כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מתכננים פטור על סעיף נפשי? לא כל-כך מהר

פרופיל 21 היה במשך שנים סעיף המילוט של צעירים משירות בצה"ל, אך הצבא החליט להלחם בתופעה והצליח: שיעור מקבלי הפטור על בעיות נפשיות ירד ב-25 אחוז בשנה האחרונה

לשכת גיוס. צילום: שוקי לרר
לשכת גיוס. צילום: שוקי לרר

פרופיל 21 היה במשך שנים רבות סעיף המילוט של צעירים משירות בצה"ל, אך הצבא החליט להלחם בתופעה והצליח: שיעור מקבלי הפטור על רקע בעיות נפשיות ירד ב-25 אחוזים בשנה האחרונה.

את ההחלטה "לסגור את הברז" קיבלו הרמטכ"ל יחש עם ראש אכ"א הקודם, האלוף אלעזר שטרן. במסגרת התוכנית הוגבר הפיקוח על נתינת פטורים על רקע נפשי שהגיעו מפסיכיאטרים מחוזיים.

התופעה הייתה רווחת: צעירים רבים היו מגיעים לצבא עם חוות דעת מפסיכיאטר מוביל, חלקם כאלו ששרתו במערך הבריאות של צה"ל. חוות הדעת הייתה מוגזמת או פקטיבית וחייבה את לשכת הגיוס לשחרר את הצעיר, למרות שהוא היה נראה להם בריא לחלוטין.

במסגרת התוכנית החדשה, הודיעו ראשי הצבא כי לא יחששו לגבות קב"ן שיביע דעה הפוכה מזו שהובאה לפניו על ידי הפסיכיאטר החיצוני.

עניין נוסף שהוריד את רמת הפטורים, היא העובדה שנוסף סעיף בשם "קשיי הסתכלות", המאפשר לא לתת לחייל באופן אוטמטי סעיף 21, אלא לשבץ אותו ביחידה עורפית בתפקיד מקצועי, לאו דווקא בתפקיד מנהלה. במקביל הוא מקבל הקלות משמעותיות בשירות, דוגמת חופשות ארוכות.

לדברי בכיר בצבא בצה"ל כבר סימנו בעלי מקצוע, בהם פסיכיאטרים ופסיכולוגים, שחוות הדעת שלהם היו בעיותיות ולא אמינות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}