כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

תמים מבולבל או סתם קורבן? • ישי לפידות כותב ל'אברך המתראיין'

"מזמן לא נראה כזה בליל של חצאי אמיתויות, דמיון צבוע במציאות לא ברורה, ושטויות שכל דרדק תשב"רי היה מבטל בבוז" • הזמר ישי לפידות מסביר כמה דברים בסיסיים ל"ר' יהושע, האברך המתראיין מ'ידיעות אחרונות'"

יושבים ולומדים: צילום פלאש90
יושבים ולומדים: צילום פלאש90



אם נאמין שיהושע - 'אברך הכולל' שהתראיין אתמול ל'ידיעות אחרונות' הוא יצור קיים, ואם נניח שהכתב החרוץ של 'ידיעות' לא הוציא דברים מהקשרם, לא '"קישט" ולא "ניפח" משפטים של המרואיין הטירון. אם נאמין - כי אז ההתלבטות היא זו:

או שמדובר בצעיר חרדי, בור ותמים, שחושב שהוא עושה טובה אדאולוגית לציבור שלו, אבל מתברר שאין לו שיג ושיח עם ההשקפה ודרך החיים התורנית שמתנהלת מידי יום בהיכלי הישיבות והכוללים. או שאולי מדובר בבחור צעיר ומבולבל, שלא ידע להעביר לכתב שמולו את משנתו המאוד לא סדורה, ואת נקיפות המצפון האישיות שלו ממעשי עצמו, וכמובן נופל קורבן ללהטוטי התקשורת, שתדע תמיד להוציא מהמרואיין את מה שהיא רוצה. אגב, מאוד יכול להיות שכל התשובות נכונות...

בכל מקרה, יש לציין שמזמן לא נראה מעל דפי העיתונות היומית כזה בליל של חצאי אמיתויות, דמיון צבוע במציאות לא ברורה, ושטויות שכל דרדק תשב"רי היה מבטל בבוז.

זה נכון. בתוך ציבור עצום של אלפי אברכים (ואולי הגיע הזמן שבתקשורת החילונית יפנימו כבר ש'אברך' זה אחד שעבר מסטאטוס של "בחור ישיבה' ל-'נשוי שממשיך ללמוד תורה במסגרת תורנית הנקראת - 'כולל'..."), ישנם אחוזים מועטים של כאלה שלא מצליחים לשמר את המסגרת. זה גם נכון, שתמיד היה אפשר לראות את אלה המעטים המסתובבים ברחובות, או נמצאים זמן מוגבר בפינת הקפה, ושמחים לכל דבר רכילות שלא קשור ללימוד. ואותם - תתפלאו חילונים יקרים - גם גדולי התורה יפסקו שיש להוציא מיד אל שוק העבודה.

אבל, נו באמת, כמה כאלה יש? כמה כאלה אתם מכירים שמצליחים לשרוד בבטלנותם את החוקים הנוקשים של רוב ה'כוללים' בארץ?
אדרבה, אתם מוזמנים לבצע ניסוי: כנסו ל'כולל חזון איש', ל'כולל פוניבז'', ולעוד מאות אחרים ברחבי הארץ, ונסו לספור ולמנות כמה רבים הם חובשי סטנדרים המתנצחים בשקלה וטריא, וכמה שוליים הם אלה המוזגים כוס קפה רביעית ומלהגים בענייני היום יום...

איפה הסתובבת כשהרביצו השקפה?

אבל זה לא רק זה.

כשהמרואיין מסרס את ההיסטוריה ומספר ש"כשהחילונים הקימו את המדינה הם חייבו כל צעיר ללכת לצבא, והחרדים לא הסכימו כי הם לא רצו להיהרג בגלל הצבא ולא הסכימו להיות כפופים לחברה החילונית, ולכן הם קבעו שכולם יסתגרו כדי לשמור על החרדיות שלנו וילמדו מבוקר עד ערב, והאישה תפרנס" - אני לא יודע אם לצחוק או לבכות... מה שבטוח זה שה'כויללניק המתראיין', מעולם לא שמע שיחת השקפה חרדית ממוריו או מלמדיו, ולא ממש יודע או מבין את הערכים, השקפת העולם וההיסטוריה של עולם התורה!

