הגר"י סילמן: "נביאי הבעל רצו שיהיו מזרוחניקים"
ב'דרשת שבת הגדול' חריפה במיוחד, השווה הגר"י סילמן את אנשי הבית היהודי לנביאי הבעל • "חיאל בית האלי שווה בגימטריא הבית היהודי עם ה'כוללים'"
- שלמה גרינברג, בחדרי חרדים
- י"ג ניסן התשע"ג
- 121 תגובות
הגר"י סילמן. צילום ארכיון
מאות משומעי לקחו של הגאון רבי יהודה סילמן, מרבני שכונת רמת אלחנן בבני ברק, אינם זוכרים 'דרשת שבת הגדול' חריפה ונוקבת כזו מזה שנים.
הגר"י נשא למעשה שתי דרשות. האחת בבית הכנסת המרכזי ברמת אלחנן בליל שבת, (רב השכונה הגר"י זילברשטיין נושא שם את הדרשה בשבת בבוקר) והשניה למחרת ביום השבת, בבית הכנסת 'תפארת יהודה' שברחוב אבן שפרוט בבני ברק, בו היה נוהג הגאון רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל לשאת את הדרשה המסורתית. כזכור הגר"א נפטר לפני כחצי שנה והגר"י מונה כממלא מקומו בנשיאת הדרשה. בשתיהן, נשא דברים דומים, בגין קהל שונה שנכח במקומות הללו.
לאחר שהרחיב בהלכה ובאגדה, פתח בענייני השעה ובנושאים אקטואליים, שבמרכזם ביקורת עזה על תנועת המזרחי, הציבור הדתי לאומי ומפלגת הבית היהודי, שחברה למפלגה העוינת את דת ומורשת ישראל יחדיו הן ומבקשות להטיל גזירות קשות על הציבור החרדי.
הגר"י דפדף בספרי ההיסטוריה והחל למנות את 'חטאי' המזרחי, משנים קדמוניות.
"אחד מגדולי הרבנים בתנועת המזרחי, התבטא בעת מותו של תיאודור הרצל חוזה המדינה, כי 'מת האיש שהיה משיח בן יוסף'. תצילנה אוזניים משמוע. זהו טירוף מוחלט לומר כך. את משפט הבלע הזה, עוד יכולנו לבלוע. אולם כאשר נפטר מרן ה'חפץ חיים' זצ"ל, לא נשמע מפיו של אותו רב שום ביטוי דומה. החפץ חיים לטעמו, לא היה משיח בן דוד ולא משיח בן יוסף! ואם ה'חפץ חיים' איננו ראוי לתארים מופלגים כאלו, כפי שזכה הרצל, הרי שכבר אי אפשר לפטור את המשפט ההזוי הלזה שנאמר עליו, ב'טירוף' בעלמא".
הגר"י המשיך להלום וציטט את דברי הגאון רבי אלחנן ווסרמן הי"ד שאמר על תנועת המזרחי: "הם עובדים עבודה זרה בשיתוף", והוסיף הגר"י: "לולא דמסתפינא (לולא חששתי) הייתי מוסיף נופך לדברי הרב ווסרמן ואומר, כי השותפות עליה דיבר, אינם חמישים על חמישים, אלא ארבעים ותשעה למול חמישים ואחת".
בהמשך תקף הגר"י את מפלגת הבית היהודי, הגר"י הזכיר את הסיפור הידוע המופיע בספר מלכים, על חיאל בית האלי, שהיה מנביאי הבעל, ובמהלך החזית שפתחו הללו נגד אליהו הנביא, הסתתר כידוע בתוך המזבח שבנו וביקש להצית בו אש, ונחש הכישו והמיתו.
