י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
'עניין של זמן'

הלקח מאסון התאומים לא נלמד: עלול להתרחש שוב

"זה רק עניין של זמן עד שיקרה שוב כמו שהיה ב-11 בספטמבר, אנחנו לא עושים כלום עד שמישהו נהרג. ולבית הלבן אכפת רק מעליונות לבנה כעת, זה מגוחך". כך מזהירים מומחי אבטחה שגילו כי האבטחה בשדות התעופה עדיין לקויה נכון להיום למרות אסון התאומים שלדבריהם עלול להתרחש שוב

הלקח מאסון התאומים לא נלמד: עלול להתרחש שוב
טייסים בנתב"ג. אילוסטרציה צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מומחי אבטחה מזהירים מפני פיגוע נוסף בסגנון 'אסון התאומים' לקראת יום השנה ה-20 ואומרים כי שדות התעופה בעולם "עושות את אותן טעויות".

מנתונים שהודלפו מארגון סוכני מינהל אבטחת התחבורה (TSA), עולה כי בשנים 2015 ו-2017, נעשו ניסיונות של "הצוות האדום" (אנשים שהארגון שולח לבדוק בהסוואה את אבטחת המקום) להבריח נשק, חומרי נפץ וחפצים אסורים על טיסות הצליחו עד 95 אחוז מהניסיונות.

על פי הדיווח של אתר 'דה סאן', לטענת הארגון אסון כמו 11 בספטמבר 2001 עלול להתרחש שוב. בנוסף, המשרד לביטחון פנים הבריטי יפרסם ביום שישי הקרוב אזהרה כי יום השנה ה-20 ב-11 לספטמבר יכול להיות גורם לאלימות קיצונית.

"ה-TSA לא למד ממה שקרה קודם לכן", אמר סוכן מיוחד לשעבר של מינהל התעופה הפדרלי (FAA) בריאן סאליבן ל'ניו יורק פוסט' והוסיף, כי הסוכנות חשפה שורת כישלונות אבטחה מדאיגות.

הדברים הללו זוכים לגיבוי על ידי איש הסוכנות לתעופה ה-FAA לשעבר וראש הצוות המעקב של TSA, בוגדן דז'קוביץ'.

דז'קוביץ', כחלק מתפקידו לבדיקת האבטחה בנמלים, נהג לחגור לקרסולו חומרי נפץ דמי מפלסטיק, ולהדביק לגופו חומר נפץ מזויף-והצליח להתגבר על אבטחת שדות התעופה מספר פעמים בסוף שנות התשעים.

"בעצם הסתדרנו איתם רוב הזמן", אמר דז'קוביץ' ל'ניו יורק פוסט'. כיום הוא בן 67, ומתגורר באוהיו. "כולם ידעו עד כמה המערכת חלשה, ידענו שמשהו כמו 11 בספטמבר יכול לקרות".

דז'קוביץ' שהעיד בפני הקונגרס בעקבות מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר, סבור שאירוע דומה עלול לקרות שוב.

"זה רק עניין של זמן עד שיקרה שוב כמו שהיה ב-11 בספטמבר, אנחנו לא עושים כלום עד שמישהו נהרג. ולבית הלבן אכפת רק מעליונות לבנה כעת, זה מגוחך". (הבית הלבן נלחם נגד ימנים קיצוניים אנשי עליונות לבנה).

גורם בכיר אחר ב-TSA, שביקש שלא להזדהות, אמר כי צמצום הנסיעות האוויריות בעקבות מגיפת הקורונה, הביא לסוכנים יותר זמן לבדוק תיקים ולבדוק נוסעים, מה שהוביל למציאת נשק שהוחרם.

"שיעור גילוי הנשק עלה בשנה שעברה ב -200 אחוזים. המשמעות היא שהקרבנו מהירות לטובת ביטחון עד אז. הנשק היה שם, פשוט הזדרזנו בבדיקות אז האבטחה לא מצאה אותם". מחזיקי הנשק קיבלו קנסות, אך מעבר לכך לא ממש נעשה דבר.

אסון התאומים הפיגוע בבנייני התאומים מחדל אבטחה שדה התעופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}