ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
חצי שנה אחרי התקיפה

איראן מחזירה את המצלמות של סבא"א למפעל הצנטריפוגות בקאראג'

יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי, הודיע אתמול כי לאחר חצי שנה, ניאותה איראן לאפשר לפקחי הסוכנות להשיב את מצלמות המערב, אל המפעל לייצור צנטריפוגות בקאראג'

איראן מחזירה את המצלמות של סבא"א למפעל הצנטריפוגות בקאראג'
אילוסטרציה צילום: Pixabay

מפקד הגרעין של איראן אמר ביום שלישי האחרון שדרישות סבא"א לקבל גישה למתקן ייצור צנטריפוגות, אינן מקובלות על טהראן. הוא התכוון למתקן בקאראג', ממערב לטהרן, שהיה יעד לפיגוע חבלה ביוני האחרון, מצלמות של סבא"א ניזוקו בתקרית ואיראן סירבה לתת גישה לאו"ם כדי להחליף את הציוד.

"קאראג' נמצאת מחוץ לתחום", אמר ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי, הוא אמר כי המצלמות במתקן בקאראג' קשורות להסכם הגרעין מ-2015, וכאשר ארה"ב פרשה מההסכם והטילה סנקציות, לאיראן אין סיבה לשתף פעולה.

אך אתמול הודיעה איראן כי היא מאשרת להחזיר את המצלמות, אך במשך מספר חודשים לא היו במקום מצלמות, ולא ידוע מה עוללו האיראנים במקום.

המפעל הגרעיני בקאראג' איראן הותקף לפני כחצי שנה, בפעולה שיוחסה על ידי מקורות זרים לישראל. לפני חודש דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל' כי נודע לו שהמפעל שב לייצר בקצב מלא כפי שהיה לפני התקיפה.

בהתקפה המדוברת, כך דיווח באותם ימים ה'ניו יורק טיימס', המריאו מספר רחפנים חמושים ממתחם סמוך, והתפוצצו על המבנים במפעל המדובר. בהמשך חדרו ככל הנראה רחפנים נוספים דרך החורים שנפערו מפיצוצי הרחפנים הראשונים, והם אלו שגרמו לנזק הגדול בתוך אולמות הייצור.

באיראן טענו אז כי לא נגרם נזק לרכוש באותה מתקפה, וכי ההתקפה סוכלה על ידם. המפעל עצמו נחשף לפני למעלה מעשר שנים על ידי האופוזיציה האיראנית, ובהמשך נודע כי הוא משמש לייצור חלקים ורכיבים שונים הקשורים לתכנית הגרעין, ובעיקר לפרויקט העשרת האורניום באמצעות צנטריפוגות. לפי דיווחים מהעבר, המפעל בקאראג' מסוגל לייצר מדי יום כ-200 בסיסי צנטריפוגות לצד רכיבים שונים נוספים, מגנטים מאיצים ועוד. החלקים המיוצרים בשטחו מועברים למפעל אחר שמרכיב מהם צנטריפוגות מתקדמות מאוד, המאפשרות לאיראן להעשיר אורניום בקצב הולך וגובר.

בפיצוץ שאירע לפני חצי שנה, נפגעה אחת ממצלמות המעקב של סבא"א, ובהמשך הסירה איראן את שלוש המצלמות האחרות. דרישותיה של סבא"א להשיב את המצלמות נענו בחוסר היענות מצדה של איראן, עד אתמול. לדברי גרוסי, החזרת המצלמות אינה פותרת את הבעיה באופן מלא, משום שבמשך חצי שנה לא התקבלו תצלומי מעקב ולא היה כל פיקוח על מה שהתחולל במפעל, כך שסבא"א לעולם לא תדע מה ייצרה איראן באותה התקופה, ואילו שינויים היא הכניסה במפעל תוך שהיא מסתירה אותם מעין כל.

"התמונה שלנו תישאר לעולם מטושטשת", אמר, "אנחנו נחיה באשליה שיש לנו תמונה מלאה על מה שקורה עם תכנית הגרעין האיראנית, אבל לא נוכל באמת לדעת מה קרה בתקופה שבה לא היה פיקוח". במקביל נמשך הסבב השביעי של שיחות הגרעין בווינה, ונראה כי החלטתה של איראן להחזיר את מצלמות המעקב בכראג' נועדה לרכך מעט את התדמית שלה בעיני המעצמות, על מנת להעצים את העמידה הנוקשה שלה בעניינים אחרים שעליהם היא לא מוכנה להתפשר בשום אופן.

איראן מצלמות גרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד