כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

'האברך המשמיץ' מ'ידיעות' במונולוג בלעדי ל'בחדרי חרדים': "עשיתי את שטות חיי" • מיוחד

מודה ועוזב? יומיים לאחר שטלטל את המדינה בראיון משחיר-פנים שהעניק, תחת מעטה אנונימי, לכתב 'ידיעות אחרונות'- מתוודה יהושע (שם בדוי) בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים': "אין ספק שעשיתי את שטות-חיי. לא ידעתי שהשיחה שלי תהפוך לכותרת ראשית ולדלק עבור שונאי החרדים. נסחפתי, ואני כאן כדי לתקן" • תשובת המשקל

אברך חרדי. תמונת אילוסטרציה: פלאש 90 • עיבוד: מנחם הלוי
אברך חרדי. תמונת אילוסטרציה: פלאש 90 • עיבוד: מנחם הלוי

,

"כשראיתי את 'ידיעות אחרונות' ביום ראשון בבוקר, לקח לי כמה שניות לעכל איזה אדיר נזק גרמתי פה. הבנתי שטעיתי, שנסחפתי. שעשיתי משגה חמור. זו הייתה שטות חיי. נכון שאני ממורמר, יש לי ביקורת, אבל זה הביא אותי למחוזות שלא האמנתי שאגיע אליהם. חטאתי, עוויתי, פשעתי. עשיתי דבר רע, ואני כאן כדי להתנצל".

במילים אלו פותח 'יהושע' (שם בדוי, זכויות היוצרים ל'ידיעות אחרונות'), את המונולוג המפתיע והבלתי צפוי שהוא בחר להשמיע באוזני 'בחדרי חרדים' בשעת לילה מאוחרת של יום שני, כשתי יממות לאחר שמיליוני קוראים ברחבי הארץ נחשפו לדברים החמורים והשקריים אותם בחר להשמיע בפני כתב 'ידיעות אחרונות', דברים שקיבלו כותרת ראשית דרמטית וחסרת תקדים ופרופורציות, שנועדה להשחיר את פניהם של רבבות אברכים לומדי תורה.

יהושוע, "חרדי במאה ועשרים מעלות", כפי שהגדיר את עצמו ב'ידיעות אחרונות', בחר לשקר בראיון ל'ידיעות אחרונות', ששבר את כל שיאי השפל שעיתון יכול להגיע אליהם, רמס את כל כללי האתיקה והפך ראיון אנונימי ורווי שקרים לכותרת ראשית.

למי ששהה מחוץ לגלקסיה ביממה האחרונה, הנה מספר ציטוטים לא נבחרים מהכתבה שפורסמה ב'ידיעות', בשמו של האברך שבחר לכפר מעט על חטאו באמצעות פנייה מאוחרת ל'בחדרי חרדים':

"מה שקורה זה שהרבה אברכים שלא באמת בנויים לשבת וללמוד בעצם לומדים משהו כמו שעה ביום. המצב הזה מונצח כי יש הרבה גורמים חזקים בקהילה שרוצים שהמעגל הזה - שכולם מתחתנים בגיל ‭22-21‬ לכל המאוחר ומיד נכנסים לכולל - יימשך. לא ייתכן שאברך ילך לעבוד אחרי החתונה. זו פשוט בושה מול השווער.‬

"הטיעון שהרוב לומדים זהה, הוא בובע מייסעס (שטויות, הוא ממהר לפרש‭.(‬ לדוגמה אני. אם היום למדתי שעה אז אני קוגל. אז מה כן עושים? מגיעים באיחור, יוצאים לפני הזמן, יוצאים הרבה לשתות קפה. לא לומדים הרבה גמרא. זו בעיקר מסגרת חברתית. חשוב לומר שיש למדנים גדולים מאוד, אבל יש גם הרבה שלא. לא כולם בנויים לשבת וללמוד גמרא במשך שעות. ללכת לעבוד אי אפשר, זו נורמה חברתית שפשוט לא שוברים. עוד בדיחה שרצה בישיבות היא שכולל זה ראשי תיבות 'כלל וכלל לא לומדים‭.'‬ הסימן הכי גדול הוא תקופת בין הזמנים, החופש. תסתכלו כמה לומדים גם אז. זה אומר הכל.

