כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מילה של משה • שאלון עם אחראי המוהלים ברבנות

אמנם הסערה סביב המוהל מהקריות כנראה הייתה מופרזת, אבל הציווי על המילה עליו קראנו לאחרונה, מהווה הזדמנות לדבר עם הרב משה מורסייאנו, מנהל מחלקת הבריתות ברבנות הראשית, על שמד, גיור ומה שביניהם

מילה של משה • שאלון עם אחראי המוהלים ברבנות



אמנם הסערה סביב המוהל מהקריות כנראה הייתה מופרזת, אבל הציווי על המילה עליו קראנו לאחרונה, מהווה הזדמנות לדבר עם הרב משה מורסייאנו, מנהל מחלקת הבריתות ברבנות הראשית, על שמד, גיור ומה שביניהם.

קריות
אנחנו בשלבים סופיים של בדיקת עניינו של המוהל מהקריות שנפלו חששות בקשר לכשרות הבריתות שערך. מיד אחרי שנודע הסיפור פנינו לאותו מוהל בבקשה שישעה עצמו עד לבדיקת העניין וכך הוא עשה. כ-40 ילדים שהוא מל נבדקו ע"י מפקחים שמונו במיוחד לצורך זה, אצל רובם ככולם לא הייתה שום בעיה והם נמצאו כשרים לחלוטין, תינוק אחד היה צריך תיקון, ושניים נוספים צריכים בדיקה נוספת. בגדול אפשר לומר בממצאים סבירים. הרעש התקשורתי ובהלה היו מיותרים ולא מוצדקים, לדעתי,במיוחד שמבדיקתנו נראה שהעניין לא הכצעקתה. לא עשרות או מאות ילדים, כפי שנכתב בתקשורת, מדובר בסך הכל בילד או שניים, וזה נראה כטעות סבירה.

פיקוח
קיים פיקוח הדוק על עבודתם של המוהלים בצורה מתמדת. מי שדרש את קיומו של הפיקוח הרפואי היא הרבנות הראשית מיוזמתה. הרבנות פנתה למשרד הבריאות לפני עשרות שנים בבקשה שכל מקרה של תינוק המגיע לבית חולים בעקבות הרית ידווח גם לרבנות הראשית. מאז, כל הורה לתינוק שהיו לו סיבוכים בעקבות הברית ממלא טופס, שמגיע למשרדי הרבנות, שבוחנת את המקרה מול ההורים, המוהל ובית החולים.

תעריף
כמשרד ממשלתי אנחנו לא נכנסים לנושא התשלום, כששני הצדדים קובעים ומתאמים ביניהם מה המחיר המשולם על עריכת הברית. אמנם, במקרים בהם לא היה סיכום מראש יש תעריף מומלץ של הוועדה, אבל אין לנו בעיה אם סוכם אחרת.

שחור
אנחנו לא יודעים על כל ברית שמוהל עושה, ואין לנו שום דרך לדעת האם הוא משלם מס על ההכנסות שלו. זה לא בתחום הטיפול שלנו, אלא בתחום שיפוטם של שלטונות המס. אנחנו יודעים שמלבד 400 המוהלים שאנחנו הסמכנו ישנם עוד כ-200 מוהלים המפרסמים את עצמם ללא שהוסמכו על ידינו, ועוד רבים עליהם אין לנו מידע.

חילון
בכל שנה מתקיימים בארץ בין 50 ל-60 אלף בריתות. המצווה מהווה סמל לשייכות היחיד לעם ישראל, וכאות לערכה ומשמעותה, הכל מקיימים את זה, ועושים זאת בשמחה עם חברים וסעודה, משום שזה הסמל לכניסה לעם ישראל. גם הציבור החילוני מבין שהברית מסמלת את השוני בגוף בינינו לשאר האומות.

שמד
הגויים תמיד ידעו, שברית המילה היא החתום שמקשר את היהודי לעמו, והיו גוזרים תכופות איסורים על המילה. סיפר לי מוהל שמל את אחד הנימולים המבוגרים בבית חולים, שראה לקראת הברית שיש לנימול התרגשות מיוחדת, והוא דומע. ששאלו אותו אם הוא חושש מהכאב או שהוא מתרגש לקראת הברית, הוא אמר שזה משהו מעבר לכך. הוא סיפר על סבא שלו ברוסיה, שהוא בעצמו היה מל בסתר את הילדים היהודים. יום אחד הסבא קיבל הודעה שעליו להתייצב באחד ממשרדי הק.ג.ב. והיה בטוח שהסוד שלו התגלה. כשהגיע למקום, העבירו אותו מחדר לחדר, עד שהגיע לחדרו של אחד ממפקדי הק.ג.ב., שהפתיע אותו ואמר לו: 'אני יהודי, ואני רוצה שתמול את בני'. אותו גר שחיכה להיכנס בבריתו של אברהם אבינו התרגש שאחרי שסבו היה מוהל בתקופה בה היה הדבר אסור על ידי השלטונות, ואביו התרחק מהיהדות, כיום הוא נימול כמצוות סבו.

גרים
עצם מילת הגרים היא אותה מילה שאנו מכירים, אלא שבמידה ומדובר בגר שהוא מבוגר מחצי שנה עושים זאת בחדר ניתוח ע"י רופא, וזה נעשה על פי רוב בהרדמה מלאה. אחרי הברית עושים לכולם קידוש ומקריאים את השמות החדשים שכל מתגייר בחר לעצמו, זהו אירוע מרגש מאין כמותו שאי אפשר להישאר אדיש לו.

הרדמה
אני מחזיק אצלי מכתב שנשלח אלינו מד"ר משה וסטרייך, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית בבית החולים 'אסף הרופא', הוא כותב לי שם: "משרד הבריאות ממליץ לא להשתמש בחומרי הרדמה בביצוע ברית מילה רגילה בתינוק בריא בן 8 ימים, כי זה מוסיף סכנה רפואית מיותרת לעניין זה". עצם החיתוך המהיר והמיידי הוא יותר בטוח ואין בו סכנה רפואית מיותרת. מדובר בסך הכל בשנייה אחת של סבל, אחריה התינוק מוצץ טיפה קטנה של יין ושוכח את הכאב.

עומד על גביו
לא כדאי שהאבות ימולו את בניהם בעצמם אם הם לא הוכשרו כמוהלים. מוהל עושה את זה בצורה יותר מהירה ומיידית, ואין סיבה לגרום לתינוק לסבל מיותר. גם אם יש מוהל על גביו, אין סיכוי שיעשה זאת במיומנות כמו של המוהל.

בריאות
ברית מועילה ללא ספק לבריאות. לא מזמן יצאה משלחת מפה ללמד במדינות אפריקה איך למול את ילדי המקום, מכיוון שמחקרים מוכיחים שהסרת הערלה יש בה כדי למנוע מחלות.

הראיון התפרסם בעלון השבת 'גילוי דעת'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}