י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

נתונים מדאיגים • 80 אלף מסתננים בת"א

בתל אביב חיים כיום כ-80 אלף מסתננים מאפריקה, המהווים כ-15 אחוז מאוכלוסיית העיר • בשנה האחרונה נולדו כ-700 תינוקות לאימהות אריתריאיות וסודניות

מסתננים. צילום: פלאש90
מסתננים. צילום: פלאש90

השדולה להשבת המסתננים בראשותה של ח"כ איילת שקד, התכנסה היום בכנסת לישיבתה השניה.

בדיון השתתפו חברי הכנסת: אלי ישי, משה פייגלין, יריב לוין, אלעזר שטרן, שמעון אוחיון, דוד צור, שולי מועלם ויוני שטבון. כן השתתפו מנהל בית החולים איכילוב - מר גבי ברבש, נציג משרד המשפטים - עו"ד דרור גרנות, נציגת ארגון "קו לעובד", נציגי מרכז למדיניות והגירה ישראלית, נציג פורום "קהלת" למדיניות, ונציגי ועד שכונות תל אביב.

הדיון נסב סביב השאלה מדוע הקפיא משרד המשפטים את תהליך ההחזרה מרצון ממתקן השהייה בסהרונים, לאחר שהוחזרו כבר כ 2000 סודנים.

"משרד המשפטים מתחבט בשאלה מהו "רצון חופשי", ומשרד החוץ מבזבז זמן יקר ולא נותן אישור למשרד המשפטים, שמצהיר כי המצב בסודן אינו מסכן חיים", אמרה שקד.

ח"כ אלי ישי סקר את פעילותו בתור שר הפנים היוצא ואמר: "הצלחנו להקים גדר, והצלחנו להעביר את החוק למניעת הסתננות, שעכשיו אמנם עומד לדיון בבג"ץ, והצלחנו להקים מתקני שהייה.

"אני גאה במה שעשיתי. אני רוצה לומר שאם החוק הזה מוטל בספק, אז אפשר לצערי הרב לבקר את המפעל הציוני של מדינת ישראל. זה החוק המינימלי שנותן הגנה על הריבונות של מדינת ישראל. אני לא מבין מדוע הפסיק תהליך ההחזרה מרצון ומדוע מתקני השהייה ריקים?".

עו"ד גרנות ניסה להסביר כי "מדינת ישראל מקיימת מדיניות של אי הרחקה זמנית של מסתננים מאריתראה. בהתאם לעקרון המשפט הבינלאומי - שמדינות לא מחזירות אנשים למקום שבו נשקפת סכנה לחייהם".

בעקבות תשובה זו שאל ח"כ פייגלין את נציג משרד המשפטים: "האנשים הללו הגיעו אלינו ממצרים. החברה באו"ם. למה משרד המשפטים מתעלם מהעובדה הפשוטה הזו שהבעיה של האנשים הללו היא הבעיה של המצרים ולא שלנו?"

עו"ד גרנות, לא סיפק תשובה מספקת והעלה את חמתו של הח"כ, שעזב בזעם את האולם בעודו מטיח: "הדבר האחרון שמעניין אתכם זה האנשים. יש לכם אג'נדה ואתם מאמללים את עם ישראל".

ח"כ יריב לוין אמר כי, "הכל תקוע בגלל שהיועמ"ש לממשלה החליט שהוא בודק מה נקרא "רצון חופשי", ופה כל הסיפור. זה עניין של מדיניות ולא עניין משפטי. על פי ההיגיון שלכם, אולי אנחנו צריכים לשקם כל אחד מהם בוילה בסביון עם בריכת שחיה, כדי שנוודא שכשהוא חתם לנו הוא באמת חתם מרצון? צריך לבוא ולומר מי שחותם שהוא מוכן לצאת – יוצא, נקודה. כל העניין הזה הרי יכול להיפתר בשלוש שעות. אז בבקשה תעשו את זה ותעמדו מאחורי העניין".

לאחר דברים אלו סקר פרופסור ברבש את המצב בבית החולים איכילוב והביא את הנתונים הבאים: "האוכלוסייה האפריקאית בארץ מונה כ 80 אלף איש; שני שליש אריתראים ושליש סודנים. המסתננים האפריקאים מהווים 15% מאוכלוסיית ת"א. שליש מהלידות בבית החולים הם של אפריקאים. האוכלוסיה מהווה שליש מהנשאים החדשים של איידס בארץ. וחצי מהנשאים המאובחנים במלריה. בנוגע לשחפת - 15 ישראלים בשנה לעומת 65 אפריקאים המאובחנים כנשאי שחפת. "על כל חולה שחפת ישנם 6 חשודים, וכל חשוד מקבל חדר מבודד, אחיות נפרדות ובדיקות יקרות לאין שיעור. משרד הבריאות לא מממן את הלידות כלל, והנטל הוא נטל משלם המיסים. הוצאות של 50 מיליון ש"ח בקירוב על האוכלוסייה הזו".
מסתננים ועדה משרד המשפטים או''ם פשע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}