"בכוללים אין מבחנים. כשגפני אומר שצריך להכיר בזה כשעות לימוד הוא בעצם צוחק על המדינה. הרי אין נקודות זכות, יושבים ולומדים בלי פיקוח על ההתקדמות. בלי מבחנים אי אפשר לבדוק הספק. ברור שבכל כולל וישיבה יש את ה'מתמיד' שעושה שטייגען - לימוד רציף ומעמיק. אבל על כל מתמיד יש לדעתי ארבעה ששם בשביל המסגרת. תמיד אומרים לחילונים שאנחנו יושבים ולומדים. נראה לכם שכולם לומדים? זה לא הגיוני. וזה לא שאני בשוליים. תפתחו למשל את הפורום 'בחדרי חרדים' באינטרנט ותראו כמה אברכים הם בטלנים. אני גר באחד הריכוזים החרדיים הגדולים עם אשתי וילדיי הקטנים. אנחנו מקפידים על אורח חיים חרדי לגמרי, אין לנו אינטרנט בבית חס וחלילה ולא ראיתי טלוויזיה בחיים.

"אגב, איך אומרים חילוני ביידיש? פראייר", קינח 'יהושע'. והמונולוג נמשך ונמשך, נמשך ומשמיץ. הראיון המבחיל שפורסם תחת מעטה אנונימי, הוביל לגל הסתה חסרת תקדים. תוכניות האקטואליה הביאו בהרחבה את עיקרי הדברים ודשו בטיעונים הקלושים חזור וטחון.

• • •

יומיים לאחר פרסום הכתבה, בשעת לילה מאוחרת, התקבל טלפון במערכת 'בחדרי חרדים'. מן העבר השני של הקו נשמע קולו של מי שהציג עצמו כ'אברך המתראיין', שביקש להבהיר את עצמו. הוא הסביר ואף הוכיח, כי הוא הוא האברך ולא אחר.

עכשיו הוא נשמע מהוסס יותר, אולי חרדי יותר. במערכת 'בחדרי חרדים' היתה התלבטות האם להעניק לו את במת ההתנצלות, שהרי נזק שחולל טיפש אחד ברגע, מאה חכמים לא יוכלו לתקן. אך נשאיר לקהל הגולשים האינטליגנטי את זכות השיפוט.

"אני מסתובב ביומיים האחרונים עם רגשות אשמה", מתגולל האברך. "אף אחד לא יכול להבין מה עובר עליי. לא ידעתי שהראיון ל'ידיעות' תגרום לכזה אימפקט ציבורי. לא האמנתי בחלומותיי הגרועים ביותר שאגרום לכזה נזק".

"לגופם של דברים, אין ספק שליבי מלא על החברה החרדית. יש לי טענות, שבמחשבה לאחור אולי נובעות מדעותיי האישיות ואינם משקפות את הלך הרוח במגזר החרדי. נתתי לכך ביטוי בשיחה מבלי לדעת מה זה יגרום. אין לי ניסיון בתקשורת, ואת הלקח שלי למדתי.

"אתם צריכים להבין את הסיטואציה. ישבתי מול הכתב, ונסחפתי. היינו בנסיעה, ומשום מה הרגשתי משוחרר כזה. אני דיברתי, והוא הקליט. פשוט נסחפתי. שפכתי בדיחות על הכוללים, השמעתי אמירות לא רציניות. כל בר דעת מבין שהדברים שאמרתי אינם נכונים. לא יודע מה עבר עליי, אבל ברור לי שנמשכתי בלשוני ודיברתי שטויות. אני רק לא ידעתי כמה דלק של שנאת חרדים אני אגרום עם השטויות האלה.

"לא לקחתי את כל הנושא ברצינות. חשבתי שזה יהיה במקרה הטוב איזה אייטם קטן ושולי, ולא שיערתי לאלו מימדים זה הולך להתפתח.

"אני לא יודע אם אוכל לתקן את הרושם שיצרתי, אך אני מבטיח לעצמי שאעשה הכל כדי שהנזק המצטבר לא יימשך. אני חושב ביני לבין עצמי מה אני יכול לעשות בכדי לתקן, ואני לא מוצא. אני רוצה להבהיר את הדברים בבמה שלכם, ב'בחדרי חרדים' שהציבור יידע שאני לא מושחת, ולא פעלתי בכוונת מכוון. עשיתי טעות, ואני בטוח שאשלם עליה".

"אני חייב לספר שבאזור מגוריי היו כמה אנשים שחשדו בי שאני עומד מאחורי זה. היו מי שזיהו את קולי למרות הטשטוש, אחרי שהוא הושמע בערוץ 10. כמובן שהכחשתי והעמדתי פני תם.

אבל את העונש שלי כבר קיבלתי, כאשר ראיתי את התוצאה של המעשה שלי. אני מבטיח לעצמי שלעולם לא אעשה את הטעות הזו. אני חושב שאם תפרסמו את השיחה הזו, זה יהיה תיקון חלקי לעוול הגדול שגרמתי", מסיים האברך המתראיין את המונולוג.

אנחנו פרסמנו, לא נגענו.
,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 130 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}