כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ובסוף: גפני יעודד יציאת אברכים לעבודה

הלחצים משפיעים: ועדת השרים שהתכנסה הבוקר להצביע על 'חוק האברכים', נדחתה לעוד שלושה שבועות • האם הזמן שנותר יגרום להכנסת סעיף המעודד יציאת אברכים לשוק העבודה? • וגם: אלי ישי שולף את השד העדתי

אברכים
אברכים



סוף זמני לסאגה הסוערת בפרשת חוק הבטחת הכנסה לאברכים: ועדת השרים לעניני חקיקה, שהתכנסה הבוקר (א') כדי לדון בנושא, התפזרה לאחר הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמת ועדת מומחים שתבדוק את החוק.

כצפוי, ההצבעה לא התקיימה - והיא נדחתה לעוד שלושה שבועות.

בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, וחבריה יורכבו מנציגי האוצר, המשפטים, החינוך, התמ"ת, המועצה הלאומית לכלכלה, הביטוח הלאומי והיועץ המשפטי לממשלה.

כבר בבוקרו של יום, נראה היה כי מסתמנת הצעת פשרה מול יהדות התורה: הממשלה תגיש הצעת חוק ממשלתית שונה במעט מזו שהגיש יו"ר ועדת הכספים, משה גפני. בין הסעיפים שיוכנסו אל ההצעה המחודשת יהיה סעיף מעורפל שיעודד כניסת אברכים לשוק העבודה באמצעות תמריצים.

את ההצעה, ובה הסעיף המעורפל, מתעתד גפני להביא בפני גדולי התורה, ורק באם יכריעו בעד ההצעה, יתן אור ירוק להמשך גיבושה.

לאור המתקפה הצולבת של אישים מימין ומשמאל, מיהר ראש הממשלה בנימין נתניהו להתגונן, כשהוא מזכיר 'לטובה' את ימיו כשר האוצר. "היחיד שפעל לעודד חרדים לצאת לעבודה וקיצץ להם את הקצבאות כשר האוצר זה היה נתניהו", נכתב בהודעה שהוציאה לשכתו שבין שורותיה כמו נאמר: זכרו לנתניהו את חסד נעוריו...

במקביל שב נתניהו ואמר כי החוק אינו משנה את המצב הקיים כבר 30 שנה, וכי גם 'קדימה', בהיותה בשלטון, המשיכה להעניק קצבאות לאברכים מבלי שאיש מוחה שם על כך.

"לא לומדים? שילכו לצבא". גפני צילום: "לא לומדים? שילכו לצבא". גפני
"לא לומדים? שילכו לצבא". גפני


שיוויון בין אברכים וסטודנטים

בלי (או עם) קשר להצעה החדשה של נתניהו יצא גפני, במהלך ראיון בגלי צה"ל, באמירה שיש בה כדי לעורר פולמוס בציבור החרדי. לדבריו, חרדי שאינו לומד, חובה שיתגייס לצה"ל - ולא די שיעשה שירות אזרחי.

בשיחה עם מקורביו הם אינם מבינים על מה הסער. "הוא אומר זאת בצורה ברורה, כדי שאנשים יבינו שאין שום ענין להשתמט. מי שתורתו אומנותו זכאי לפטור מהצבא, זהו החוק, והוא זכאי גם לגמלה. אבל מי שלא, בשל מה זכויות היתר שהוא חושב שמגיעות לו?!".

כשאנו שואלים את מקורבי גפני האם אמירות אלה מבוססות על דברי גדולי ישראל ששלחוהו לכנסת, הם משיבים שאכן כן. "פעם שאלו אותו ב'כלכליסט' האם הוא מדבר על דעת עצמו, או על דעת רבנים.הוא השיב לכתב 'אתה מעלה בדעתך שאגיד דברים על דעת עצמי?!' הוא שליח ציבור, ומדבר רק בשם גדולי תורה".

בתוך כך התייחס הבוקר גם שר הפנים אלי ישי להצעת החוק ואמר כי הוא בעד פיתרון שישמור על השוויון בין הסטודנטים לאברכים ומי שאומר אחרת, מפלה לרעה.

"כל המטרה היא לסייע לעשרות אלפי ילדים מתחת לקו העוני ולצמצם את הפערים", אמר, בהוסיפו כי "יש פה שנאה והסתה. אם רוצים לתת לכל סטודנט, אין לנו התנגדות לכך. יחד עם זה, מי שמתנגד לחוק האברכים הוא גזען. אנחנו בעד להחיל את היוזמה גם על סטודנטים ללא רכב, עם 3 ילדים, ללא הכנסה נוספת".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}