כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024

למה אתה יהודי? בגלל מה שאתה

אתה יהודי לא בגלל מה שאתה מאמין, חושב, מדבר או עושה. אתה יהודי בגלל מה שאתה, בגלל עצם מהותך • מנחם ברוד מסביר מה קיבלנו במעמד הר סיני

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



זה קרה השבוע, לפני שלושת-אלפים שלוש-מאות ועשרים וחמש שנים. בראש-חודש סיוון קרה דבר נדיר למדיי בעם היהודי, כאשר עם ישראל חנה לרגלי הר סיני, לקראת קבלת התורה. התורה מתארת זאת במילים: "ויבואו מדבר סיני ויחנו במדבר, ויחן שם ישראל נגד ההר". "ויחן" – לשון יחיד. מפרשים חז"ל שזו הייתה הפעם היחידה שהעם כולו התלכד "כאיש אחד בלב אחד", בעוד שאר החניות היו "בתרעומות ובמחלוקת".

בסיפור הזה טמון מסר עמוק. אחדות אמיתית בעם ישראל יכולה להתקיים אך ורק על בסיס התורה שניתנה בהר סיני. בלי הבסיס הזה אפשר באמת לתהות אם אנחנו עם אחד או אוסף של בני-אדם, שבטים ותרבויות, שאין ביניהם דבר משותף.
,

משמעות היותנו יהודים,

הזהות היהודית ייחודית לנו, ואין לה מקבילה בעולם. אין זו זהות לאומית, גזעית או שבטית. הזהות היהודית נובעת מהברית שבורא העולם כרת עמנו כשעמדנו לרגלי הר-סיני וקיבלנו את התורה. באותו מעמד נקבע לנו הייעוד "ממלכת כוהנים וגוי קדוש".

חשוב להבין אל-נכון את משמעות הזהות היהודית. יש המתרגמים את המושג יהודי למערכת של אמונות, מעשים והתנהגויות. מכאן שמי שאינו עומד בציפיות הללו "הוא לא יהודי בשבילי". אנחנו שומעים התבטאויות כאלה מכיוונים רבים, והמשותף לכולן, שמישהו מחליט להוציא יהודי מכלל ישראל בגלל מעשים, דיבורים או דרך מחשבה.

יש כאן טעות יסודית. אתה יהודי לא בגלל מה שאתה מאמין, חושב, מדבר או עושה. אתה יהודי בגלל מה שאתה, בגלל עצם מהותך. אתה יהודי מפני שאתה יהודי. כי זו המהות הפנימית והאמיתית שלך.

מי שנולד יהודי (או התגייר כהלכה) – הוא יהודי בעצם מהותו. היותו יהודי אינו תלוי במה שהוא חושב, מרגיש, מדבר ועושה, אלא בהיותו יהודי במהותו הפנימית. לכן לעולם אין ביכולתו להינתק מיהדותו, שכן אין האדם יכול להחליף את מהותו הפנימית.

יהודי עלול חלילה להתנהג כגוי ולחשוב כגוי, ואז יש לפנינו יהודי שמתנהג כגוי – אבל יהודי! גם מי שפורק מעליו עול תורה ומצוות נשאר מחובר בטבורו לברית הנצחית שכרת הקב"ה עם העם היהודי במעמד הר-סיני. הוא נשאר יהודי, מפני שבעצם מהותו הוא חלק מ"ממלכת כוהנים וגוי קדוש". דווקא משום כך התורה קוראת לו לשוב אליה, שכן הוא נשאר תמיד מחובר לתורה.,

ברית נצחית,

זה הבסיס שמאחד את כל בני העם היהודי. אנחנו יכולים לריב ולהתווכח, להיאבק ולהילחם – ועדיין נישאר יהודים, אחים.

גם אם איננו יכולים להגיע להסכמה ולהבנה, ואפילו אם כל אחד חושב על זולתו את הדברים הקשים ביותר, בכל-זאת יהודים אנחנו.

זה הדבר הגדול שהתחולל במעמד הר-סיני – הברית הבלתי-ניתנת לערעור בין הקב"ה ובין כל בני העם היהודי לדורותיהם. הברית הזאת היא יסוד אחדותנו והיא סוד כוחנו.,
מנחם ברוד שבועות מתן תורה אחדות אמיתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}