כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

גפני תוקף: "צבועים. הסטודנטים מקבלים פי כמה מאשר האברכים"

הצעת החוק של ח"כ משה גפני לאשר הבטחת הכנסה לאברכים מעוררת סערה • בפגישה לילית של גפני וישי עם שר האוצר הוחלט: בוועדת השרים ידונו בחוק כמתוכנן, אך לא יצביעו • מקורבי גפני: "אם החוק יפול - צפויה פרישת המפלגות החרדיות. איפה פרוש וליצמן כשצריך אותם?" • גפני: "לא מדובר בחוק עוקף בג"ץ אלא חוק שמוגש בהוראה ישירה של בג"ץ"

אברכי כולל. צילום: יעקב נחומי
אברכי כולל. צילום: יעקב נחומי



פגישה לילית התקיימה הערב (מוצ"ש) בין שר האוצר, יובל שטייניץ וסגנו, איציק כהן לבין ראשי הסיעות החרדיות יו"ר ש"ס אלי ישי, ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני.

בפגישה הלילית ניסו שר האוצר וראשי הסיעות החרדיות, יחד עם אנשי לשכת נתניהו, לגבש פתרון לחוק עוקף בג"ץ, שאמור להסדיר הבטחת הכנסה לאברכים. בפגישה הוחלט כי בדיון שיתקיים מחר (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה יידונו בחוק כמתוכנן, אך הוא לא יעלה להצבעה - לאור הכישלון הצפוי בהעברת החוק בוועדה.

הצעת החוק של ח"כ גפני - שבאה על רקע ביטול הסעיף בחוק ההסדרים, מכוחו שולמה גמלת הבטחת ההכנסה לחרדים, בטענה כי הוא מפלה את הסטודנטים - מסעירה בימים האחרונים את המערכת הפוליטית.

לקראת הדיון המתוכנן נפתח מסע קולני נגד החוק, כאשר קולות המחאה מימין ומשמאל, קואליציה ואופוזיציה, אינן מפסיקות לזרום.

לדברי אנשיו של ח"כ גפני, באם יועלה מחר החוק לדיון בוועדת השרים, והחוק יפול - צפויה פרישתן של המפלגות החרדיות מהקואליציה. אישי ציבור עמם שוחחתי הערב, מתחו ביקורת קשה על הנציגות החרדית בכנסת, השומרת פתאום על שתיקה. "זה מאבק פרטי של גפני?! איפה כולם כשצריך אותם?! למה גפני יכול להירתם למאבק של פרוש במשרד החינוך או למאבקו של ליצמן בקברי ברזילי, אבל כשמדובר בחוק שנועד חוק לאברכים הוא מוצא את עצמו לבד במערכה?!"

גפני: לא חוק עוקף

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, עוקב אף הוא בדריכות אחר הקולות העולים נגד הצעת החוק שהגיש, והערב הוא ממהר להגיב: "לא מדובר בחוק עוקף בג"ץ אלא חוק שמוגש בהוראה ישירה של בג"ץ.

"בעבר, הרכב של בית המשפט בראשות השופט טירקל אישר את הסדר הבטחת ההכנסה אשר קיים כבר עשרות שנים, אך לאחרונה בית המשפט העליון פסק כי הדבר צריך להיות מוסדר בחקיקה בכנסת, ועל כן ניתנה ארכה עד ינואר 2011, כדי לאפשר לכנסת לעגן זאת בחקיקה. את זה אנחנו עושים כעת, לא כחוק עוקף בג"ץ אלא חוק בהכוונת בג"ץ".

עוד מוסיף גפני: "וועדת הכספים קיימה לאחרונה דיון מקיף בנושא והתברר בצורה חד משמעית מהנתונים של החשב הכללי במשרד האוצר, כי הסטודנטים מקבלים פי כמה מאשר האברכים. כך שהטענה על אפליה לטובה, אינה נכונה, אלא להפך".

הוא הודף את ההתקפות מסיעת 'קדימה' ואומר, כי מדובר בצביעות שאין כדוגמתה, "כל ממשלות ישראל בעשרות השנים האחרונות, כולל ממשלת 'קדימה' קיימו את ההסדר של הבטחת ההכנסה, יתרה מזאת, 'קדימה' העבירה חוקים רבים לטובת הציבור החרדי וביניהם חוק הישיבות הקטנות אשר עברו בדממה תקשורתית, ההתקפה הנוכחית על החוק היא צביעות ממדרגה ראשונה ואין לה כל הסבר אלא ברצון לפגוע בממשלה.

"אין בהצעת החוק בקשה לתוספת תקציבית ולו של שקל אחד ממה שניתן לאברכים כיום כבעבר עשרות בשנים על ידי כל ממשלות ישראל. תקציב הבטחת ההכנסה מיועד לקבוצת אוכלוסיה החלשה ביותר בחברה הישראלית והיא תימשך להתקיים כפי שנעשתה עד כה", דברי גפני.

סער מציע 'עסקת חבילה'

השבועות המקדימים את אישור תקציב המדינה הפכו מזה שנים לשבועות של הסתה כנגד הציבור החרדי. בפינצטה מצליחים מי שמחפשים להתנכל לציבור החרדי, למצוא סעיפים כאלו ואחרים לתלות בהם את מסע ההסתה שלהם.

