כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

באישון לילה: תקציב המדינה אושר בקריאה ראשונה

חרף המחלוקות, אושר הלילה תקציב המדינה בקריאה ראשונה • ברקע: פיצול הצבעתה של מפלגת העבודה, הצבעת הנגד של סער ופלד • חריקות, קריאות לעג ונצחון מוחץ של הקואליציה • נתניהו ושטיניץ מסמנים עוד וי

הצבעה על תקציב המדינה. צילום: פלאש 90
הצבעה על תקציב המדינה. צילום: פלאש 90

היה זה עוד ליל שימורים לחברי הכנסת, המורגלים בלילות טרוטי שינה שכאלו, בכל ערב אישור תקציב. זו הייתה רק קריאה ראשונה, אבל המתח היה תלוי בחלל. כאשר נשמעו התוצאות הסופיות, נשמו הכל לרווחה. אפשר היה אפילו לחוש בשמץ של התרגשות באוויר. הנה הצלחנו, ניכרה התחושה בפניהם של אנשי הקואליציה. כי לא דבר קטן הוא בימים אלו בהם מדברים על ריח הבחירות שכבר נישא באוויר. ותסמכו על החושים המנוסים שלהם.

למרות המשברים, למרות הליבה, חוק האברכים וכל המשוכות שעמדו בפני נתניהו את שטיניץ בבואם להעביר את התקציב לשנתיים הבאות, הם עשו את זה, ובגדול, כאשר מרבית חברי הכנסת הרימו את ידם בהסכמה. כעת יועבר התקציב, כולל חוק ההסדרים הצמוד לו, לוועדת הכספים, שם הוא יוכן לקראת הקריאה השניה והשלישית, שלאחריהן יינתן, כביכול, שקט לשנתיים ימים.

כנהוג בהצבעות מן הסוג הזה הצביעו הח"כים תוך הקראת שמותיהם: 62 בעד, 34 נגד. 24 ח"כים לא נכחו באולם. גם חוק ההסדרים התקבל ברוב של 61 ח"כים מול 34 מתנגדים.

בין הנעדרים, חלק מאנשי מפלגת העבודה: שלי יחימוביץ', עמיר פרץ, איתן כבל, אורית נוקד, שר התמ"ת בנימין בן אליעזר והשר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן, ומהליכוד: שר החינוך גדעון סער והשר יוסי פלד. אין ספק כי היעדרם של אישים אלו מאותתת על אי הסכמה, אולי אפילו מחאה, בעיקר סביב חוק האברכים.

במרכז ההצבעה עמד הפיצול בסיעת העבודה, אשר רק חלק מחבריה, בראשם שר הבטחון אהוד ברק, תומכים בתקציב. תמיכתם לוותה בהערות מלגלגות מצד ספסלי האופוזיציה, הערות שהתגברו כאשר הצביע ח"כ דניאל בן-סימון בעד.

"במשך ערב שלם שמענו את נאומיהם הרטוריקניים של סיעת קדימה שהיה להם נוח לשכוח את תקופת כהונתם בממשלה ואת הגזרות שהטילו על האזרחים", הטיחו באירוניה אנשי ליכוד שונים.

"הקואליציה שוב הוכיחה את יציבותה והיא העבירה את התקציב ברוב גדול מאוד, כאשר קדימה הצליחה להתיש בעיקר חברי אופוזיציה שלא נשארו להצבעה, על ידי פיליבסטר לילי", סיכם יו"ר הקואליציה זאב אלקין את הלילה.

שר האוצר, יובל שטייניץ, שעלה לסכם את הדיון, התייחס לנושא קצבת האברכים. "חברי האופוזיציה טענו להטעיה שביצענו בתקציב בכל הקשור לתקציב התמיכה לתלמידי הכוללים, אך למעשה האופוזיציה היא זו שחוללה כאן סערה בכוס מים. מדובר בהתלהמות כוללת של חברי האופוזיציה. היתה כאן הטעיה מכוונת מאחר ובספר התקציב מופיע באופן ברור כי רק אם יהיה תיקון של הנושא כפי שדרש בג"צ אזי יועבר התקציב המיועד לתקנה זו". הוא שב והדגיש את עמדתו לפיה אי גיוסם של החרדים לצבא היא "שגיאה היסטורית", אך שלל מכל וכל את הביקורת הבלתי רצינית של האופוזיציה.

באשר לתקציב עצמו אמר שטיניץ כי "האופוזיציה צריכה להגיד ביושר שהתקציב הדו-שנתי לשנים 2009-2010 הביאה לצמיחה מהירה לעומת מדינות המערב והאבטלה בישראל ירדה לרמה שלפני המשבר. התקציב שאנו עומדים לסיים תרם רבות למדיניות האנטי משברית השונה של ישראל לעומת יתר העולם המערבי".

"עם הכסף לאברכים", מיהרו באתר החדשות YNET (מבית ידיעות) לסכם את העברת התקציב. כשהם יורים מן הסתם את יריית הפתיחה למקהלת ההסתה הצפויה להישמע בימים הקרובים. "העברת הכסף למלגות הקיום לאברכים לא הוסדר בחקיקה כפי שדרש בג"ץ, אבל זה לא הפריע לחברי הכנסת לאשר את התקציב", הוסיפו וסיכמו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}