כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ועדת המריבה • כך מטלטלת ראשות ועדת הכלכלה את המערכת הפוליטית

האם עתיד ח"כ כרמל שאמה-הכהן להרוויח ממריבה פרטית עם ח"כ אופיר אקוניס ולהפוך לשר? ולמה מאיר שיטרית מאיים בפרישת קדימה מהכנסת? ואיך קשורים לכל זה תמלוגי קידוחי הגז • שריה רוט על מלחמת הכיסאות

כנסת. צילום: יעקב נחומי
כנסת. צילום: יעקב נחומי



ראשות ועדת הכלכלה מזוהה, בדרך-כלל, עם נציג האופוזיציה. אולם עם הרכבת הממשלה לפני כשנתיים, הגיעו סיעות הליכוד וקדימה להבנה ביניהן, לפיה צחי הנגבי, איש קדימה, יעמוד בראשות ועדת החוץ ובטחון היוקרתית, וסיעת הליכוד תקבל את ראשות ועדת הכלכלה - כששנים מחבריה יכהנו כיושבי ראש ברוטציה: אופיר אקוניס וכרמאל שאמה.

אלא שכעת, כשהגיע זמנו של אקוניס להחזיר את המפתחות - הוא מסרב לעשות זאת, ונעזר בתמיכת ראש הממשלה, אותו דברר במשך תקופה ארוכה, בהיותו יו"ר האופוזיציה.

רבים טוענים, כי אם אכן יטרפד נתניהו את מינויו של שאמה, יהיה עליו להביא את הדבר להצבעה חשאית של סיעתו. "יש סיכום שלפיו שאמה יחליף את אקוניס. אם יהיה שינוי בסיכום, הוא יובא לדיון ואישור הסיעה", הבטיח יו"ר סיעת הליכוד, זאב אלקין.

גם בקדימה נשמעים קולות המתחרטים על העסקה. אחד מהם, ח"כ מאיר שטרית, היחיד שהתנגד להסכם בימי חתימתו, קורא לסיעתו להכנס למלחמת-עולם עד שראשות ועדת הכלכלה תשוב לידיה.

העתיד הלא-ברור של צחי הנגבי, שדינו עשוי להיחרץ בשבועות הקרובים, אף הוא משפיע על השיקולים, מטבע הדברים. ב-3 בנובמבר צפויה הכרעה במשפטו של הנגבי, ואם יורשע בעבירה שיש עמה קלון - ייאלץ להתפטר מהכנסת.

במקרה כזה, קיימת אפשרות לפיה ראשות ועדת החוץ והביטחון תימסר לידי הליכוד, אולי לידיו של שאמה, אם יסכים, כאשר קדימה עומדת בראשות ועדת הכלכלה.

שטרית, אגב, מבקש מסיעתו לאיים על הליכוד ב...פרישה מהכנסת. לדבריו, ראשות ועדת חוץ ובטחון אינה 'מציאה' גדולה. יו"ר הוועדה חייב לשמור על ממלכתיות. לעומתו, סבור שטרית, בידי יו"ר ועדת הכלכלה, "יש לעשות שריר לממשלה, לעכב דיונים".

עד טיפת הדם האחרונה

ברקע של כל המלחמה הזו - התנגדותו הנחרצת של אקוניס להעלאת תמלוגי המדינה בתגליות הגז הטבעי. בין נימוקיו היו גם טיעונים 'כבדים', לפיהם צריך להיזהר שישראל לא תהפוך לכלכלה סובייטית שחונקת את המשק. "איאבק בנושא עד טיפת דמי האחרונה", אמר במהלך דיון, כשהוא מכנה את המתנגדים: "אנשי שמאל פונדמנטליסטיים".

עו"ד רם כספי השיב לו בשאלה, במכתב אותו פרסם בכלי התקשורת: "על יוזמי הצעת החוק להעלאת התמלוגים נמנים הח"כים שאמה, אורי אורבך, וקנין מש"ס ואלדד מהאיחוד הלאומי. האם, לטענתך, עמיתך לסיעה, כרמל שאמה, וחבר הכנסת אלדד מהאיחוד הלאומי הם 'אנשי שמאל פונדמנטליסטיים'?"

כך או כך, על רקע המחלוקת, נאלץ ראש הממשלה בנימין נתניהו להיפגש לפגישת הרגעה עם שאמה ולהסביר לו מדוע אינו יכול לממש את המינוי המיוחל.

הפגישה הסתיימה ללא הבנה, וסוכם כי הם ימשיכו ויפגשו. עד כה נפגשו כבר שלוש פעמים. בין השאר הספיק נתניהו להציע לו את תפקיד סגן שר המשפטים, את תפקיד הממונה על פרויקט הגדר ובעיית הזרים ואפילו את הסגנות במשרד התקשורת.

אם בתחילה נשמע שאמה נחרץ, עם הזמן וכעומק הפגישות, הלכה התנגדותו ונחלשה. "לא נולדתי כיו"ר ועדת הכלכלה, אך נולדתי וצברתי מספיק אומץ לא להתכופף בפניהם. אעדיף להפסיד את תפקיד יו"ר ועדת הכלכלה ולא לשתוק בסוגיית העלאת תמלוגי הגז.

