הגעת לגיל 16 ותשעה חודשים? תוציא רישיון
שינוי בחוקי התנועה: בני נוער מגיל 16 ותשעה חודשים יוכלו להוציא "היתר נהיגה" • יחוייבו בתכנית ליווי ולאחר מכן יקבלו רישיון • מומחי הבטיחות מסבירים למה זה טוב
- שרי רוט, בחדרי חרדים
- כ' אייר התשע"ג
צילום אילוסטרציה: ארכיון
ועדת הכלכלה בראשות ח"כ אבישי ברוורמן אישרה הבוקר (ג) כי החל מה-1 ביולי השנה בני נוער בגילאי 16 ותשעה חודשים יוכלו להוציא רישיון נהיגה. במהלך חצי השנה הראשונה, ינהג הנהג הצעיר ב"היתר נהיגה", במסגרתו יחוייב ב-50 שעות ליווי לפחות.
בתום חצי שנה ולאחר הגשת הצהרה שלו ושל מלוויו, יוכל לקבל רישיון נהיגה של נהג חדש צעיר. התקנות היו אמורות להיכנס לתוקף כבר ב-1 באפריל השנה, אך אישורן נדחה להיום בשל אי כינוס הוועדה. התקנות יכנסו לפועל בעוד כחודשיים.
על-פי התקנות החדשות, במהלך תקופת הליווי החדשה, שבה יקבל הנהג היתר נהיגה ולא רישיון, יחויב כל נהג חדש צעיר, שטרם מלאו לו 24 שנים, לבצע לפחות 50 שעות נהיגה עם מלווה. הליווי יכלול לפחות 20 שעות נהיגה בכבישים עירוניים, 15 שעות בכבישים בינעירוניים ו-15 שעות נהיגה בלילה. התקנות גם קובעות כי בתום תקופת הליווי יגיש כל נהג חדש "הצהרה בדבר השלמת תוכנית הליווי", על-פי נוסח שייקבע משרד התחבורה.
נהגים צעירים הזכאים למימון הליווי מאוצר המדינה (הפירוט מופיע בתקנות), יודרכו על ידי מורי נהיגה שהוסמכו לכך, ומספר שעות הליווי שלהם יקטן ל-12 שעות ליווי. כמו כן מי שעבר שיעורי חונכות בצה"ל יהיה זכאי לפטור מתוכנית הליווי.
יו"ר הוועדה חה"כ אבישי ברוורמן: "התיקון יסייע לנהגים צעירים לצבור יותר ניסיון על הכביש. הם גם לא נפגעים מכך שכן יחד עם הורדת גיל קבלת הרישיון, נוספה עוד תקופה משלימה לרכישת מיומנויות נהיגה גבוהות יותר. אני מצפה ממשרד התחבורה שילווה וידריך את הציבור בהתאם לתקנות החדשות ויביא לכמה שפחות סרבולים בתהליך".
סגנית שר התחבורה, חה"כ ציפי חוטובלי: "היתרון הוא להימנע מהמציאות הקיימת שבה נהגים צעירים מעדיפים לדלג על הליווי ולקבל רישיון נהיגה בלי שבכלל רכשו מיומנות. אנחנו רוצים לבא לקראת הנהגים הצעירים, אך יחד עם זאת, להכשיר אותם ולדאוג שיהיה להם יותר ניסיון על הכביש, במיוחד בשעות הלילה".
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי: "המטרה של התיקון החדש היא להביא למצב שבו יש נהגים טובים יותר, מנוסים יותר ובעלי יכולת נהיגה טובה יותר. כיום אין אכיפה לכל נושא הליווי וכאן, כל נושא הליווי על ידי מבוגרים יגובה בהצהרה של הנהג ושל המלווים. במסגרת קמפיין "צוברים ניסיון – מקבלים רישיון", נציק את כל המידע לציבור והוא יופיע כבר על הטופס שיקבל תלמיד שעבר את מבחן הנהיגה".
מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים רונן מוסקוביץ: "ממחקרים שעשינו, ראינו שאחרי שלושת חודשי הליווי הקיימים, גרף תאונות הדרכים עולה, ולכן יש חשיבות להארכת תקופת הליווי. הכנו מנגנון ליצירת מאגר מלווים לנהגים צעירים, על בסיס התנדבותי, שיסייע לאותם נהגים שמתקשים למצוא מלווים לשעות הנדרשות. אני מקווה שבתוך חודשיים המאגר יוקם ויתחיל לפעול".
התיקון לפקודת התעבורה (סעיף 104) אושר בוועדה פה אחד.
בתום חצי שנה ולאחר הגשת הצהרה שלו ושל מלוויו, יוכל לקבל רישיון נהיגה של נהג חדש צעיר. התקנות היו אמורות להיכנס לתוקף כבר ב-1 באפריל השנה, אך אישורן נדחה להיום בשל אי כינוס הוועדה. התקנות יכנסו לפועל בעוד כחודשיים.
על-פי התקנות החדשות, במהלך תקופת הליווי החדשה, שבה יקבל הנהג היתר נהיגה ולא רישיון, יחויב כל נהג חדש צעיר, שטרם מלאו לו 24 שנים, לבצע לפחות 50 שעות נהיגה עם מלווה. הליווי יכלול לפחות 20 שעות נהיגה בכבישים עירוניים, 15 שעות בכבישים בינעירוניים ו-15 שעות נהיגה בלילה. התקנות גם קובעות כי בתום תקופת הליווי יגיש כל נהג חדש "הצהרה בדבר השלמת תוכנית הליווי", על-פי נוסח שייקבע משרד התחבורה.
נהגים צעירים הזכאים למימון הליווי מאוצר המדינה (הפירוט מופיע בתקנות), יודרכו על ידי מורי נהיגה שהוסמכו לכך, ומספר שעות הליווי שלהם יקטן ל-12 שעות ליווי. כמו כן מי שעבר שיעורי חונכות בצה"ל יהיה זכאי לפטור מתוכנית הליווי.
יו"ר הוועדה חה"כ אבישי ברוורמן: "התיקון יסייע לנהגים צעירים לצבור יותר ניסיון על הכביש. הם גם לא נפגעים מכך שכן יחד עם הורדת גיל קבלת הרישיון, נוספה עוד תקופה משלימה לרכישת מיומנויות נהיגה גבוהות יותר. אני מצפה ממשרד התחבורה שילווה וידריך את הציבור בהתאם לתקנות החדשות ויביא לכמה שפחות סרבולים בתהליך".
סגנית שר התחבורה, חה"כ ציפי חוטובלי: "היתרון הוא להימנע מהמציאות הקיימת שבה נהגים צעירים מעדיפים לדלג על הליווי ולקבל רישיון נהיגה בלי שבכלל רכשו מיומנות. אנחנו רוצים לבא לקראת הנהגים הצעירים, אך יחד עם זאת, להכשיר אותם ולדאוג שיהיה להם יותר ניסיון על הכביש, במיוחד בשעות הלילה".
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי: "המטרה של התיקון החדש היא להביא למצב שבו יש נהגים טובים יותר, מנוסים יותר ובעלי יכולת נהיגה טובה יותר. כיום אין אכיפה לכל נושא הליווי וכאן, כל נושא הליווי על ידי מבוגרים יגובה בהצהרה של הנהג ושל המלווים. במסגרת קמפיין "צוברים ניסיון – מקבלים רישיון", נציק את כל המידע לציבור והוא יופיע כבר על הטופס שיקבל תלמיד שעבר את מבחן הנהיגה".
מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים רונן מוסקוביץ: "ממחקרים שעשינו, ראינו שאחרי שלושת חודשי הליווי הקיימים, גרף תאונות הדרכים עולה, ולכן יש חשיבות להארכת תקופת הליווי. הכנו מנגנון ליצירת מאגר מלווים לנהגים צעירים, על בסיס התנדבותי, שיסייע לאותם נהגים שמתקשים למצוא מלווים לשעות הנדרשות. אני מקווה שבתוך חודשיים המאגר יוקם ויתחיל לפעול".
התיקון לפקודת התעבורה (סעיף 104) אושר בוועדה פה אחד.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות