כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

למה צעדה גב' רביץ, בעיצומה של השבת ברחובות קטאר?

מה הציע הנציג הירדני במרוקו לרבקה רביץ, ראש לשכתו של יו"ר הכנסת רובי ריבלין? • כך קידשה 'האישה שלנו' בלשכת יו"ר הכנסת שם שמים באסיפה הפרלמנטרית הים-תיכונית במרוקו

רובי ריבלין. צילום ארכיון: יצחק לב ארי
רובי ריבלין. צילום ארכיון: יצחק לב ארי



בסוף השבוע נחת יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, עם פמלייתו במרוקו, כאורח דיוני האסיפה הפרלמנטרית הים-תיכונית המתקיימת במדינה. בכינוס משתתפים נציגי 25 מדינות, לצד ראש הפרלמנט המרוקאי ונשיא האסיפה.

בשלב הראשון הופתע ריבלין לרעה, כאשר גילה כי פגישותיו הרשמיות עם בכירים בהנהגת מרוקו בוטלו. בין השאר אמור היה ריבלין להיפגש עם שר החוץ המרוקאי ועם יו"ר הפרלמנט המקומי.

אחד מחברי הפרלמנט, איש מפלגת השלטון, סיפר לריבלין כי הפגישות בוטלו עקב לחצים שהתעוררו לפני מספר שבועות מצד חוגים אסלאמיים על בית המלוכה ועל הממשלה, בעקבות פרסום כוונתו של המלך להזמין לפגישה בארמונו את נשיא המדינה, שמעון פרס. אגב, גם המשלחת הסורית ביטלה את השתתפותה באירוע בשל השתתפות ישראל.

עם הגעתם של ריבלין ופמלייתו לרבאט, המתינה להם הפגנה של מאות מרוקנים ופלסטינים. אולם לעומת קבלת הפנים הצוננת היה ההמשך טוב יותר.

במושב הפתיחה של הכנס, שהתקיים ביום שישי, היה ריבלין בין הנואמים הבודדים. במקור תכנן ריבלין נאום סולידי יותר, אולם לאחר ששמע את נאומי של יו"ר בית הנבחרים המרוקני, עבד אל וואהב ראדי, שתקף בחריפות את ישראל ואת מדיניותה כלפי הפלסטינים, החליט לשנות את דבריו, ובאופן ספונטני החל לתקוף חזרה.

"תכננתי לדבר על שיתוף פעולה ועל אתגרים משותפים במזרח התיכון, שמעבר לפוליטיקה ולסכסוך. אולם לצערי עלי להתייחס לדברים של עמיתי המרוקני. יש לנו קונפליקט בן 100 שנים, ועליו לבוא לידי סיום לא בהסכמי שלום, אלא במציאות אמיתית של שלום - תוך שיתוף פעולה וכבוד הדדי.

"ישראל היא מדינתו היחידה של העם היהודי, והיותה מולדתם של הפלסטינים איננה יכולה לכרסם בכך. לישראל הגיעו מיליוני פליטים יהודים מרחבי העולם, שאין להם לאן לחזור. אין דרך אחרת מלבד לשתף פעולה ולהביט יחד אל ההסדרים הקולקטיביים.

"חובתכם לכבר את זכותנו לקיים כאן ריבונות", אמר, בהיישירו מבט לכיוון המשלחות הערביות, "ולמצוא את הדרך לחיות עמנו בשלום. עליכם להבין שאי אפשר לאלץ אותנו לחתום כעת על הסכם ולהותיר את הפתרונות להמשך. אין מקום לאלץ אותנו לחתום על הסכם שיביא את אירן, חיזבאללה וחמאס למרכזי הערים שלנו ולהותיר אותנו להתמודד אחר-כך עם ההשלכות של הסכם כזה. כאשר הפלסטינים יהיו מוכנים לשלום - ייכון שלום, החיים יחד מחייבים את הפלסטינים להחלטות קשות", סיים את נאומו בקול מלא פאתוס.

רובי ריבלין שומר על השבת

בשולי הדברים, קשה שלא להתפעל מקידוש השם האמיתי אותו הביאה עמה המשלחת - והרבה בזכותה של 'הנציגה שלנו בבית היו"ר', הלוא היא רבקה רביץ. רביץ, כלתו של ח"כ לשעבר, הרב אברהם רביץ ז"ל, ורעייתו של ר' יצחק רביץ, יו"ר סניף 'דגל התורה' בביתר עילית, היא הרל"שית של ריבלין.

באחת משיחותיה עם הנציג הירדני באסיפה, שאל אותה הלה למקום מגוריה. משהשיבה לו: "ביתר עילית", השיב בחיוך: "אני יכול לסדר לך תב"ע ירדנית, הרי זהו שטח כבוש".

למרות שמדובר בקוריוז, הרי שנדמה שיש בחילופי הדברים הללו את תמציתה של הבעיה הערבית-ישראלית.

אולם האירוע המעניין יותר נרשם כאשר עשתה הפמליה הישראלית, ובראשה רובי ריבלין, את דרכה, מרחק הליכה של שעות, ולו רק בכדי שלא לחלל את השבת. אין ספק שנוכחותה של רביץ השפיעה רבות על ההחלטה שלא לחלל שבת, למרות שמדובר במפליה שאינה מורכבת באנשים חרדים.

מעניין להזכיר כי לפני מספר חודשים, כאשר ביקר בארץ סילביו ברלסקוני, ראש ממשלת איטליה, הצליחה רביץ לגרום לקידוש ה' דומה. אחת מן החוויות אותה שב והזכיר האיטלקי כאשר שב לארצו הייתה המפגש המיוחד עם ראש לשכתו של ריבלין. ריבלין, שהציג אותה בפניו, סיפר לו כי היא "רק בת 30 וכבר יש לה תשעה ילדים".

המום ממספר הילדים, ניסה ברלסקוני להושיט את ידו בכדי ללחוץ את ידה, אבל היא סירבה בנימוס והסבירה לו כי בחוגי החרדים לא נהוג ללחוץ ידיים לגברים. זה היה הפתיח לשיחה, במהלכה ניסה להבין יותר על אמונה ועל הציבור החרדי.

את ההתרשמות העזה הזו הביא עד לאיטליה, בה שב וסיפר על הגברת הצעירה, אם לתשעה ילדים, הנאמנה כל-כך לעקרונות דתה. בעיתוני סוף השבוע באיטליה, כיכב הסיפור, ואין ספק שעשה משהו לחומת האנטישמיות המקובלת בבירות אירופה.

השבוע זה קרה גם במרוקו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}