כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"גם מנהלי מוסדות מהמרים. הם באשליה שיכסו החובות " • ראיון

הימורים בציבור החרדי • הרב איתן אקשטיין, מנהל ארגון רטורנו, לאתר 'בחדרי חרדים': "התופעה צוברת תאוצה. אנשים מהמרים מ-50 אלף ועד שני מיליון ש"ח"

חרדי מהמר בדוכן לוטו. צילום: פלאש 90
חרדי מהמר בדוכן לוטו. צילום: פלאש 90

תופעת ההימורים בציבור החרדי הולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. בני-ברק וירושלים הפכו מזמן למוקד של הימורים בדירות מסתור, שאיש אינו יודע עליהם. לעיתים, גם בבתים פרטיים בהם מתגוררים אנשים.

אנשי מוסדות חרדיים וראשי ישיבות הסבורים כי בערב או שניים יוכלו לכסות את כל חובות המוסד, נקלעים אף הם לתוך התופעה, וכשהם זועקים לעזרה - הם כבר שקועים עמוק בתוך האדמה.

'בחדרי חרדים' חשף בסוף השבוע את תופעת בתי ההימורים בשכונת פלטבוש שבברוקלין, בהם מבלים עשרות חרדים, ביניהם גם אברכים בעל חזות חסידית, היושבים מידי ערב ושופכים את הכספים שרק שעות ספורות לפני כן נטלו מהגמ"ח השכונתי.

תופעה בפלטבוש: 'בתי הימורים' לאנ"ש • חשיפה

"אכן זאת תופעה שצברה תאוצה רבה בשנתיים האחרונות אבל היא קיימת כבר 6-7 שנים" אומר הרב איתן אקשטיין, יו"ר ומנהל ארגון 'רטורנו' - המרכז הפסיכולוגי-חינוכי לגמילה מהתמכרויות בציבור החרדי, בארץ ובעולם.

"נכון לתקופה הנוכחית מטופלים אצלנו יותר מ-30 איש שמספרים על כל מיני דירות הימורים ובתים פרטים שמשם הם הגיעו. בהחלט מדובר בקצה הקרחון, אני מאמין שיש עוד מקומות רבים בארץ ובכלל מאין אלו.

"אני מדבר גם על מנהלי מוסדות שנקלעים לתופעת ההימורים ומגיעים לבתי הימורים ומרגישים בנוח עם הסביבה החרדית, והם נמצאים באשליה שבתוך ערב אחד או שניים הם יכסו את כל חובות המוסד או את החובות הפרטיים שלהם, ולאחר מספר חודשים הם מוצאים את עצמם בחובות עתק".

• איך נעשית הפנייה אליכם?

"בדרך כלל הפנייה מגיעה מאדם הקרוב לאדם המהמר, שמדווח בעקבות מצוקה שהבן זוג או בן משפחתו מסתבך עם חובות ענק. אנחנו מזמינים את בני הזוג או את האדם עצמו, ואז מתחיל הטיפול בהתמכרות מהשורש, עד לחזרה למסלול הרגיל, כולל התמודדות עם החובות הכספיים הגדולים, גם אם מדובר בהלוואות מהשוק האפור.

"אבל, הבקשה לעזרה האמיתית צריכה להגיעה בסופו של דבר מהאדם עצמו", מבהיר הרב אקשטיין.

• איך ואיפה אתם מטפלים?

"יש לנו מספר דרכים לטיפול, וזה לא נעשה ברגע אחד. אנחנו מטפלים בדרך של שיחות פרטניות עם האדם. נותנים לו לדבר עם אחד מאנשי הצוות שהיה בתוך הימורים ויצא מזה, כדי שישמע עד כמה שווה לצאת מתוך הבוץ שרק יהיה עמוק יותר, אם לא יפתור את בעיית ההתמכרות.

בעיית "שמא יידעו" הנפוצה בקרב הציבור החרדי, לא קיימת בסוג טיפול כזה. "אדם או אפילו אדם חשוב ומוכר שנמצא בדירת הימורים בבני-ברק או בירושלים לא מפחד בעת שהוא מהמר שייכנס אדם נוסף שהוא מכיר וילך לספר לאנשים אחרים, כי הוא נמצא תחת ריגוש, והאדרנלין שלו זורם עם המחשבה אם הוא ירוויח את הכסף או לא. כך גם כשהוא מגיע אלינו, הוא לא חושש שמא הוא ייחשף כי הוא בא במטרה שיעזרו לו ויוציאו אותו מתוך הבעיה אליה נקלע.

"כמובן שאי אפשר לטפל בבעיה דרך האינטרנט או מכתבים, לכן היו אנשים שבאו וביקשו מאיתנו לקבל את הטיפול בבתים הפרטיים שלהם או בדירות, כדי שאף אחד לא יבחין. לפעמים מדובר גם באנשים חשובים מאוד".

• התופעה בארה"ב צוברת תאוצה בתקופה האחרונה?

"אכן לאור המצב הכלכלי בשנתיים האחרונות, התופעה צברה תאוצה רבה בקרב הציבור החרדי. סיפר לי חבר שהיה במלון בחג סוכות האחרון כאן בארץ, והוא הבחין בקבוצת חרדים מארה"ב שלקחה חדר מיוחד בבית מלון באזור, ובילתה שם מבוקר ועד ערב, לכל אורך החג, בהימורים של סכומים ענקיים של כסף".

• על איזה סכומים מדובר?

"ממוצע החובות של אנשים שמגיעים אלינו אחרי שהם מהמרים תקופה ארוכה, עומד על 50 אלף ועד ל2 מיליון שקל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}