כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

כבודה, בבקשה בואי אלי הביתה! • טור אישי

ארי גלהר, בן לאברך, המקבל הבטחת הכנסה, כותב מכתב אישי לנשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש • במכתב הוא מספר על אביו, אלוף שחמט לשעבר, שלא ראה מסעדה מבפנים למעלה מעשר שנים, ולמרות הכישלון בחינוך ילדו הבכור, הוא חושב שמגיע לו

ארי גלהר. דורית, מגיע לאבא שלי
ארי גלהר. דורית, מגיע לאבא שלי



נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, החליטה לבטל את הבטחת ההכנסה לאברכים הלומדים תורה יום שלם. זה נראה כאילו הפעם הצליחו להכניס ל'דוסים השחורים האלה', לתת להם בשיניים ואולי בזכות ה'הצלחה' הזו תיעצר התרבות החרדים בישראל.

אולי זו תחושת הכוח מכיפוף החרדים בפרשת האפליה בעמנואל, ואולי זה סתם עיתוי מקרי של החלטה, שמגיעה לאחר סחבת של יותר מעשר שנים.

אני רק רוצה לספר לך, כבוד הנשיאה בייניש, על אבא שלי הזוכה בתואר 'אברך כולל' (ובאופן אישי, אבא, אני מצדיע לך). אבא לומד בכולל יום שלם ומקדיש את כל עיתותיו לתורה ולתפילה.
אמנם, בחינוך בנו בכורו הוא אולי כשל, וגם אחיי, כך נראה לי, לא עומדים ללמוד תורה יום שלם כשיגדלו, אבל לאבא אין כל בעיה עם זה.

האם מפריע לך, כבוד הנשיאה, ש־11,000 אברכים ברחבי הארץ לומדים תורה על פי המסורת היהודית בת אלפי השנים, חיים חיי עוני ומשתכרים מקצבה של כאלף שקלים?

המגבלות המוטלות על אותם אברכים הן כאלה שמעטים בעולם החילוני היו עומדים בהן (וכן, גם בין האברכים החרדים יש כאלה שמתחמנים): כדי לזכות בקצבה, אתה אמור להיות אב לשלושה ילדים לפחות ואסור לך להחזיק רכב או כל נכס אחר.

להבדיל מהסטודנטים, מדובר באברכים הלומדים למען הלימוד עצמו, ולא למען משכורת טובה יותר ומקצוע מכניס יותר בעתיד, שהם דברים חשובים כשלעצמם.

אז מה הבעיה להכניס לאותה קטגוריה של זכאי קצבה גם את אותם סטודנטים 'חרדים'? מדינת ישראל קמה כמדינה יהודית, ובמגילת העצמאות השורש 'יהודי' מוזכר לפחות עשר פעמים. המגילה עצמה נפתחת בהצהרה: "בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי".

על איזה ספר ספרים מדובר שם? על איזו דמות רוחנית ודתית מדובר שם? בקצב הזה אני כבר לא יודע מה יישאר יהודי במדינה הזו.

מדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה לספוג עשרת אלפים לומדי תורה למען האידיאל היהודי. כספי המיסים שאני משלם הולכים על עשרות דברים שאני לא מעוניין בהם, ואם תבדקי, אני בטוח שתמצאי מאות אלפי יהודים, רובם לא חרדים, שישמחו לממן את לימודיהם של אברכים שלומדים תורה באמת.

על סמך ידע אישי, וייסלח לי על הגילוי הנאות, כבודה, אבא שלי לא אכל במסעדה בעשר השנים האחרונות, וזה גם לא חסר לו. אבא שלי לא יצא לשום מקום בילוי בעשר השנים האחרונות (מלבד טיולים עם ילדיו), וגם זה לא חסר לו. חייו מלאים תורה.

כמי שבגלגולו הקודם הוציא תוצאת תיקו באליפות נוער ארצית לשח באירלנד והרוויח סכומים לא רעים, אבא לא התקשה לוותר עליהם לטובת לימוד תורה וחיי דוחק.

נדמה לי שאנשים כאלה, ורק כאלה (לתשומת לב הח"כים החרדים), לא יזיקו למדינת ישראל גם אם היא תשלם להם סכום מזערי.

טורו של ארי גלהר מתפרסם במקומון 'ידיעות ירושלים'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}