כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מתקפה צבועה על החרדים בעיתונות החילונית • סקירה

אם תפתחו במקרה הבוקר את העיתונים החילונים, אל תבהלו • לא, לא קרה פיגוע, גם לא רצח מזעזע. צבעי האדום והשחור, השמורים לאירועים טראגיים במיוחד, נשלפו הבוקר במערכות, כמו גם מאמרי השטנה האנטישמיים כדי להלום בציבור החרדי ובאברכים, לקראת הדיון על החוק הצפוי • סקירה מזעזעת

שערי העיתונים הבוקר
שערי העיתונים הבוקר



על רקע ההצבעה שהייתה אמורה להתקיים היום בנושא הקצבה לאברכים, מתרחשת מתקפה צבועה וחסרת תקדים, על גבול האנטישמיות, בעיתונות החילונית הבוקר, במטרה ברורה: לסמן את הציבור החרדי והאברכים ולהסית כנגדו.

'ידיעות אחרונות': הכותרת הראשית של העיתון, צבועה בצבעי אדום על שחור, כמו אחרי אירוע רצח משמעותי או פיגוע, זועקת, "המדינה נותנת, אז למה שמישהו יעבוד?". בכפולת העמודים הפנימית הכותרת ברורה הרבה יותר, "אברך שווה יותר". אמנם לא מתפרסמים מאמרי דעה שטניים, אך המגמה ברורה מכל כותרת, מכל כיתוב, מכל תמונה ומכל שורה.

'מעריב': נראה שלקח על עצמו את תפקיד המסית הלאומי הבוקר. הכותרת הראשית, "חוק אפליית הסטודנטים". בכתבה הפנימית משגר העורך מסר לראש הממשלה, "נתניהו בדרך לכניעה", נכתב בידיעה, גם היא במסגרת שחורה ומאיימת. הפרשן הבכיר של העיתון, בן כספית, מפרסם טור חריף בשער, תחת הכותרת "גנבי המדינה", בו נטען כי מדובר במאבק על נשמתה של המדינה. לא פחות.

'ישראל היום': כמו תמיד, הענייני ביותר מקרב היומונים. בעמוד השער הכותרת העליונה היא, "חוק האברכים - גם לסטודנטים". בפנים, הכותרת המרכזית היא, "הפשרה המסתמנת: קצבה לאברכים וגם לסטודנטים". הפרשן מתי טוכפלד בטור מיוחד, צופה כי בבחירות הקרובות נראה כאן גל אנטי חרדי, ממנו ירוויחו בעיקר החרדים ומתנגדיהם.

מאמר ההסתה של 'מעריב'

הנה קטעים ממאמרו של בן כספית, "גנבי המדינה":

המאבק סביב "חוק גפני" שאמור לעקוף את פסיקת בג"צ ולהעניק ל11- אלף אברכים קצבאות "הבטחת הכנסה", הוא מאבק על נשמתה של המדינה. לא פחות. דורות של ממשלות שכרתו "בריתות היסטוריות" עם המפלגות החרדיות גרמו למדינה נזק אדיר, כמעט בלתי הפיך. פסיקת בג"צ שקבעה כי הקצבאות הנ"ל פוגעות בעקרון השוויון, היא ההזדמנות האחרונה לשנות את כיוון הספינה. אם גם הפעם ינצחו גפני ותומכיו וינציחו את המצב הקיים, זה יהיה אבוד. בשלב מסויים, המסה הקריטית של מפעל הטפילות שמשגשג על גבה של המדינה האומללה שמאכלסת אותו, תגבר על הגוף העיקרי - והכל יקרוס. זה יקרה בן לילה ולא ניתן יהיה לעצור את זה. אנחנו קרובים מאוד לנקודת האל-חזור הזו.

האבסתם של החרדים והרגלתם לחיים לאיצרניים אינה נחלתה של ממשלת נתניהו בלבד. היא היתה כמעט בכל הממשלות, (למעט תקופת שינוי, ועל כך כל המחמאות לטומי לפיד ז"ל), גם בזו של אהוד אולמרט. מה שלא פוטר מאחריות את בנימין נתניהו. אין כאן שנאת חרדים. להיפך. החרדים הם חלק חשוב של החברה הישראלית. הם הרבה יותר מעורבים בישראליות מכפי שנדמה לנו. הם צמאים למידע, להכרה. הם סקרנים, מוכשרים ונמרצים. אם לא ישכילו, תרתי משמע, להתערות בתוך החברה הישראלית ולקחת תפקיד פעיל בחובותיה (שזכויות לצידן), ישראל תאבד במהירות את מקומה בין המדינות המפותחות ותדעך אל חיק העולם השלישי. הם חייבים להבין שאפשר לעשות את זה בלי לשנות את אורח החיים, בלי להתפקר, בלי להתפשר על העיקר...

הגפנים טוענים שגם הסטודנטים החילונים מקבלים תמיכה, אפילו גבוהה יותר, ושבסך הכל מדובר ב"השוואת תנאים", גם זה הבל. הנה הנתונים: סיוע המדינה לסטודנטים הרגילים מסתכם ב450- מיליון שקלים בשנה עבור כ300- אלף סטודנטים. זה יוצא בסביבות 1,500 שקל לשנה לסטודנט. המדינה מסייעת לתלמידי הכולל ב150- מיליון שקל בשנה לכ11- אלף תלמידים. זה יוצא 13 אלף שקל לשנה לתלמיד ישיבה, שזה פי תשע בערך. וחוץ מזה, הנתונים שמוסרים הגפנים מתעלמים מהעובדה הפעוטה שהסטודנטים בישראל משלמים שכר לימוד - בסביבות עשרת אלפים שקל בשנה. החרדים לא משלמים שכר לימוד, כי המדינה מתקצבת ומחזיקה את מוסדות הלימוד שלהם (וגם הפעלתם של המוסדות הללו זולה בהרבה: לא צריך מעבדות או תשתיות מיוחדות). כך שהתמיכה בסטודנטים הרגילים באה, בעצם, כדי לסייע למעוטי היכולת שבהם לממן את שכר הלימוד.