"יש להבין, הלא חיאל ידע כי הצדק עם אליהו הנביא, מדוע פעל בכל זאת נגדו והתנצח עמו? התשובה היא ברורה. חיאל ידע, כי אם יראו הכל שידו של אליהו הנביא תהיה על העליונה, והציבור עלול להכריז בקול, כפי שאכן היה, 'ה' הוא האלוקים', אז יש לקוות שלפחות יהיו הללו 'מזרחניקים', ויאמינו בנוסף גם בנביאי הבעל".
הגר"י ציין, כי המילים 'חיאל בית האלי' הם בגימטרייה 457 ואילו 'הבית היהודי' הם בגימטרייה 458. "ההפרש בין הגימטריות, הוא רק במספר אחד, ובכגון דא, אנו אומרים שהם זהים, 'עם הכולל', כלומר הבית היהודי עם 'הכוללים והישיבות' שלהם, דומים ל'חיאל בית האלי'".
בהמשך, קרא הגר"י להתלכד סביב מנהיגותו של הגראי"ל שטיינמן, והטעים כי הוא גדול הדור ומי שמהרהר אחריו הרי הוא כמהרהר אחר השכינה.
"לכל אלו שפוערים פיהם ומנסים לערער אחר דרכיו, אני רוצה להפנות שאלה ולהבין, האם כאשר לפני שנים אחדות ישיבת מיר עמדה בפני קריסה, נדדה שנתם מעיניהם? הגראי"ל היה זה שפנה השכם והערב לנדיבי עם ועורר אותם להציל את הספינה הטובעת ובזכותו היא שבה והתאוששה. ומה הם עשו למענה? כל מי שמנסה לצעוק חמס, מוטב כי ייטול קורה מבין עיניו וישאל את עצמו, מה הוא עשה למען עולם הישיבות".
"על כולם לדעת, כי דרך ההנהגה הראויה היא זו של הגראי"ל. הוא יודע להילחם בכל הזירות שבהן אין לנו להיכנע, ומאידך, יודע לקרב ולחבב את התורה על העם, באורח שאין לו אח ורע. שמעתי מהגאון רבי דוב לנדאו ראש ישיבת סלבודקה, שידוע כי הוא קנאי בעמדותיו, והוא נמנה עם תלמידי החזון איש זצ"ל, כי אין לו ספק, כי אלמלי היה החזון איש חי בדורנו, הייתה צורת הנהגתו קרובה וזהה להנהגתו של הגראי"ל שטיינמן. הדברים מבהילים ומדברים בעד עצמם". ,
הגר"י נשא למעשה שתי דרשות. האחת בבית הכנסת המרכזי ברמת אלחנן בליל שבת, (רב השכונה הגר"י זילברשטיין נושא שם את הדרשה בשבת בבוקר) והשניה למחרת ביום השבת, בבית הכנסת 'תפארת יהודה' שברחוב אבן שפרוט בבני ברק, בו היה נוהג הגאון רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל לשאת את הדרשה המסורתית. כזכור הגר"א נפטר לפני כחצי שנה והגר"י מונה כממלא מקומו בנשיאת הדרשה. בשתיהן, נשא דברים דומים, בגין קהל שונה שנכח במקומות הללו.
לאחר שהרחיב בהלכה ובאגדה, פתח בענייני השעה ובנושאים אקטואליים, שבמרכזם ביקורת עזה על תנועת המזרחי, הציבור הדתי לאומי ומפלגת הבית היהודי, שחברה למפלגה העוינת את דת ומורשת ישראל יחדיו הן ומבקשות להטיל גזירות קשות על הציבור החרדי.
הגר"י דפדף בספרי ההיסטוריה והחל למנות את 'חטאי' המזרחי, משנים קדמוניות.
