כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ביתר, 4 לפנות בוקר: דחפורים ורעש בנייה • פרסום ראשון

מי שייקלע בלילה לאתרי בנייה בביתר-עילית יגלה: עבודות קדחתניות בשעות בלתי מקובלות • פסק-דין התיר ומבקש מהשכנים להתחשב: "ההקפאה עלולה להתחדש"

ההקפאה בביתר עילית. צילום ארכיון
ההקפאה בביתר עילית. צילום ארכיון



בביתר עילית משוכנעים, כי הקפאת הבנייה הבאה היא רק עניין של זמן.

מי שנקלע לפאתיה של גבעה ב' בעיר בלילות האחרונים, עשוי היה לשפשף את עיניו – ובעיקר את אוזניו – בתדהמה גוברת והולכת, תוך כדי העפת מבט תמוה לעבר השעון. השעה 2, 3 או 4 לפנות בוקר, ובאתרי בנייה בעיר עובדים דחפורים מלוא הקיטור. הם חופרים בקול גדול, מעבירים חולות ממקום למקום. עשרות עובדים פזורים באתרי הבנייה משל היתה זו שעת צהריים שטופת-שמש, ומקימים קול שאון.

והכי מוזר: השכנים שמסביב, שתינוקיהם מתעוררים ומייללים ושנתם טרופה עליהם בשל קולות השאון המושמעות בשעות הלא מקובלות – אינם עושים מהומה. הם מאפשרים לפועלים לעשות את מלאכתם, ואינם מביעים כל התנגדות.

מסתבר כי לסיטואציה המשונה הזו יש סיבה טובה: החשש מפני הרגע בו יתקפל ראש הממשלה ללחץ האמריקני, ויחדש את הקפאת הבנייה.

הבנייה המאסיבית האמורה מתרחשת באתר בנייה שיש לו מוטיבים טראגיים במיוחד: זהו אתר הבנייה של חברת 'חפציבה' הקורסת, שדמים רבים, תרתי משמע, ספוגים באדמתו. עשרות רוכשים שילמו ממיטב כספם, חוו את ההתרסקות הכואבת ואת כמעט אובדן כספם.

משהגיעה הישועה והושג הסדר – נחתה עליהם צרה שנייה, צרת ההקפאה.

בלילה בו התפוגגה ההקפאה, עלו הטרקטורים לשטח, כשהם מדורבנים בידי הקבלנים והרוכשים האומללים, החוששים מפני הרגע בו תחזור ההקפאה.

אלא ששמועות מבוססות שהגיעו לבניין העירייה, מדברות על הערכה מוצקת לפיה יחדש ראש הממשלה בקרוב ממש את הקפאת הבנייה.

אי לכך, עלו הרוכשים והקבלנים לבית הדין העירוני, ונפשם בשאלתם: שיתירו להם היושבים על מדין לבנות גם בשעות לא מקובלות של הלילה, היות ודי להם בצרות הצרורות שהולעטו בהם עד כה.

לצד זאת, עלו גם תושבים זעומים לבית הדין, וביקשו כי יורו למנהלי העבודות שלא לבצע את העבודה בשעות המטרידות את מנוחת הילדים.

ישבו דייני בית הדין דביתר ודנו בנושא בכובד ראש. ההכרעה המפתיעה שנפלה, שוכפלה באמצעות מודעה רשמית מטעם בית הדין, שנתלתה באזורי הבנייה בעיר.

וכך כותבים הדיינים: "לאחר שנציגי ועד הרוכשים של פרויקט חפציבה פנו לבית הדין, והעלו בפנינו את המצוקה הקשה שהם נתונים בה זה ארבע שנים, מקריסת חברת חפציבה, וב"ה לאחר הרפתקאות רבות אושר המתחם לבנייה. אולם לצערם הרב – יחד עם האישור יצאה החלטת הקפאת הבנייה באזור, ושוב הבנייה התעכבה.

"והנה כיום נוצרה הזדמנות להתחיל בבנייה, בפסק הזמן שנוצרה עד להקפאה שיכולה לבוא חלילה כל יום (ובתקווה ותפילה שלא תבוא) ולכן הם פועלים במרץ לקידום חפירת ויציקת היסודות, שהם הקובעים לעניין המשך הבניה והקפאתה חס-ושלם.

"מצב זה יוצר הכרח לעבוד ברציפות ובשעות לא מקובלות, ולמרות שאנו ערים ומודעים לקושי וסבל השכנים מהרעש שנוצרה בשעות המנוחה והשינה וההפרעה לילדים הרכים, הננו לבקש מהשכנים היקרים והחשובים להתחשב במצוקה הקשה של משפחות קשיי-יום, אשר קורת-הגג שלהם נתונה בסכנה, לקבל את הסבל בהבנה ולא לעשות פעולות למניעת העבודות.

"מדובר בסך הכל בעוד כשבוע של עבודה, וביודעכם כי בסבלכם הזמני הינכם מקרבים את פתרון המצוקה של עשרות משפחות יקרות אשר זה כמה שנים נודדת שינה מעיניהם, על אונם וכספם המוטל על כף המאזניים – ודאי ייעשה הדבר בנפש חפצה", מסיימים דייני ביתר עילית את קריאתם הנרגשת.

הבקשה התקבלה בהבנה, ולמרות שרעשי הדחפורים העובדים במרץ בשעות הקטנות של הלילה נמהלות לא אחת בקולות בכי של תינוק טרוף-שינה וטרוט-עיניים – חזקה על יהודים רחמנים בני רחמנים שיתחשבו במצוקתם של נפגעי חפציבה.

"זה קשה מאוד להירדם בלילה, הרעש גדול", מספר ל'בחדרי חרדים' תושב ביתר עילית המתגורר בסמוך לאתר החפירות. "אבל כאשר אני מעלה לנגד עיניי את רוכשי חפציבה האומללים, אני נזכר כמה לילות ללא שינה עברו עליהם. ואני, כמו גם כל השכנים, מתחשב בהם ומקריב את הנוחות שלי ואת השינה שלי למענם".

צילום: חיים פרי, בחדרי חרדים















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}