית כאופציה סבירה זה מכבר, אולם ההודעה הרשמית היום תפסה לקוחות רבים לא מוכנים. לא מדובר רק בלקוחות קטנים ופרטיים, שכן כזכור רק לפני כשבועיים הודיעה המשביר לצרכן על מבצע משותף עם בטר פלייס - שהיום הוקפא בשל ההתפתחויות האחרונות.
"קניתי מכונית חשמלית מבטר פלייס בינואר האחרון ושילמתי 70 אלף שקל", אומר לגלי צה"ל גיא, אחד מלקוחות החברה. "היו לי 2 שיקולים עיקריים: איכות הנסיעה והנושא הכלכלי. נסעתי עם אוטו שעלה לי 2 שקלים לק"מ והיום אני משלם 60 אגורות לק"מ. כל קילומטר אני מרוויח 1.4 שקלים".
גיא מספר שהוא נהנה מאוד מהשירות של בטר פלייס. על הטענת הסוללות הוא אומר: "לא הייתה לי בעיה להגיע לשום מקום. נסעתי לגולן ולקריית שמונה ויש לי חברים שהגיעו עד אילת. המערכת עובדת בצורה מושלמת". גיא, יש לציין, מתגורר באזור טבריה.
על ההחלטה לפרק את החברה אומר גיא: "אני מאמין שהדבר הזה ימשיך להתקיים כי הפתרון הוא פשוט נכון ומושלם. אני לא מבין את הבעלים שלא ממשיכים להשקיע. אם הם היו נוסעים על המכונית כמוני הם היו חושבים אחרת. הרי גם הגידול במכירות הוא אקספוננציאלי: בינואר מכרו 80 מכוניות ועכשיו במאי נמכרו 200 מכוניות".
גיא מקווה שבטר פלייס תמשיך לתפעל את תחנות החלפת הסוללות ומספר שאין לו כוונה למכור את הרכב: "אני בטוח שימשיכו לתפעל את החלפות הסוללות. יש חוזה והם התחייבו בחוזה להמשיך לתת את השירות בכל מקרה. אם תחנות ההחלפה לא ימשיכו לפעול, אנחנו הנהגים נהיה סגורים לטווח של כ-120 ק"מ.
"אין לי שום כוונה למכור את המכונית. מעולם לא הייתה לי מכונית טובה כזו, והיו לי מכוניות יקרות. אין לה תקלות, היא נוסעת בצורה אמינה, היו מעט בעיות עם כמה דברים שצריך להחליף אבל מגיעים למוסך ומחליפים".
אסף בן דור, מנכ"ל המשביר לצרכן בתי כלבו שכאמור הכריזה לאחרונה על מבצע מיוחד לחברי מועדון 365, הוסיף: "הופתענו מכך שבטר פלייס מסיימת את דרכה. לא היה לנו שמץ של מושג שהם נסגרים. אני מיום חמישי מנסה להשיג מנהלים בבטר פלייס ולא קיבלתי תשובות. כרגע עצרנו את המבצע בגלל חוסר הוודאות".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות