כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

בית 'מכבי האש' שב לקדמותו • תיעוד מבית המדרש של ה"אוהב ישראל"

בימים הקרובים יסתיים שיפוץ בית מדרשו של הרה"ק ה"אוהב ישראל" זי"ע, בעיירה מז'יבוז' שבאוקראינה, בית המדרש הפך תחת השלטון הקומוניסטי לבית "מכבי האש" של העיירה

בית 'מכבי האש' שב לקדמותו • תיעוד מבית המדרש של ה"אוהב ישראל"

בשביל קטן ליד אחד מרחובותיה הראשיים של העיירה מז'יבוז', ערש החסידות, סמוך ממש לבית מדרשו העתיק של מרנא ורבנא הבעש"ט זיע"א, שוכן בית מדרשו של הרה"ק בעל ה"אוהב ישראל" מאפטא זצוק"ל. אותו קנה רבנו בכסף מלא בשנת בואו לשמש באדמו"רות בעיר בשנת תקע"ד.

בשנת תקפ"ח בה' לחודש ניסן נתבקש רבנו לישיבה של מעלה ונטמן סמוך לאור שבעת הימים רבנו ישראל בעל שם טוב זיע"א , אז ירש בנו רבי יוסף משה את הבית ואת בית המדרש, ולאחר מכן עבר הבית לרשותו של בנו רבי ישראל אהרון זצ"ל עד שהגיע למקום נינו של הרה"ק מאפטא, שהיה קרוי על שמו - רבי אברהם יהושע העשיל, והחל להנהיג את צאן מרעיתו בבית מקדש מעט זה.

למעלה ממאה שנה נשמע בבית המדרש קול התורה והעבודה בידי צאצאיו ממשיכי דרכו, כשלאחר פטירת נינו רצו כל בניו לזכות בזכות ולהמשיך את דרך זקנם בבית מדרשו, אולם בהוראת הרה"ק רבי דוד משה מטשורטקוב זכה בה בנו רבי משולם זוסיא זצ"ל שהנהיג את קהל החסידים עד הסתלקותו בי' אדר תר"פ.

לאחר פטירתו המשיך המקום להתנהל על ידי החסידים עוד שתים עשרה שנה, עד שבשנת תקצ"ב הגיעו לבית המדרש פלוגת חיילים ודרשו מהיהודים לפנותאת הבניין כולו, היה מי שהתעקש מול כוחות הרשע אלא שמושל העיר הצמיד אקדח לרקתו ובשל כך רץ אחד מיהודי העיר ופינה את חפצי הקודש מבית המדרש, ובכך בא הקץ על ההיסטוריה המפוארת ועל למעלה ממאה שנות תורה וחסידות בבית מדרשו של הרה"ק בעל ה"אוהב ישראל" מאפטא זצוק"ל.

נכדיו של האוהב ישראל בנו בית מדרש נוסף צמוד לבית המדרש, כשהקומה העליונה היתה מחוברת בין שני הבתים, והשביל שליד היה מכונה 'דעם רעבין'ס געסיל' (הרחוב של הרבי), במשך הזמן נהרס בית המדרש השני יחד עם הקומה העליונה שהיתה מחברת בין שני בתי המדרש.

מספר שנים לאחר שבית המדרש הפך לנחלת מושל העיר הועבר הבניין לצוות כיבוי האש של העיר, ושימש אותם עד לפני מספר שנים עת הגיעו פעילי אהלי צדיקים בראשות הרב ישראל מאיר גבאי, והשקיעו דמים מרובים, תרתי משמע, על מנת לגאול את בית המדרש מידם, לא נחו ולא שקטו עד אשר חפץ ה' בידם הצליח ובית המדרש פונה ונוקה ופתחי הבית שנפרצו עבור הרכבים של כיבוי האש נסתמו.

מספר שנים עמד בית המדרש בעליבותו ובחילולו, עד שלפני כשנה, בסיוע אחד מנדיבי העם, החלו באגודת אהלי צדיקים במלאכת השחזור והשיפוץ היסודיים. בשל תחזוקה רשלנית במשך השנים, עמדו קירות בית המדרש בסכנת קריסה ובשל כך הובא למקום מומחה מיוחד שחיזקם באמצעות "זריקות" מחומר מיוחד.

בימים הקרובים יסתיים שיפוץ בית המדרש והוא ייפתח לציבור הרחב, על פי תכניתם של אנשי "אהלי צדיקים", תהיה במקום ספריה ענקית ומפוארת של ספרי החסידות שיצאו במשך הדורות, למען רבבות העולים מדי שנה להתפלל ולשפוך צקון שיח סמוך לציון הקדוש של הבעל שם טוב והאוהב ישראל במז'יבוז' ושאר יסודי עולם הטמונים בה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}