"עם כל הכבוד לטייקונים ובעלי אינטרסים כלכלים המעדיפים את ח"כ אקוניס בתפקיד היו"ר, הם עדיין לא מנהלים את סיעת הליכוד ובטח לא את כנסת ישראל", אמר.

אבל עם הזמן התרכך והבטיח "לבחון את הצעות נתניהו".

דריסת רגל חופשית של איל הון

בשולי הדברים ברור, כי מה שמניע את המאבקים הם האינטרסים.

השבוע פורסם בשם תנועת אומ"ץ דרישה מראש הממשלה להורות לכל הגורמים הממשלתיים שלא לשתף פעולה עם שעיה סגל, בכל הנוגע לתמלוגי הגז. בין השורות הסתתרה גם האשמה כבדה: סגל משמש יועץ התקשורת של יצחק תשובה, המתנגד הגדול להגדלת התמלוגים לבעלי הזיכיונות לחיפושי גז. סגל משמש גם כדוברם האישי של נתניהו ורעייתו שרה...

"עניינו של תשובה נדון בימים אלה בועדת הכלכלה תוך מאבק תקשורתי חריף", פנו באומ"ץ אל נתניהו. "אתה הבטחת לחבר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן, התומך בהגדלת התמלוגים כי הוא יכהן כיו"ר הוועדה בתום השליש הראשון לכהונת הממשלה, במקומו של ח"כ אופיר אקוניס, המתנגד להעלאת התמלוגים רטרואקטיבית ונחשב מקורב אליך.

"הנה בשעה שהגיע מועד החילופין הצעת לשאמה הכהן תפקיד חילופי של סגן שר ובלבד שיוותר על תפקיד יו"ר הוועדה. עצם ההצעה מעוררת תהיה האם יש בכוונתך להגדיל את ההוצאות מתקציב המדינה לצורך מימון משרה נוספת ובלתי חיונית של סגן שר רק כדי לאפשר לאיל הון דריסת רגל חופשית בוועדת הכלכלה.

"בדרך הטבע עולה השאלה הקשורה במניעת החילופין הללו והיא: האם שעיה סגל השפיע עליך מטעם לקוחו יצחק תשובה להשאיר את אקוניס בתפקידו, כדי שלא יפגעו האינטרסים של לקוחו. מצב דברים מוזר זה אם אכן הוא נכון מעמיד אותך לכאורה במצב של אסור של ניגוד עניניים חמור".

שעיה סגל לא איחר להגיש את תשובתו, ושלל את ההאשמות נגדו מכל וכל. "איני עובד עם שום חברת גז טבעית ישראלית או אחר. אני עובד במשך שנים ארוכות עם חברת נדל"ן 'אלעד גרופ' בחו"ל השייכת לתשובה. איני מטפל בעסקיו של תשובה בארץ. אני עם נתניהו בכל עשר השנים שאני עובד עימו לא דיברתי מעולם על שום גוף או אדם שאני עובד עימו. יש בענייו הזה יותר מ'חומה סינית'. לכל לקוח שיש לי מובהר לו מראש שמעולם לא אדבר עם נתניהו על לקוחות שלי. אני מודיע על זאת לכל גוף שמתחיל לעבוד עימי. חבל שאומץ נופלים לפח כזה".

גם בלשכת ראש הממשלה מיהרו להגיב. "שעיה סגל מעולם לא פנה, לא העלה ולא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא כלשהו שקשור לתחום הגז הטבעי או התמלוגים. נושא זה נדון אך ורק במסגרת הגורמים הממשלתיים הרלבנטייים, ובראשם ועדה מקצועית ועצמאית שתגיש את המלצותיה לרה"מ. גם ההחלטה לגבי תפקיד יו"ר ועדת הכלכלה אינה קשורה לשעיה סגל אלא לשיקולים של סיעת הליכוד בכנסת ואין לו שום השפעה עליה".

ביום ראשון הקרוב עתידה ועדת השרים לענייני חקיקה לדון בהצעת החוק להעלאת תמלוגי הגז מ-12.5% ל-16%. ההצעה הוגשה על ידי קבוצת חברי כנסת, בראשות שאמה ושלי יחימוביץ'.

לקראת הדיון הודיע שאמה, כי אין סיכוי שהוא יוותר על ראשות הוועדה, וזאת כדי להישאר על המגרש שיכריע בנושא. הוא אף חשף כי קיבל לאחרונה מסרים מגורמים מחוץ למערכת הפוליטית ולפיהם, באם ימשיך להתמיד בהעלאת תמלוגי הגז - לא יתמנה ליו"ר ועדת הכלכלה. "הגז והנפט במדינה שייכים לאזרחים והם בעליו האמיתיים ולא הטייקונים. מדובר במשאב ציבורי ועל כן יש לנהוג בשקיפות ובבקרה - ולא לכל המרבה במחיר", הבהיר שאמה.

בימים הקרובים, כך נראה, יוכרע משחק הבינגו וכולנו נדע מי משובץ איפה, במשחק הכסאות שמטלטל את הכנסת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}