כיצד ניתן להציל עשרות בני אדם ממוות מידי שנה?
מחקר של פרופ' שלמה בכר, ממרכז רן נאור בטכניון, מגלה כי הכנסתן של חמש מערכות בטיחות לכלי הרכב, יכולות להציל את חייהם של עשרות בני אדם, מידי שנה
- אור ירוק
- ב' ניסן התשע"ג
צילום אילוסטרציה: פיליפ רוזן, אוטוספורט
מחקר של פרופ' שלמה בכור מכון המחקר רן נאור מהטכניון, מעריך כי ניתן להציל את חייהם של בני אדם רבים, לו יוכנסו אביזר בטיחות לכלי הרכב.
שנת 2012 הסתיימה בהישג מכובד למדינת ישראל – 91 בני אדם ניצלו ממוות בכבישים, ביחס לשנת 2011. 91 משפחות לא הצטרפו בשנה הקודמת אל משפחת השכול.
ניתן לשער כי אחד הגורמים המרכזיים לירידה במספר ההרוגים, הוא שימוש נרחב באביזרי בטיחות, בכלי הרכב. אביזרי הבטיחות נועדו לתקן את טעויות הנהג, ולצמצם כמה שאפשר את היפגעות הנהג, הנוסעים או שאר משתמשי הדרך.
המחקר של פרופ' בכור, אשר מומן על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בדק חמש מערכות בטיחות - מערכת התראה על נהיגה במהירות גבוהה מהמותר (SA), מערכת קריאת מצוקה אלחוטית אוטומאטית (Ecall), מערכת התרעה על סטייה מנתיב (LDW), מערכת התרעה על אי שמירת מרחק (FCW), ומערכת אשר מנטרת את נתוני הנסיעה והפקת מידע לניהול בטיחות (קופסא ירוקה).
המחקר בדק את שילוב המערכות במספר דרגות לכלי הרכב בישראל (50% מכלי הרכב, 80% מכלי הרכב ו-100%), בשתי תחנות זמן – שנת 2015 ושנת 2020.
מהנתונים עולה, כי אם כל חמשת המערכות יורכבו על כלי הרכב, ניתן להציל את חייהם של בין 47-94 בני אדם מידי שנה. הנתונים משתנים בהתאם למידת הכנסת המערכת לשוק.
הכנסה מלאה של כל המערכות תביא לחסכון גדול יותר במספר הרוגים.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק הגיב לדברים: "אביזרי הבטיחות נועדו להציל חיים. על המדינה לעודד שימש נרחב במערכות בטיחות לרכב, על ידי הפחתת המס והיפכתן לזולות ונגישות יותר. השקעה באביזרי בטיחות תוריד את מספר ההרוגים והנפגעים ותחסוך למדינה כסף רב".
עמותת "אור ירוק", הרכיבה סל ש 10 מערכות בטיחות, אשר מהוות את חליפת המגן המלאה לרכב.
• מערכת התראה לחגירת חגורות בטיחות- המערכת לא מאפשרת את הנעת הרכב, לפני שכל הנוסעים חגורים.
• מערכת חיישני רוורס- המערכת מזהה ומתריעה על אנשים או חפצים הנמצאים בעת נסיעה לאחור
• מערכת בקרת לחץ אויר- המערכת מזהה לחץ אוויר לא נכון בצמיגים ומתריעה בפני הנהג.
• מערכת לשמירת מרחק- מערכת אשר מתריעה בפני הנהג על סכנה מיידית מאי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים או סטייה מנתיב.
• כריות אויר- מטרתן של הכריות, למנוע פגיעה בנוסעים, על ידי פתיחה בעת תאונת דרכים.
• מערכת למניעת החלקה EBA/ABS- המערכת מקצרת את טווח הבלימה, תוך ביטול נעילת הגלגלים המתרחשת בדרך כלל, בעת בלימת חירום.
• מערכת ESP/ESC- מטרת המערכת, למנוע איבוד שליטה והחלקת הרכב.
• לחצני מצוקה- במקרה של היפתחות כריות האוויר, תישלח קריאת עזרה למוקד ההצלה הקרוב, דבר אשר יקצר את זמן ההגעה של כוחות ההצלה.
