כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ליצמן מחשק את גפני? "על כסף לא פורשים מהקואליציה" • משבר בתוך משבר

חשיפה: מחלוקת פנימית קשה מפלגת את סיעת יהדות התורה • בעוד גפני מפזר הצהרות על פרישה מהקואליציה במידה וחוק האברכים לא יאושר עד תחילת השנה האזרחית - בסביבתו של ליצמן תוקפים ומסרבים ליישר קו: "גפני עצמו אמר שבגלל כסף לא פורשים" • סרק סרק?

מחלוקת קשה. ליצמן וגפני
מחלוקת קשה. ליצמן וגפני

הדיבורים על פרישה צפויה של יהדות התורה מהקואליציה הולכים וצוברים תאוצה. איש אינו מאשר אותן באופן רשמי, אך איש גם אינו מכחיש אותן.

כבר בשיחות שערכנו לפני ישיבת השרים בנושא החוק הבהירו אנשיו של גפני כי אם עד ל-31 בדצמבר לא יקבל בית המשפט החלטה התומכת בחוק המבטיח את ההכנסה לאברכים העניים - יהדות התורה לא תהיה חלק מהממשלה.

"אנחנו (המפלגות החרדיות) הבטן הרכה של הקואליציה", אמר הבוקר גפני, "ברגע שאי אפשר להפיל את הממשלה בדרך אחת מנסים להפיל אותה דרכנו", אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל. הוא אף תקף את שר החינוך, גדעון סער, שתמך בהצעת החוק בשלב המשא ומתן הקואליציוני אך מתנער ממנה כעת.

"שר החינוך, גדעון סער, לפני שהוא היה שר החינוך הוא היה יו"ר צוות המו"מ של הליכוד שישב איתנו, שעשה את הסעיף שאם תהיינה פסיקות מהסוג הזה הממשלה תתקן אותם בחקיקה, את מה שהוא אומר עכשיו, הוא היה צריך להגיד אז. אולי לא היינו מצטרפים לקואליציה", הבהיר.

עוד בנושא:
גפני תוקף: "צבועים. הסטודנטים מקבלים פי כמה מאשר האברכים"
גפני הגיש 'עוקף בג"ץ': קצבה ייעודית לאברכים
ובסוף: גפני יעודד יציאת אברכים לעבודה
לבה רותחת של שנאה • ירח טוקר בטור אישי
הסטודנטים: "נערוך הפגנת ענק בבני ברק" • ראיון מלחמה


אלא שבעוד בדיבורים הרשמיים מדברים הכול על ה-31 בדצמבר כיום הפרישה, מאחורי הקלעים יש דיבורים על אולטימאטום אותו הציב גפני בפני נתניהו לאמור: לא מסכימים לדחייה בת שלושה שבועות, קבל הכרעה עוד השבוע. לא תקבל? ובכן, זה או אנחנו או החוק!

המפתחות, נכון לעכשיו, בידי נתניהו, שאינו אוהב לקבל הכרעות ומעדיף, אם אפשר, לדחות ולדחות. האיום של גפני יצליח, אולי להקדים את הכרעתו בשבועיים, אך לא מעבר לזה. "נתניהו בכל מקרה היה מעביר את החוק, כך או כך, זו רק שאלה של זמן. חבל שמקצצים לו את החבל שיכול היה לתת לו אוויר לנשימה, התוצאה תהיה אותה תוצאה. הוא יגיעו לאותו יעד, עם אוויר או בלי אוויר".

בתוך כך מתייחסים מקורביו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לראשונה לנושא. בעוד ליצמן מתחמק נחרצות משיחה עם כל כלי תקשורת שהוא, ועוקף את מצלמות הטלויזיה ומיקרופוני הרדיו שהמתינו לו בכניסה לחדר הישיבות, אנשיו, מוכנים לומר כי "בעבר סיפרו לנו בדגל התורה כי 'על כסף לא פורשים'. בעת הדיון על קצבאות הילדים שבו הרב רביץ ז"ל וגפני מבית הגרי"ש והודיעו ש'על כסף לא פורשים'. במאבק ברזילי אמר גפני כי ליצמן מדבר על דעת עצמו וכי אין דיון כרגע על פרישה. וכי למה על קברים לא פורשים ועל הבטחת הכנסה פורשים? פתאום כן פורשים על כסף?! כשמדובר על כסף לאברכים, לכסף יש ריח אחר?!"

כך או כך, כולם יעשו את אשר יורום גדולי ישראל, התוצאה ידועה מראש: יאיימו, עם איומים ובלי איומים נתניהו יעביר את החוק שהוא חלק מההסכם הקואליציוני ולא יעלה על הדעת להפר אותו, המאיימים יציגו את התקפלותו של נתניהו כהישג אישי שלהם: אימנו – קיבלנו, וליומונים לא יישאר אלא להצמיד את הקרדיט המתאים לאיש שלהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}