התמיכה בסטודנטים החרדים באה, בעצם, כדי לסייע לראש הממשלה לשמור על הקואליציה, וזה הסיפור כולו. זה היה יכול להתקבל על הדעת, אלמלא התברר לנו שבשנות ההזנחה וההפקרות גדל הגוף הזה, שאינו מייצר או תורם דבר, וצמח על גבנו.

אנחנו קרובים למצב בו אי אפשר יהיה להחזיק אותו יותר, אבל הוא ממשיך לגדול. הנה, המדינה אומרת להם 'קחו כסף, סתם ככה, על חשבון הפראיירים שעושים צבא ומילואים ומשלמים שכר לימוד, ובתנאי שיהיו לכם לפחות שלושה ילדים. אז לא רק שכדאי לכם לא לעבוד, כדאי לכם מאוד גם לעשות הרבה ילדים'. וילדים, כידוע, זה שמחה, בתנאי שיש לך אמצעים לפרנס אותם. אם אתה מטיל את עול פרנסתם על המדינה, בקרוב מאוד המדינה תפשוט רגל.

ועוד נקודה קטנה: את אותו סכום שהמדינה מנסה עכשיו לתקצב בחוק כדי לתקצב תלמידי ישיבה, מבקש צה"ל כדי להרחיב את תכנית גיוס החרדים שלו. פקידי האוצר מסרבים. למה? ככה. שטייניץ לא רוצה שהחרדים יתגייסו. עם 150 מיליון שקל, צה"ל יכול להגדיל את מספר המגוייסים החרדים לכ,3,000- אבל זה לא נראה לחברים באוצר חשוב מספיק. אגב, הסטטיסטיקה מגלה שאחוז עצום מהחרדים שמתגייסים, עובדים אחרי השחרור במקצועות יצרניים. אז מה, אומרים האנשים של שטייניץ, אז מה, אומר בנימין נתניהו, תעזבו אתכם עכשיו משטויות, תנו להם 150 מיליון שקל לישיבות, העיקר שיהיה שקט... פשוט גונבים לנו את המדינה.

ישראל היום תוקף את קדימה

והנה קטעים ממאמרו של מתי טוכפלד, הבוקר ב'ישראל היום':

באופן פרדוקסלי הסתבכותה של הממשלה אחת לתקופה עם הצעת חוק מעוררת מחלוקת שמעלה אחת השותפות הקואליציוניות - כזאת שנראה שמחוללת מהומות ומאיימת למוטט את הכל - דווקא מעידה על יציבותה. כשאין על מה לריב רבים על חוקים. ממשלות נופלות על עניינים כבדי משקל על אידיאולוגיה או לפעמים כי הבחירות הבאות כבר קרובות מדי. לא על חוקים חשובים ככל שיהיו.

גם לחוק הזה יימצא פתרון. סך הכל מדובר על עלות תקציבית נמוכה ועל הסדר שקיים כבר עשרות שנים. צריך למצוא רק את הנוסחה הנכונה ואת זה ניתן לעשות בפגישה אחת בין נציגי החרדים האוצר ולשכת ראש הממשלה.

אם מחפשים השלכות פוליטיות לחוק הנוכחי כמו גם לחוקים דומים שהציעו ועוד יציעו החרדים כדאי להתבונן רחוק יותר לעתיד לתקופה שלפני הבחירות הבאות. על הממשלה הנוכחית הם כבר לא ישפיעו אולם על תוצאות הבחירות הבאות עשויה להיות להם בהחלט השפעה ישירה. כשהקמפיין האנטי-חרדי צפוי לחזור ובגדול יש שתי מרוויחות עיקריות: המפלגה הנלחמת בחרדים והחרדים עצמם.

אלא שבעוד המפלגות החרדיות יתמודדו גם בכנסת הבאה בשתי רשימות ש"ס ויהדות התורה בצד השני של המתרס מתמודדים לא מעט שחקנים ישנים וחדשים והזירה הקטנה לא תוכל להכיל את כולם. במרחב הזעום הזה שכוחו המנדטורי נע בסביבות ה15-מנדטים בסך הכל מנסים להצטופף קדימה מרצ במובן מסוים גם ישראל ביתנו - וזה בלי להזכיר את יאיר לפיד השמאל הלאומי ועוד מפלגות תואמות שינוי שעשויות לקום בקרוב.

מעניין במיוחד השינוי שעבר על קדימה בנושא. איך הפכה מפלגת שלטון מרכזית עם נציגות מכובדת לחובשי כיפה כולל ח"כ חרדי מטעמה בכנסת הקודמת למפלגה הנושאת את הדגל האנטי-חרדי בדיוק כשהנושא הופך פופולרי. מנגד גם החרדים שולחים לא מעט את ידם בעסקנות הפוליטית הקטנה. הם יודעים היטב שהחוק הזה עוקף את החלטת בג"ץ וככזה אין לו שום סיכוי לעבור פוליטית וציבורית. הם יודעים גם שקמפיין אנטי-חרדי יועיל להם בבחירות הבאות להגדיל את כוחם. וכששני המחנות מרוצים ומתחזקים זו הנקודה שצריכה להטריד את כל השאר.


























תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}