ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

הדוד של האדמו"ר מבעלזא • הרה"ח רבי שמואל וובר זצ"ל

בארה"ב נפטר, בגיל 88, הרה"ח רבי שמואל וובר זצ"ל, מחשובי חסידי בעלזא - דודו של האדמו"ר • הלוויתו ב-20:00 מבית המדרש הגדול בקרית בעלזא בירושלים • תולדות חייו

הרה"ח רבי שמואל וובר זצ"ל
הרה"ח רבי שמואל וובר זצ"ל

ברוך דיין האמת: בארה"ב נפטר אמש, בגיל 88, הרה"ח הישיש רבי שמואל וובר זצ"ל, מחשובי חסידי בעלזא - דודו של יבלחט"א האדמו"ר מבעלזא, שהיה גיס אמו, הרבנית מבילגורייא תבלחט"א.

רבי שמואל היה חתן אצל הרה"ח רבי צבי גליק זצ"ל מתושבי העיר סאטמר, שהיה גם חותנו של הרב מבילגורייא. אצל רבי שמואל היה זה זיווג ראשון ואילו אצל הרב מבילגורייא היה זה זיווג שני (בזיווג הראשון היה הרב מבילגורייא חתן אצל הרה"ק רבי משה אהרן מקוברין הי"ד, החתונה התקיימה בשנת תרפ"ב בהאלשיץ).

המנוח נולד בשנת תרפ"ה בעיר בקיסטובול שבהונגריה לאביו הרב ישראל ז"ל מחשובי חסידי פאפא.

פגישתו הראשונה עם גיסו לעתיד הייתה כאשר הרב מבילגורייא שהה בבודפסט בירת הונגריה, בעיצומה של המלחמה האיומה, עוד טרם הגיעו פרעותיה לתוככי המדינה. הרב שהה שם יחד עם אחיו המהר"א מבעלזא זצ"ל, כאשר נמלטו מגיא הבכא שבגליציה המדממת.

הרב התחזה לחולה ו'אושפז' בבית החולים המקומי. מטרת ההתחזות הייתה לצורך קבלת מסמכים רשמים, שדרך אחרת לא הייתה לקבלם. רבי שמואל הלך לבקר את הרב, ושמע ממנו דבר תורה, אותו זכר לצטט עד אחרית ימיו.

חותנם של הרב מבילגורייא ורבי שמואל, הרה"ח רבי צבי גליק, היה בנו של רבה של העיר שעסבורג שברומניה, הגאון רבי יעקב יצחק גליק זצ"ל וחתנו של הגאון רבי יעקב יחזקיהו גרינוולד זצ"ל, אחיו של בעל ה'ערוגת הבושם', רבה של העיר חוסט.

רבי שמואל נשא באנטוורפן את רעייתו שהגיעה ממחנות ההשמדה, לאחר מספר תחנות, לבלגיה. הרב מבילגורייא נשא את הרבנית מרים שתבלחט"א, אמו של האדמו"ר מבעלזא, זמן קצר לאחר מכן, בארץ ישראל. מחמת העדר אפשרויות תקשורת כבימינו, השניים עמדו בקשר מכתבים הדוק.

באחת ההזדמנויות, אמר הרב מבילגורייא לגיסו המנוח: "הכרתי את אחי (המהר"א) גם לפני המלחמה וידעתי שהוא גדול מאוד. אבל שהוא 'כל כך גדול' נודע לי רק כשהיטלטלתי עמו בצוותא בדרכים במהלך המלחמה".

בטרם פטירת גיסו הרב מבילגורייא, ביקש רבי שמואל להגר מאנטוורפן לארה"ב. הוא נועץ בגיסו האם לעלות לארץ ישראל או לעקור לארה"ב. גיסו הבטיח לו, כי אם יעלה לארץ ישראל, יסייע בידו לרכוש דירת מגורים, אך הסתייג והוסיף כי החלטה כזו, צריכה לקבל את אישורו והסכמתו של אחיו המהר"א. בסופו של דבר, נקט רבי שמואל ב'שב ואל תעשה' ונותר באנטוורפן.

רק כאשר הגיע לארץ ישראל לקראת החלאק'ה של האדמו"ר, היה זה כבר שנה לאחר הסתלקות הרב מבילגורייא בדמי ימיו, נכנס אל הקודש ושאל את המהר"א, מה לעשות. הרבי השיב לו: בארה"ב מתגוררים יהודים גדולים כמו כ"ק האדמו"ר מסקווירא זצ"ל והרב מצעהלים זצ"ל. גם יש לי שם גיס ואתם בעצמכם הרי תהיו אמריקנים..." רבי שמואל כבר קיבל את התשובה.

באותה עת, מינה הרבי את הדוד רבי שמואל, כאחד האחראים על הפעוט בן השלוש, לקחתו תחת חסותו חרף המרחק הגיאוגרפי ולדאוג לחינוכו ולצרכיו הגשמיים והרוחניים. רבי שמואל היה גם זה שהוביל את הילד כשהוא עטוף בטלית כמנהג ישראל. במשך כל שנות נעוריו של האדמו"ר, הקפיד הדוד רבי שמואל למלא אחר הוראתו הקדושה של המהר"א לטפח ולדאוג לכל צרכיו של האחיין.

בבעלזא מציינים התבטאות מעניינת, מפי האדמו"ר מהר"א מבעלזא זצ"ל, שהתבטא אודות אחיינו האדמו"ר הנוכחי, כאשר היה עוד נער רך וצעיר לימים - באוזני הדוד רבי שמואל: "הרי יודע אתה, מה יש לי בעולמי, מה כבר נשאר לי... כל חיותי הוא הילד הזה..."

במשך כל השנים, שמר הדוד על קשר תכוף וקבוע עם האחיין. כאשר מלאו שלוש שנים לבנו של האדמו"ר, הרה"צ רבי אהרן מרדכי, הגיע רבי שמואל מחו"ל, כדי להשתתף במעמד. "אני מרגיש שבכך אני ממשיך את הוראת המהר"א זצ"ל ומורשתו הגדולה לא פוסקת", אמר בהתרגשות.

כאשר כוחו היה עוד במתניו, נהג הדוד רבי שמואל להגיע לארץ ישראל ולהסתופף בצל האחיין האדמו"ר.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך את בניו הרב הערשל, הרב ישראל יוסף מברוקלין, והרב מרדכי. חתנו הרב אברהם יהושע וולף, נכדים ונינים.

הלוויותו יצאה אמש (א') מבית המדרש של פאפא בבורו-פארק, ארונו יגיע היום לארץ-הקודש והלוויתו תצא הערב בשעה 20:00 מבית המדרש הגדול בקרית בעלזא בירושלים להר המנוחות - שם יטמן בחלקת קהל מחזיקי הדת דחסידי בעלזא.
.
תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
לוויה שמואל וובר בעלזא פאפא בורו פארק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}