י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

מו"מ בשתי חזיתות • לקראת החלטה על ממשלה: יאיר לפיד או החרדים?

מו"מ אינטנסיבי מתנהל עם לפיד ובנט, אבל במקביל נמשכים המגעים עם החרדים • בליכוד חוששים מעפר שלח, ורואים בלפיד 'בובה של אולמרט' • בנט כבר נדבק לכיסא התמ"ת, אך זהות מי שישב על כס יו"ר הכנסת עדיין פתוחה • ובמה בוחש אביגדור ליברמן? • שרי רוט על ימים אחרונים של מו"מ קשוח

עיבוד: בחדרי חרדים
עיבוד: בחדרי חרדים



במהלך היומיים הקרובים, עד לתום המועד של הרכבת קואליציה חדשה, אם וכאשר יצליח ראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד במשימה - יציפו אותנו הודעות-מטעם, ספינים, הכחשות והצהרות.

עד אז, כשהנתונים בכל הקשור למשא ומתן משתנים כל העת, נותר רק לסכם ימים אחרונים של מו"מ קואליציוני קשוח. כזה שכבר שנים רבות לא נראה כאן.

1. המפלגות החרדיות

בעוד שבימים האחרונים ישבו המפלגות החרדיות 'שבעה' על מר גורלן, תוך אריזה ופינוי של המשרדים, בשעות האחרונות חזר הצבע ללחיים. פתאום נקראים הבכירים אל לשכת ראש הממשלה לקבלת עדכונים שוטפים. שוב הם בעניינים.

הדרגים הגבוהים בלשכת נתניהו עובדים מול הח"כים יעקב ליצמן ומשה גפני מיהדות התורה (אם כי יש מי שמעדכן גם את ח"כ מאיר פרוש), ומול ח"כ אלי ישי בש"ס.

עם ח"כ אריה דרעי כמעט ולא מדברים, והערוץ שלו מתנהל מול אביגדור ליברמן בלבד, הגם שסביר להניח שברגע האמת - אם אכן יגיע הרגע הגדול שהחרדים כה מצפים לו - יוזמן ח"כ אריאל אטיאס, שמצידו יעמוד על כך שדרעי יצורף גם לפגישה (או שלא).

עוד בנושא:
הליכוד באולטימטום ללפיד: לא תתגמש - נלך לחרדים • בנט: תשכחו מזה

התחושה בקרב פלגים בש"ס היא שנתניהו "משתמש" באלי ישי כדי להכניס את יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד - ללחץ, ולא שהוא באמת מבקש את כניסתם של החרדים לממשלה.

מצד שני, ברור לכל כי ברגע שבו נפתלי בנט יחליט להפר את הברית עם לפיד, בתואנה כזו או אחרת, יפנה נתניהו אל האופציה החרדית.

בובה של אולמרט? צילום: פלאש 90צילום: בובה של אולמרט? צילום: פלאש 90
בובה של אולמרט? צילום: פלאש 90


2. החשש: לפיד בתפקיד בובה של אולמרט

בלשכת נתניהו תוהים האם לתת ליש עתיד 'למרוח' את הזמן. אחרי הכול, מוצאי שבת הוא המועד האחרון בו הם יכולים, חוקית, להציג בפני הנשיא את הממשלה. התחושה שלהם היא תחושה קשה של פחד, פרנואידים אולי, אך חוששים בצדק.

להרגשתם של בכירים בלשכה, מהלכיו של לפיד לטרפוד החתימה על כניסה לממשלה נובעים מהוראות שהוא מקבל מראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שמחפש "לעשות צחוק מביבי", ולהכין את הקרקע עבורו.

החשש הגדול הוא כי גם אם יכנס לפיד אל הממשלה הוא יגרור אותה לבחירות לכשיחפוץ, ובסיבוב הבא תרוץ מפלגת 'קדימה' בראשות אולמרט, לפיד ומופז. "זה הסיוט שלנו", אומרים בכירים בלשכה.

עם זאת, "אנחנו עומדים במילה שלנו ומציעים ללפיד הצעות מכובדות", מבהירים בלשכה. מבחינת נתניהו, עצם הוויתור וההסתפקות ב-20 שרים הוא צעד משמעותי, שכן הוא יוצר עבורו מערבולת של ממש בליכוד פנימה. לכן, מבחינתם, "ויתרנו מספיק, בעיקרון הכול מסוכם, כולל קווי יסוד, כולל הבטחה לחוקים מסוימים שיעברו בשלושת החודשים הראשונים לכהונת הממשלה, וכולל החוק לשויון בנטל, אנחנו נמשיך לעמוד בסיכומים".

מצד שני, הם חשים שלפיד 'מגזים' ומותח את החבל יתר על המידה. ברגע שיעבור את הגבול, הם מתכננים לעשות סוויץ', ולהכניס פנימה את החרדים, בתקווה שגם נפתלי בנט יבין שהברית שכרת עם לפיד כבר אינה מחייבת.

בתוך שורות הליכוד הכעס הגדול אינו על לפיד עצמו, אלא יותר על ח"כ עפר שלח, בו הם רואים את המקור לכל הצרות. הסיוט הגדול ביותר שלהם הוא לראותו חולש על ועדת הכספים, מה גם ששלח בכספים ולפיד באוצר יעניק שליטה כלכלית מוחלטת לאנשי 'יש עתיד'.

התמ"ת ממתין. צילום: פלאש 90צילום: התמ"ת ממתין. צילום: פלאש 90
התמ"ת ממתין. צילום: פלאש 90


3. בבית היהודי מריחים שלטון

בעוד שבכל הנוגע ללפיד, יתכן והוא רואה כאופציה ישיבה על ספסלי האופוזיציה, הרי שלגבי הבית היהודי האופציה אינה קיימת כלל.

בנט כבר החל בהליך ראשוני של חפיפה במשרד התמ"ת, הוא הספיק ללמוד את רשימת הדירקטורים שיוכל להציב שם, לתפארת אנשי המפד"ל הממתינים זה שנים לג'ובים. גם אורי אריאל כבר מתכנן הישגים במשרד השיכון, בהתיישבות ובכלל.

ליברמן, בניגוד למצב הנוכחי, סבור שקודם יש לסגור ממשלה עם בנט והחרדים, ואחר כך ניתן יהיה לקנות ב'מחיר חיסול' חלקים מיש עתיד ומהעבודה.

לאור כל זאת, הליכה לבחירות לא תהיה כנראה. האופציה הזו מנוגדת לאינטרסים של הליכוד-ביתנו ושל הבית היהודי יחדיו.

גם העובדה שליברמן מתכוון לכנס היום את חברי סיעתו, כדי להודיע להם מי מקבל כל תפקיד - מלמדת על כך שממשלה כנראה תקום.

חוזר לספסלים? צילום: פלאש 90צילום: חוזר לספסלים? צילום: פלאש 90
חוזר לספסלים? צילום: פלאש 90


4. ומי בראש?

ועוד משהו שמטריד את חברי הליכוד: זהות יו"ר הכנסת החדשה.

לכל ברור כי נטילת התפקיד מרובי ריבלין תוסיף שמן למדורה הפנים-ליכודית. לא בטוח שזה מה שחסר לביבי בעת הזו. רמיזות עבות ששוגרו לעבר אנשי השר יולי אדלשטיין, דיברו על בקשה של ראש הממשלה לשמור על פרופיל נמוך בנושא.

בלשכת ריבלין מנסים להיתלות באמירה זו, אך מבחינה ריאלית לא נראה שיש להם למה לצפות. אחרי הכול, בליכוד יודעים גם להזכיר שאדלשטיין יישר קו עם בקשות נתניהו בעבר, לעומת ריבלין שפעל באופן עצמאי.

אם נוסיף לכך את תמיכתו הנחרצת של ליברמן באדלשטיין, נקבל תוצאה כמעט צפויה וברורה. שמו של השר יובל שטייניץ שהשתרבב כמועמד לתפקיד, נראה כעוד ניסיון של הלשכה הראשונה להרגיע את הצדדים ולהנמיך פרופיל בנושא. אחרי הכול, הידיעה פורסמה בעיתון הבית 'ישראל היום'.

אך גם בנושא הזה, כמו בכל השאר, עד שזה לא נגמר זה לא נגמר. כל האפשרויות פתוחות.
בנימין נתניהו ריבלין לפיד בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}