כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ה'שדכנית' של החיילים החרדים • ראיון מיוחד

גדוד 'נצח יהודה' המוכר בשמו המסחרי - הנח"ל החרדי, סוגר שמונה שנות פעילות, ואין זמן טוב מזה לשמוע את אשר פרדי • "אנחנו מיועדים לכאלה שלא מסתדרים במסגרת הישבתית", הוא אומר • וגם: על גיוס השדכנית הגדודית

חייל חרדי שקוע במחשבות. צילום: יצחק לב ארי
חייל חרדי שקוע במחשבות. צילום: יצחק לב ארי

בחמש השנים האחרונות עובר גדוד "נצח יהודה" של חטיבת כפיר, הידוע גם כגדוד הנח"ל החרדי, תהליך מעניין ומובהק של גידול באחוזי הגיוס. לקראת גיוסי נובמבר הממששים ובאים, ניתן לומר כיום בפה מלא כי הציבור החרדי הוא חלק בלתי מבוטל מצה"ל.

בין היתר, עומדת מאחורי המגמה הזו פעילותו היסודית והקשובה של מדור חרדים בפיקוד המרכז. אשר פרדי, ראש המדור ומייסדו, מסביר קצת על המטרה, על המאמצים ועל השינוי בהלך הרוח.

גדוד נצח יהודה מקפיד במיוחד לשמור על שילוב בין השירות בצבא להקפדה דתית. הוא מורכב מגברים בלבד, ללא יוצאי דופן, ואפילו מחזיק במש"ק ת"ש במקום מש”קית. מקפידים בו על זמני תפילות ויהי מה, והאוכל בו כשר למהדרין. הוא הגדוד היחיד בצה"ל שזוכה לרב משלו, ולצידו עמותה בת חמישה-שישה רבנים אזרחיים שמלווים את חייליו מרגע גיוסם ועד השחרור. שיעורי תורה ברמה גבוהה מועברים בו מדי יום, ולצידם לימוד קבוצתי בחברותות.

"חשוב להדגיש, בראש ובראשונה, אנחנו רוצים שנוער חרדי ילמד תורה. את הנערים שבישיבות אנחנו מעודדים להמשיך ללמוד", מציין פרדי, "אבל כיום יש הרבה בני נוער שלא מסתדרים שם. הם נפלטים מהישיבה, ולא נוחתים בשום מקום אחר. עבורם, מסגרת צבאית-דתית היא לפעמים הצלה של ממש. הגדוד מייצב אותם, גם כחרדים וגם כבני אדם בכלל".

פרדי מאמין מאוד בשילוב בין הפעילות הצבאית לדתית. מצד אחד, הוא מסביר, הם עוסקים במשימות הכי קרביות שיש: בשנתיים האחרונות, גדוד נצח יהודה יושב בעיקר בגזרת ג'נין. הלוחמים מבצעים שם פעילות מבצעית לכל דבר, והלוחמים לא שונים מאלה של גולני וגבעתי. הם מפתחים ביטחון עצמי, מפתחים גאווה, ומוצאים מחדש משמעות; במקביל לכך, הם חיים בתוך עולם חרדי לגמרי. החברים חרדים, המפקדים חרדים, אורח החיים כולו חרדי. דווקא הנערים שוויתרו על הישיבות מוצאים את עצמם מאומצים לתוך משפחה שהדת היא חלק בתי נפרד ממנה.

בנוסף לכך, עמותת "נצח יהודה" מעסיקה עבור לוחמי הגדוד שדכנית. לקראת השחרור, מתחילים לחפש עבור הלוחמים כלות. "זה שירות חשוב, במיוחד בגלל הפער בהבנה שקיים במגזר החרדי”, מסביר פרדי. "אם היו פונים לשדכנית אחרת, יכול מאוד להיות שהיו נתפסים כשידוך סוג ד' בשל היותם חיילים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}