כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

תנו כבוד לתורה! • ידידיה מאיר בטור אישי

בעוד בחוץ יהום הסער, והמתקפות כנגד הציבור החרדי ולומדי התורה שוברות כל שיא אפשרי, מפנה ידידיה מאיר בטור אישי ב'ידיעות' את הזרקור לעבר המהפכה השקטה שעובר הציבור החרדי • וכמובן, הוא לא שוכח להצליף בח"כים ולשלוח עידוד ללומדי התורה

תנו כבוד לתורה! • ידידיה מאיר בטור אישי



1. יש בהחלט אברכים שתורתם לא אומנותם ושצריכים לצאת לעבוד. אבל שכחו לספר לנו בימים האחרונים, שאלפים מהם כבר עושים את זה.

הנתונים מדהימים: במוסדות האקדמיים השונים (אוניברסיטאות ומכללות) לומדים היום כחמשת אלפים חרדים. במסלולים החדשים של שירות צבאי ושירות לאומי משרתים כאלפיים חרדים.

מה קורה כאן? הרי לפני כמה שנים, מספרי החרדים בצבא ובאקדמיה היו אפס מאופס. מתברר שבשקט בשקט, מתחת לכותרות הרועשות, מתחוללת מהפכה: חשובי הרבנים מעניקים הסכמה שקטה למסלולים של הכשרה אקדמית ושל יציאה לשוק העבודה.

כמעט כל אוניברסיטה ומכללה מקימה היום מסלול ייעודי לחרדים ולחרדיות. הרבה ארגונים חכמים כמו הג'וינט מעניקים מלגות ותמריצים למסלולים האלה. גם החילות השונים בצה"ל (מודיעין, חיל הים, חיל האוויר) פותחים בהצלחה יחידות חרדיות. בקיצור, רבים מאלה שלא מסוגלים לעמוד באתגר הלימודי-חרדי כבר מזמן לא משתעממים בעמדת הקפה של הישיבה.

2. אני אישית אפילו קצת נעלב. כדוס, מעליב אותי לגלות שהתורה שלנו הפכה שם נרדף לסחטנות, חמדנות ופרזיטיות.

הרי בדיון הציבורי הסוער על "החרדים הנהנתנים שחיים על חשבון אחרים", אף אחד לא העלה ולו לרגע את ערכו של לימוד התורה. כי לא צריך לשבח רק את האברך שיוצא לצבא או לאקדמיה.

בעיניי האברך שמוכן לחיות בעוני, כדי להתמסר בכל מאודו לאידיאל לימוד התורה, ראוי עד מאוד לשבח, וגם לתמריץ כלכלי. יכול להיות שהחוק הספציפי הזה שגוי כי הוא מאלץ גם את האישה לא לעבוד, אבל מעבר לסעיף התקציבי הקטן, המהות היא החשובה.

עצוב לגלות שאנחנו לא מעריכים את מי שמוכנים להקדיש ימים ולילות לתורת הנצח של עם ישראל. לא לעסוק ביהדות כתחביב או כתוספת תרבותית ואינטלקטואלית, אלא להגות ולעמול בה במסירות כתורת חיים.

במדינה שהפרהסיה שלה, לצערנו, הופכת מערבית-ליברלית, ולא שונה תרבותית מכל מדינה אחרת, לא חולקים כבוד למי שמסוגל לחיות בעולם תרבותי אחר, ולהשקיע את ימיו במשנה, בגמרא ובהלכה. "מחוברים" – אין. רש"י והרמב"ם – אאוט. חבל.

3. אבל גם את הח"כים החרדים אני לא מבין. לא הצלחתם לעורר כבוד והערכה כלפי התורה – אז למה בכוח? הרי אם רואים פצצה, לא חייבים לגעת בה. אם בג"צ פסל חוק בגלל חוסר שוויון, לא חייבים לעקוף אותו בכוח ולהרגיז את כל שאר המדינה.

האיומים במשבר קואליציוני אולי יחזירו כמה מאות שקלים לכמה אלפי בוחרי "יהדות התורה", אבל הם יגרמו לכך שבקואליציה הבאה יהיו הרבה מנדטים למפלגה אנטי-חרדית. לפעמים נדמה שהמפלגות החרדיות ממש מתאמצות להקים אותה.

הטור פורסם בעיתון 'ידיעות אחרונות'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}