"אחד מגדולי הרבנים בתנועת המזרחי, התבטא בעת מותו של תיאודור הרצל חוזה המדינה, כי 'מת האיש שהיה משיח בן יוסף'. תצילנה אוזניים משמוע. זהו טירוף מוחלט לומר כך. את משפט הבלע הזה, עוד יכולנו לבלוע. אולם כאשר נפטר מרן ה'חפץ חיים' זצ"ל, לא נשמע מפיו של אותו רב שום ביטוי דומה. החפץ חיים לטעמו, לא היה משיח בן דוד ולא משיח בן יוסף! ואם ה'חפץ חיים' איננו ראוי לתארים מופלגים כאלו, כפי שזכה הרצל, הרי שכבר אי אפשר לפטור את המשפט ההזוי הלזה שנאמר עליו, ב'טירוף' בעלמא".
הגר"י המשיך להלום וציטט את דברי הגאון רבי אלחנן ווסרמן הי"ד שאמר על תנועת המזרחי: "הם עובדים עבודה זרה בשיתוף", והוסיף הגר"י: "לולא דמסתפינא (לולא חששתי) הייתי מוסיף נופך לדברי הרב ווסרמן ואומר, כי השותפות עליה דיבר, אינם חמישים על חמישים, אלא ארבעים ותשעה למול חמישים ואחת".
בהמשך תקף הגר"י את מפלגת הבית היהודי, הגר"י הזכיר את הסיפור הידוע המופיע בספר מלכים, על חיאל בית האלי, שהיה מנביאי הבעל, ובמהלך החזית שפתחו הללו נגד אליהו הנביא, הסתתר כידוע בתוך המזבח שבנו וביקש להצית בו אש, ונחש הכישו והמיתו.
"יש להבין, הלא חיאל ידע כי הצדק עם אליהו הנביא, מדוע פעל בכל זאת נגדו והתנצח עמו? התשובה היא ברורה. חיאל ידע, כי אם יראו הכל שידו של אליהו הנביא תהיה על העליונה, והציבור עלול להכריז בקול, כפי שאכן היה, 'ה' הוא האלוקים', אז יש לקוות שלפחות יהיו הללו 'מזרחניקים', ויאמינו בנוסף גם בנביאי הבעל".
הגר"י ציין, כי המילים 'חיאל בית האלי' הם בגימטרייה 457 ואילו 'הבית היהודי' הם בגימטרייה 458. "ההפרש בין הגימטריות, הוא רק במספר אחד, ובכגון דא, אנו אומרים שהם זהים, 'עם הכולל', כלומר הבית היהודי עם 'הכוללים והישיבות' שלהם, דומים ל'חיאל בית האלי'".
בהמשך, קרא הגר"י להתלכד סביב מנהיגותו של הגראי"ל שטיינמן, והטעים כי הוא גדול הדור ומי שמהרהר אחריו הרי הוא כמהרהר אחר השכינה.
"לכל אלו שפוערים פיהם ומנסים לערער אחר דרכיו, אני רוצה להפנות שאלה ולהבין, האם כאשר לפני שנים אחדות ישיבת מיר עמדה בפני קריסה, נדדה שנתם מעיניהם? הגראי"ל היה זה שפנה השכם והערב לנדיבי עם ועורר אותם להציל את הספינה הטובעת ובזכותו היא שבה והתאוששה. ומה הם עשו למענה? כל מי שמנסה לצעוק חמס, מוטב כי ייטול קורה מבין עיניו וישאל את עצמו, מה הוא עשה למען עולם הישיבות".
"על כולם לדעת, כי דרך ההנהגה הראויה היא זו של הגראי"ל. הוא יודע להילחם בכל הזירות שבהן אין לנו להיכנע, ומאידך, יודע לקרב ולחבב את התורה על העם, באורח שאין לו אח ורע. שמעתי מהגאון רבי דוב לנדאו ראש ישיבת סלבודקה, שידוע כי הוא קנאי בעמדותיו, והוא נמנה עם תלמידי החזון איש זצ"ל, כי אין לו ספק, כי אלמלי היה החזון איש חי בדורנו, הייתה צורת הנהגתו קרובה וזהה להנהגתו של הגראי"ל שטיינמן. הדברים מבהילים ומדברים בעד עצמם". ,
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 121 תגובות