האיש פשוט סיגל ובנה לעצמו תורה והשקפה פרטית, והוא רץ למכור אותה להמונים שלא מכירים בעניין וממהרים להאמין.

לספר ש-"...הרבה אברכים לומדים משהו כמו שעה ביום והמצב מונצח..." או - "בכולל אין פיקוח, אין מבחנים, אין התקדמות" - גורם לי לחשוד באופן רציני שמדובר בפעיל שמאל שהתחזה ל"תלמיד כולל" ומפיל את הכתב בפח.

ברוב הכוללים שאני מכיר מורידים כסף לאברך שמאחר בחמש דקות לסדר בוקר, יש מבחנים שבועיים ומעקב לימודי מצד ראשי הכולל, והאברכים מוציאים מידי חצי שנה קונטרסים תורניים מפורטים ומדוקדקים ברמה אקדמית.

ואם כבר מדברים על האברכים - תראו לי עוד ציבור שבשנים האחרונות הורידו לו ביום אחד כ-75 אחוז מהתגמולים הממשלתיים (קצבאות הילדים וכדומה) ואיש מהם אינו יוצא לרחובות להפגין ולזעוק...

אתם מכירים עוד ציבור בישראל שהיו מקצצים לו לפתע שלושת רבעי משכורת/מימון (ולא משנה אם זה צודק או לא) והוא לא היה יוצא לצווח ולהפוך עולמות...?

ר' יהושע היקר, צר לי, אבל אברכי התורה בארץ-ישראל, אלה שחיים הרבה מתחת לקו העוני, ואשר מוכנים באומץ למסור נפש ואיכות חיים גשמית בכדי להמשיך ללמוד ולשמר תורה עוד כמה שנים מחייהם הבוגרים - הם הגיבורים הגדולים שלי ושל ציבור גדול ומכובד בארץ הזו. במיוחד בשנים האחרונות, עם כל גל הקיצוצים האדיר והגזרות הכלכליות הקשות שעברו בשקט ובגבורה.

על החילוני המצוי אני לא מתרעם. הוא לא מבין. הוא לא יודע מה זה לא להירדם בלילה מקושיה של ר' עקיבא אייגר. הוא לא יבין מתיקותה של תורה, הוא לא יתפוס את "כי הם חיינו ואורך ימנו". הוא לא מכיר את - " אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי"...

אבל אתה יהושע (או מי שלא תהיה), אתה?... איפה הסתובבת כשהרביצו השקפת עולם יהודית בסיסית בישיבה שבה למדת?

יושב על הגדר של ה'כולל'

ניחוש שלי: יהושע שהתראיין לקול מצהלות התקשורת וסיפר "במונולוג אמיתי וכואב" על ה"אמת המרה" של עולם הכוללים" הוא לא איש רע. הוא במקרה הטוב אברך ממורמר ומבואס, שכנראה גם בתור בחור לא היה מגדולי המתמידים או אוהבי הלימוד. האינטליגנציה והידע התורני וההשקפתי שלו זה לא משהו מאוד בולט. האיש כנראה יושב על הגדר של ה'כולל' כבר לא מעט זמן מפחד החברה, הסביבה, או השווע'ר שנתן לו דירה (או אולי כפי שהעיד בעצמו - מעצלנות פשוטה), ורגשי האשמה העצמיים גררו אותו להוציא סרה בכל "עולם התורה" שהוא חושב שהוא מכיר...

יהושע יקירי, במקום ללגום עוד כוס קפה ולהתקשר לעיתונאים, אתה מוזמן למאות 'כוללים' בבני ברק, ירושלים, אלעד, ירוחם, קריית ספר ועוד. בוא ותגלה "עולם תורה" שכנראה לא ידעת. בוא תכיר אברכי משי אמיתיים שתורתם אומנתם ממש, ואשר מקיימים וממשיכים במסירות-נפש אמיתית ובמחיר גשמי עצמי גדול מאוד - את התורה הקדושה בישראל המודרנית והמערבית של שנות ה-2000.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 69 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}