• קופסא ירוקה- מטרת המערכת, לנטר את מאפייני ההתנהגות של נהג ומתן דגשים כיצד ניתן לשפר את בטיחות הנהיגה.
• מבחני ריסוק- מדד ריסוק של כלי הרכב. כלי רכב בעל מספר כוכבי ריסוק גבוה, עמד במבחני בטיחות מחמירים יותר.
שנת 2012 הסתיימה בהישג מכובד למדינת ישראל – 91 בני אדם ניצלו ממוות בכבישים, ביחס לשנת 2011. 91 משפחות לא הצטרפו בשנה הקודמת אל משפחת השכול.
ניתן לשער כי אחד הגורמים המרכזיים לירידה במספר ההרוגים, הוא שימוש נרחב באביזרי בטיחות, בכלי הרכב. אביזרי הבטיחות נועדו לתקן את טעויות הנהג, ולצמצם כמה שאפשר את היפגעות הנהג, הנוסעים או שאר משתמשי הדרך.
המחקר של פרופ' בכור, אשר מומן על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בדק חמש מערכות בטיחות - מערכת התראה על נהיגה במהירות גבוהה מהמותר (SA), מערכת קריאת מצוקה אלחוטית אוטומאטית (Ecall), מערכת התרעה על סטייה מנתיב (LDW), מערכת התרעה על אי שמירת מרחק (FCW), ומערכת אשר מנטרת את נתוני הנסיעה והפקת מידע לניהול בטיחות (קופסא ירוקה).
המחקר בדק את שילוב המערכות במספר דרגות לכלי הרכב בישראל (50% מכלי הרכב, 80% מכלי הרכב ו-100%), בשתי תחנות זמן – שנת 2015 ושנת 2020.
מהנתונים עולה, כי אם כל חמשת המערכות יורכבו על כלי הרכב, ניתן להציל את חייהם של בין 47-94 בני אדם מידי שנה. הנתונים משתנים בהתאם למידת הכנסת המערכת לשוק.
הכנסה מלאה של כל המערכות תביא לחסכון גדול יותר במספר הרוגים.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק הגיב לדברים: "אביזרי הבטיחות נועדו להציל חיים. על המדינה לעודד שימש נרחב במערכות בטיחות לרכב, על ידי הפחתת המס והיפכתן לזולות ונגישות יותר. השקעה באביזרי בטיחות תוריד את מספר ההרוגים והנפגעים ותחסוך למדינה כסף רב".
עמותת "אור ירוק", הרכיבה סל ש 10 מערכות בטיחות, אשר מהוות את חליפת המגן המלאה לרכב.
• מערכת התראה לחגירת חגורות בטיחות- המערכת לא מאפשרת את הנעת הרכב, לפני שכל הנוסעים חגורים.
• מערכת חיישני רוורס- המערכת מזהה ומתריעה על אנשים או חפצים הנמצאים בעת נסיעה לאחור
• מערכת בקרת לחץ אויר- המערכת מזהה לחץ אוויר לא נכון בצמיגים ומתריעה בפני הנהג.
• מערכת לשמירת מרחק- מערכת אשר מתריעה בפני הנהג על סכנה מיידית מאי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים או סטייה מנתיב.
• כריות אויר- מטרתן של הכריות, למנוע פגיעה בנוסעים, על ידי פתיחה בעת תאונת דרכים.
• מערכת למניעת החלקה EBA/ABS- המערכת מקצרת את טווח הבלימה, תוך ביטול נעילת הגלגלים המתרחשת בדרך כלל, בעת בלימת חירום.
• מערכת ESP/ESC- מטרת המערכת, למנוע איבוד שליטה והחלקת הרכב.
• לחצני מצוקה- במקרה של היפתחות כריות האוויר, תישלח קריאת עזרה למוקד ההצלה הקרוב, דבר אשר יקצר את זמן ההגעה של כוחות ההצלה.
• קופסא ירוקה- מטרת המערכת, לנטר את מאפייני ההתנהגות של נהג ומתן דגשים כיצד ניתן לשפר את בטיחות הנהיגה.
• מבחני ריסוק- מדד ריסוק של כלי הרכב. כלי רכב בעל מספר כוכבי ריסוק גבוה, עמד במבחני בטיחות מחמירים יותר.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות