כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

דוד דמן מצליף בבן דרור ימיני • אנטישמיות והסתה בחסות ה'פוליטקלי-קורקט'

"גם בן דרור ימיני יודע, שמעבר לקהל חילוני מריע, המילים הגבוהות והמסיתות שלו לא יועילו מאומה. הם לא יגררו אף חרדי אחד ללשכת העבודה" • דוד דמן תוקף את הפובליציסט הוותיק של 'מעריב'

בן דרור ימיני. צילום: רקפת מולדר
בן דרור ימיני. צילום: רקפת מולדר



בן דרור ימיני הוא מבכירי העיתון 'מעריב'. כפובליציסט מוערך בסגנון של הוגה דעות צרפתי, הוא מביע מדי שבוע את עמדותיו המלומדות בענייני אקטואליה בוערים.

בשבועות האחרונים פרץ ריב מתוקשר בינו לבין עמיתו העיתונאי גדעון לוי מ'הארץ'. קצפו של הראשון יצא בגין ראיון שהעניק לוי, שמאלן קיצוני ידוע, לעיתון הבריטי 'אינדפנדנט' שבו השמיץ את ישראל קשות והאשים אותה בהאשמות חמורות.

לוי, מצידו, לא טמן ידו בצלחת, ושבוע לאחר מכן השיב לו מנה אחת אפיים בטור חריף משלו, מה שגרר תשובה חוזרת של בן דרור ימיני. נכון לרגע זה, הדו קרב המילוי המרתק - שניהם כותבים שנונים - עדיין לא הוכרע.

ימיני ידוע בדעותיו המתונות. הוא מתהלך תמיד בזהירות על קו התפר שבין שמאלנות הומאנית לבין ציונות שפוייה. הוא לא חוסך את שבט לשונו מן הימין הרדיקלי, אך בעיקר שופך את חמתו על אנשי השמאל הקיצוני שמוציאים את דיבת ישראל רעה בעולם. מלחמתו בגדעון לוי, הוא עוד קרב, אחד מני רבים, שהוא מנהל בקביעות נגד אנשי השמאל הקיצוני וגרורותיהם.

עד כאן הכל טוב ויפה.

הבעיה היא שההגינות של ימיני והרגישות היתירה שלו אינם מתפקדים כראוי כשמדובר בחרדים. המילים היפות נגמרות לו לפתע כשהוא עוסק בציבור החרדי.

בזמן האחרון, בן דרור ימיני מסית נגד החרדים בצורה חמורה. במאמריו הוא מתאר את המיעוט החרדי כמי שמדרדר את המדינה לעברי פי פחת, ומסכן, לא פחות ולא יותר, את עתידה הכלכלי והפיסי. "ישראל איננה דמוקרטיה", הוא כותב בטורו, "ישראל היא מיעוטוקרטיה. ישראל מאבדת את יכולת הקיום שלה, את כושר הייצור שלה, את שוק העבודה שלה, את מערכות החינוך שלה, את התקציבים שלה, משום שמיעוטים כוחניים משתלטים עליה". לא פחות.

כמובן, לא הפשיעה והאלימות הגוברת, לא המצב הבטחוני הרעוע, לא הנגב המוזנח, לא הדו קיום הישראלי-ערבי השברירי, לא הפער המשווע בין העשירים לעניים, לא שכר המינימום העלוב, לא האיום האיראני והחיזבאללאי. לא שום דבר אחר. החרדים, הם הם מקור כל הצרות, והתגלמות הרוע המזוקק.

בן דרור ימיני הופך, לפחות בעיני עצמו, לבר סמכא בנושאים יהודיים כבדי משקל שהתקבעו הרבה לפני אותו ליל סדר שבו הגיח לאוויר העולם. בהתייחסו לבעיית הגיורים הוא קובע בידענות: "הממסד האורתודוקסי רוצה לטפח רק עוד ועוד אברכים שיזכו לעוד ועוד כספים ויישארו מחוץ למעגלי העשייה והתרומה. הם יהודים. עובדים וחיילים ששותפים לאתוס העשייה והיצירה - אינם יהודים".

בטור ארסי אחר הוא מפליג בתיאורים אפוקליפטיים על מה שעתיד להתרחש כאן בגלל החרדים: "הכוח החרדי ההולך ועולה מבטיח את ההידרדרות לעולם השלישי. כל הנתונים על הכלכלה הישראלית החזקה, המשגשגת וצולחת המשברים לא יעמדו מול תהליכים ארוכי טווח".

ויש לו גם עצה אנטישמית עתיקה: "כדי לשנות את הכיוון, יש צורך בשינוי פוליטי: הפסקת הכניעה להנהגה החרדית. ייתנו יקבלו - לא ייתנו לא יקבלו. לא עוד תקציבים עודפים. לא עוד פטור מלימודי ליבה. לא עוד קצבאות לעידוד הפרזיטיות. לא עוד פטור משירות צבאי, אזרחי, קהילתי ולאומי".

מבלי להיכנס לשורשי הוויכוח העתיק, מי תורם יותר למדינת ישראל. האם החינוך החרדי רווי הערכים ונטול הפשע, או החינוך החילוני הקלוקל? ארגוני החסד החרדים הרבים מספור, או ארגוני הפשיעה המיומנים? החרדים שאוהבים את הארץ אהבת נפש, או הישראלים שנמלטים ממנה וממלאים את שכונות היורדים בלוס אנג'לס? - דבר אחד ברור: הסגנון הקיצוני הזה אינו תורם מאומה, מעבר לטוקבקי שנאה מסוכנים, שמסיטים את הויכוח ממסלולו התקין, ומונעים כל אפשרות של תיקון אמיתי.

גם בן דרור ימיני יודע, שמעבר לקהל חילוני מריע, המילים הגבוהות והמסיתות שלו לא יועילו מאומה. הם לא יגררו אף חרדי אחד ללשכת העבודה, וגם לא ישנו ביום אחד את כללי המשחק הפוליטי העתיק, שבו לחרדים, כמו כל קבוצת מיעוט אחרת במדינה, יש כח, שבו הם משתמשים, וימשיכו להשתמש, בכל קונסטולציה פוליטית עתידית עבור מה שנראה בעיניהם כטובת עם ישראל ומדינת ישראל.

מעניין עד כמה השקיע ימיני מזמנו על מנת לברר את אמיתות דבריו, או לפחות לבחון את הקביעות החד משמעיות שלו על סמך מבחנים מקצועיים וריאליים. מעניין האם הוא ביקר אי פעם בכל אותן עשרות מכללות, שראשיהן עומדים נפעמים מן הציונים הגבוהים של הבוגרים החרדים שמעולם לא למדו ליבה ולא סיימו בגרות.

עצוב להיווכח שמי שמטיף כל העת נגד עוון ההשמצה הכוללנית והבלתי מבוססת כשמדובר במדינת ישראל, חוטא באותו עוון חמור עצמו כשמדובר בחרדים, ונסחף בקלות מקוממת אחר פופוליזם זול, במקום להתמודד עמו בדרכים הוגנות יותר.

אך כל זה לא מפריע לו. הוא יודע שגם לגדעון לוי ושאר אנשי התנועות ההומאניות זה לא מפריע. זה גם לא נגד הערבים וגם פוליטקלי קורקט מספיק.

במקום להרבות במילים, כדאי לסיים בקטע, אחד, מתוך טורו של בן דרור ימיני עצמו נגד גדעון לוי, כאשר במקום השם 'גדעון לוי', יופיע 'בן דרור ימיני'. המסר יהיה איפה ברור מאליו:

"הנזק שעושה ימיני לחרדים גדול אלפי מונים מהניסיון הצנוע, מאוד צנוע, להתמודד עם הדברים. הבעיה איננה בהפרכה או בחשיפה שלי. הבעיה היא בעלילה ובדמוניזציה מתוצרת בן דרור ימיני. אם יום אחד תנצח הדמוניזציה, אם יום אחד תכבוש אותנו הדה-לגיטימציה, זה לא יהיה בגלל בן דרור ימיני. אבל זה יהיה גם בגללו".

המאמר פורסם בעיתון 'משפחה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}