כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

דרמה בארה"ב: מטענים נשלחו לפגוע בבתי-כנסת

הדרמה סביב הקהילה היהודית בארצות-הברית בעיצומה: מטעני חבלה נשלחו מתימן לארה"ב, במטרה לפוצץ בתי-כנסת ומוסדות יהודיים • חשד למטען גם בברוקלין: כוחות משטרה ובטחון סרקו כל פינה בריכוזים היהודיים

שוטרים מפטרלים בקראון הייטס
שוטרים מפטרלים בקראון הייטס



הקהילה היהודית בארצות-הברית מוצאת עצמה בתוככי דרמה, המתחוללת מאז יום שישי: עשרות מטעני חבלה, שכללו חומרי נפץ, נשלחו מתימן לארה"ב, במטרה לפוצץ בתי-כנסת ומוסדות יהודיים ברחבי המדינה. לפי גורמי ביטחון, מדובר באיום הטרור המוחשי ביותר שידעה אמריקה זה כשנה.

הפרשה החלה לאחר שחפץ חשוד אותר במטוס תובלה של חברת UPS, אשר נחת ביום חמישי בלילה בנמל תעופה מצפון ללונדון, בדרכו מתימן. החפץ החשוד כלל דיו, חוטים ואבקה לבנה. במקביל התגלה בתוך משלוח של חברת 'פדקס' חפץ חשוד נוסף. העובדה ששניהם נועדו להגיע לארה"ב, עוררה חשד כי מדובר בפצצות, שאמורות לשמש לצורך פיגועים.

בתחילה דווח כי שני החפצים לא כללו חומר נפץ, אך בנאום שנשא נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הוא הבהיר כי מדובר במטעני חבלה של ממש.

אובמה אישר גם, כי המטענים נשלחו למוסדות יהודיים בעיר שיקגו. גורמים ביטחוניים בארצות הברית אמרו, כי נפסלה האפשרות שהחבילות בהן אותרו המטענים יועדו לבית-כנסת הנמצא בקרבת ביתו של הנשיא אובמה בעיר עצמה.

שתי החבילות שהתגלו הובילו להעלאת רמת הכוננות בנמל התעופה הבינלאומי בפילדלפיה ובנמל התעופה בעיר ניוארק שבניו-ג'רזי, שם סרקו כוחות הביטחון האמריקניים מטוסים שנחתו, בחיפוש אחר חבילות חשודות נוספות, שככל הידוע נמצאות בדרכן לארה"ב.

חשד למטען חבלה התעורר גם בברוקלין שבניו-יורק, מה שהוביל אל רחובות העיר כוחות משטרה ובטחון עצומים, שסרקו כל פינה בריכוזים היהודיים.

עוד לפני הדברים של אובמה, קיבלו בתי-כנסת ומוסדות יהודיים בארצות הברית, ובעיקר בשיקגו - שאליה יועדו החבילות, הוראה להגביר את רמת הכוננות. בין השאר התבקשו חברי הקהילה היהודית לבדוק היטב דברי דואר המגיעים מעבר לים, ולדווח על כל חפץ חשוד.

החקירה מתרחבת

ובינתיים, חקירת 'מזימת הדואר' מעלה הילוך, ומתקבלות עוד עדויות על האסון שאולי נמנע.

שרת הפנים של בריטניה, תרזה מיי, אמרה אחר הצהריים, כי מטען החבלה שנמצא במטוס שנחת אתמול מצפון ללונדון, בדרכו מתימן לשיקגו, היה "חי", ואם היה מתפוצץ - יכול היה לגרום להתרסקות המטוס. בינתיים השעתה ארה"ב קבלת דברי הדואר מתימן, שם יוצרו על פי החשד המטענים.

"אני יכולה לאשר שהמטען היה 'חי', ויכול היה להתפוצץ", אמרה שרת הפנים הבריטית, בהתייחס למטען שנמצא במטוס תובלה של חברת UPS. "המטרה עשויה הייתה להיות מטוס, ואם הוא היה מתפוצץ, המטוס עלול היה להתרסק", הוסיפה. מיי ציינה כי בריטניה אסרה לפי שעה הגעה של כל מטוס מתימן ללא ליווי אווירי של מטוסי הממלכה. עם זאת, היא הבהירה כי בריטניה לא תגביר את רמת הכוננות שלה, שעונה כעת להגדרה "חמורה". משמעות רמת הכוננות הזו, שנמשכת זה זמן מה, היא כי הסבירות למתקפת טרור בממלכה - גבוהה.

בתוך כך הודיעה ארה"ב, כי לא תקבל באופן זמני מטענים מכל סוג שהוא מתימן, במקביל להתחזקות ההערכות כי ארגון אל-קאעידה עומד מאחורי הניסיון הכושל לשלוח את מטעני החבלה לשני בתי כנסת בעיר שיקגו.

החקירה מתמקדת כעת בשני מוקדים: בנמלי התעופה שברחבי ארה"ב הועלתה רמת הכוננות ותוגברו מערכי הבידוק, בניסיון להתחקות אחר חבילות נוספות שנשלחו בדואר אווירי מתימן לאירופה ומשם ליעדים יהודיים או אחרים.

במקביל, מנהלים גם כוחות הביטחון התימניים - בסיוע גורמי ביטחון אמריקניים - חקירה בניסיון לאתר מי שלח את החבילות ובכמה חבילות מדובר.

גורמי ביטחון בצנעא אמרו, כי החקירה מתמקדת לפי שעה ב-24 חבילות, שחלקן עזבו את תימן וחלקן טרם הוטענו על מטוסים. עובדים בנמל התעופה הבינלאומי בבירה התימנית תושאלו, כמו גם עובדי קבלן הפועלים מטעם חברות הדואר 'פדקס' ו-UPS" בתימן.

מספר המוקדים מהם ניתן להוציא דואר בינלאומי בתימן אינו גדול, ולמרות זאת גורמים אמריקנים חוששים, כי חוסר הסדר הביורוקרטי במדינה הענייה ייאלץ אותם להסתמך על מקורות מודיעיניים בניסיון לחשוף את זהות המפגעים.

גורמים בצנעא מסרו כי עד-כה לא נצפתה פעילות של כוחות ביטחון סמוך למשרדי חברות "פדקס" ו-UPS, הממוקמים באותו רחוב. עובד במשרדי UPS בצנעא מסר, כי הונחה שלא לקבל דברי דואר עד להודעה חדשה.

הזרוע של אל-קאעידה בחצי האי ערב נחשבת כיום לזרוע הפעילה והמסוכנת ביותר של ארגון הטרור בראשותו של אוסמה בן-לאדן. על-פי ההערכות במערב, יותר מ-300 מפעילי הזרוע נמצאים בתימן לאחר שקבעו את מושבם במחוזותיה הדרומיים והמזרחיים - הרחק מעיני השלטון המרכזי בצנעא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}