כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מבוכה לאמריקנים: נחשף הצד האפל של המלחמה בעיראק

הפנטגון מנסה למזער נזקים עם פרסום מאות אלפי מסמכים מסווגים שהודלפו לאתר 'ויקיליקס' • המסמכים חושפים את מימדי ההרג בעיראק ומעלים חשד שהאמריקנים התעלמו ממקרי התעללות באסירים

סאדם חוסיין
סאדם חוסיין

אתר 'ויקיליקס' הכה שנית: אתר האינטרנט שחשף ביולי למעלה מ-70,000 מסמכים מסווגים המתארים את הלחימה באפגניסטן, פרסם ביום שישי בלילה מאות אלפי מסמכים מסווגים הנוגעים למלחמה בעיראק. מדובר בכ-391 אלף מסמכים, המתארים, בין היתר, כי הצבא האמריקני פעל בדרך של התעללות באסירים, עינויים, ירי לעבר אזרחים ועוד פשעים רבים בעת שהותו בעיראק - מקרים שהושתקו על ידי ארה"ב.

האתר איפשר לכמה כלי תקשורת לעיין במסמכים המסווגים לקראת פרסומם ברשת.

פרסום המידע גרם לזעם רב בקרב גורמי הביטחון בארה"ב. מהמסמכים עולה כי 66,081 ממקרי המוות נגרמו כתוצאה מנסיבות שאינן קשורות ישירות ללחימה צבאית.

דובר הפנטגון, ג'ף מורל, אמר כי אתר האינטרנט שחשף את המסמכים "ממשיך לסכן את ביטחונם של חיילי ארצות הברית בעולם. אנו מגנים את האתר על שהדיח אנשים לעבור על החוק ולהדליף מסמכים מסווגים, ולאחר מכן לחלוק את המידע עם העולם ועם אויבנו".

מורל הסביר כי הפנטגון מתכוון להמשיך להיאבק מול האתר ומנהליו במישור המשפטי, לא לפני שהבהיר כי "המסמכים מציגים מידע ראשוני וגולמי שביצעו היחידות בשטח. הם מייצגים תיעוד מיידי של אירועים, טרגיים ורגילים גם יחד, שאינם מספרים את הסיפור כולו".

במקביל, מורל יצא לסבב ראיונות ברשתות הטלוויזיה והעיתונות בניסיון למזער את הנזק שגרמה החשיפה לארה"ב.

מנגד, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בלונדון עורך ומייסד האתר, ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', הוא הבהיר: "החשיפה עוסקת באמת. אנו מקווים לתקן חלק מהעיוות שנוצר בעקבות ההתקפות על האמת לפני המלחמה, במהלכה, ולאחר שכבר הוכרז כי היא הסתיימה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}