הבוקר (שבת), כאילו אי-אפשר להמתין מספר שעות, החליטה התאחדות הסטודנטים להגיב בכעס רב על הצעת החוק. לדברי איציק שמלי, יו"ר ההתאחדות, "הצעת החוק של ח"כ גפני מהווה סטירת לחי לציבור של 280 אלף סטודנטים במדינת ישראל, ציבור תורם ופעיל שמשרת במילואים, מתנדב בקהילה, וחשוב מכך – נמצא במעגל התעסוקה, אבל מופלה בצורה גסה ואנטי דמוקרטית דרך קבע על ידי הכנסת ובראשה הסיעות החרדיות". לדבריו, "אגודות הסטודנטים בכל הארץ רותחות מזעום ומתארגנות לקראת מחאה ציבורית שתלווה את דיוני הכנסת בימים הקרובים".

אבל כל עוד מדובר במחאה של תנועה כזו או אחרת, אפשר להמשיך לישון בשקט. הצרה הגדולה יותר המצפה לח"כים החרדיים, היא בהתנגדות כמעט גורפת לחוק מצד סיעות רבות בכנסת.

הערב הביע גם שר הרווחה, יצחק הרצוג, התנגדות נחרצת לחוק, המגיע לדבריו, דווקא בעת בה מתחולל שינוי בדפוסי היציאה לעבודה בציבור החרדי. "דווקא כשהשינוי מתרחש אי-אפשר להכניס גול עצמי לתהליך חשוב זה. אם מטפלים בקשיים ובסיוע לקבוצה אחת, אין כל סיבה להפלות קבוצות אחרות". הרצוג אמר כי יביא את העניין לדיון בפורום שרי העבודה שיתכנס מחר בבוקר.

גם שרי ישראל ביתנו הודיעו כי יתנגדו מחר להצעת החוק. "בנוסף לעובדה שהצעת החוק מפלה בצורה בוטה את ציבור הסטודנטים בישראל המשרתים בצה"ל ומשלמים מיסים, היא מנציחה את האבטלה ומעודדת מגזר שלם לא לצאת לעבודה ופוגעת בכלכלת ישראל", אמרו.

'קדימה' מיהרה אף היא לעלות על הטרמפ, והודיעה: "ראש ממשלת יעמוד מחר למבחן וכדאי לציבור לבחון אותו בשבע עיניים. מחר ביבי יוכיח אם שרידותו הפוליטית חשובה לו גם מהכרעות בג"ץ. במדינה דמוקרטית בג"ץ פוסק והממשלה מקיימת פסיקותיו. אם נתניהו יעקוף את בג"ץ - הוא עוקף את הדמוקרטיה ומצפצף על הציבור. ממשלת נתניהו כבר הקריבה את כל תקציב המדינה למען הישרדותה ואסור לה להקריב את בג"ץ למען יציבות הכסא".

גם בסיעת הליכוד גוברים הקולות המתנגדים להצעת החוק. ראשון המשמיעים קול היה שר החינוך, גדעון סער, האומר כי מדובר ב"הצעת חוק רעה למדינה ולכלכלה הישראלית". לדבריו, יש להגיע עם הנציגות החרדית להבנה, תוך הידברות, על מכלול הנושאים. בין הנושאים, כמובן, גם הנושאים 'שלו': בחינות המיצ"ב והליבה.

"אין זה נכון לקבלת תכתיבי חקיקה על המערכת הפוליטית בשיטת הסלמי. הצורך בשילוב המגזר החרדי בכל המערכות בחברה, כולל בשוק העבודה, הוא אינטרס עליון ואני מאמין שניתן להגיע לפתרונות מוסכמים על כל הצדדים תוך התחשבות בצרכים המיוחדים של המגזר החרדי", אמר סער.

דברי סער עוררו זעם רב במפלגות החרדיות. "שר החינוך גדעון סער הוכיח הערב שלא החינוך החרדי בראש מעייניו, אלא החרדים עצמם על הכוונת. אם למישהו היה ספק בדבר מטרתו של סער בחודשים האחרונים, כאשר יצא שוב ושוב בצורה אגרסיבית כנגד החינוך החרדי ובהתערבות בתכניו, הרי שהערב התשובה התבררה. לא החינוך הוא שעל הכוונת שלו, לא הליבה, לא המיצ'ב ולא העשרת הידע של הילדים החרדיים. אם הסנגורים של סער אמרו כל הזמן כי הוא באמת דואג לחינוך והוא לא נגד החרדים, הרי שהערב הוא הוכיח שהוא מתייצב בחזית נגד הציבור החרדי ומוכן לקחת את פת לחמם של האברכים, העיקר להצטייר טוב בציבור החילוני".

עמדת ראש הממשלה נחרצת, ולפיה מדובר בהסדר שקיים כבר 20 שנה, ולא הוא זה שהמציא אותו. "ראש הממשלה לא הביא אותו ולא משנה אותו. בג"ץ הורה שצריך לעגן את זה בחקיקה, ולכן ההסדר הקיים עובר תהליך של חקיקה", אומרים גורמים בלשכתו.

ח"כ מוזס: אברך עני אינו שונה מאזרח עני

ח"כ אליעזר מנחם מוזס קורא הערב לממשלה לאמץ את חוק הבטחת הכנסה ולאשרו בוועדת השרים לחקיקה. "מטרת החוק לסייע לאוכלוסייה החלשה ביותר במדינה. ההסדר החוקי של תמיכה באברכים העונים לקריטריונים נוקשים של 'עוני' היה קיים עשרות שנים. אברך עני אינו שונה מאזרח עני אחר הזכאי להשלמת או אבטחת הכנסה. לאן נעלמו כל השרים הזועקים על עוני? ילד עני, גם של אברך, זכאי לקצבת קיום", הוא אומר.

לשבחה של הח"כית המכונה בין העיתונאים 'הח"כית של העניים', ח"כ שלי יחימוביץ, ייאמר כי קולה נדם בעת הזו, וכי היא לא נמנתה על רשימת המגיבים נגד החוק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}