כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

סער: "ח"כ שהשתתף בכנס אמר לי: נעשה לך עוול"

יומיים לאחר שהחלה הסערה סביבו, מגיב שר החינוך לשורת הטענות שהועלו נגדו • "ישבתי עם חברי הכנסת החרדים והגענו להבנות. למי יש אינטרס לעורר מלחמה והסתה?"

גדעון סער. משיב מלחמה
גדעון סער. משיב מלחמה

אחרי יומיים של מתקפה תקשורתית וציבורית, שר החינוך גדעון סער מתייצב להשיב לטוענים כי הפך "לאויב הציבור החרדי". סער, שגילה מאז ומתמיד הבנה לצרכי הציבור החרדי, לא מבין כיצד התחוללה הפרשה ולמי יש אינטרס ללבות את המלחמה.

הערב התראיין סער למהדורה המרכזית של מרדכי לביא, ברדיו 'קול חי' ובאווירה פייסנית תיאר את ההתרחשויות:

"קרה כאן דבר מאד מוזר. קיימתי ממש לאחרונה פגישות עם ראשי ש"ס, אחרי שתי ישיבות עם סיעת יהדות התורה, שתחושתי בהם היא כי חלה התקדמות ואנחנו מגיעים להבנות. אני מאמין שהם ישבו ברשות ובסמכות גדולי התורה. לפתע יש למישהו אינטרס ללבות מלחמה ולנהל מסע של הסתה.

יש לי השערות מי עומד מאחורי זה, אין לי תשובות ברורות, אבל דברים ברורים אני כן יכול לומר: זה לגיטימי שהציבור החרדי יאמר, אנחנו לא מוכנים לדבר על כלום ושבית המשפט יכריע. לא כך הוא המצב. משרד החינוך ניצב בתווך וביקש מבית המשפט לדחות את כל שלוש העתירות שהוגשו בעניין.

צריך להבין היטב את המצב וממנו להפיק מסקנות. אני כיהודי שמכיר את הציבור החרדי, חושב שאני מכיר ומבין מה אפשר לעשות, מה המגבלות של הציבור החרדי".

על שאלת המראיין, מדוע שהממשלה לא תפעל להסדיר את החינוך החרדי בחוק מסודר, ומדוע שלא יגן על הציבור החרדי השיב סער: "זה בדיוק מה שעשיתי בבג"ץ, אז מה בדיוק הטענה עלי? כשמדברים על סטטוס קוו, ונקח לדוגמא את מבחני המיצב, הרי אין מדובר בעניין אידיאולוגי, כי החינוך העצמאי ומעין החינוך התורני השתתפו במבחני המיצב, כמו גם בתי ספר חרדיים שנטלו בכך חלק. אני שואל, אם לומדים לימודי ליבה, מדוע לא לעשות את המבחנים?".

סער המשיך והקריא ציטוטים מפיהם של חברי הכנסת משה גפני ומנחם מוזס מעל בימת הכנסת בהם הצהירו הח"כים כי הציבור החרדי נוטל חלק בלימודי הליבה. "או שלומדים ליבה או שלא", אמר סער, "אם לומדים, מה הבעיה להבחן? הרי כבר הביעו על כך הסכמה בעבר, גם מוסדות החינוך הכפופים לגדולי התורה. ואם לא לומדים, אז איך אפשר לבוא בתביעה 'ככלל ילדי ישראל?'. אם חברי הכנסת החרדים אומרים שלומדים לימודי ליבה, מה הבעיה להשתתף במבחני המיצב?".

סער המשיך להקשות: "אני מבין שלא צריך להפלות את הציבור החרדי לרעה, אבל למה להפלות לטובה? ושאלה נוספת, כיצד זה משרת בדיוק את הציבור החרדי?".

"אני לא מתווכח עם גדולי התורה. קראתי את ההחלטה שהתייחסה לתלמודי התורה, אני מכיר את הניואנסים", אמר סער וחשף, "אמר לי חבר כנסת מהלא זוטרים ביהדות התורה, הכנס אתמול לא היה מכוון כלפיך. נעשה לך עוול בתקשורת החרדית. מדובר בח"כ שהשתתף בכנס".

בהמשך הראיון הוסיף סער ואמר כי הלימודים לציבור החרדי יעשו תוך התאמה של התכנים והאיורים מתוך התחשבות בצרכי הציבור החרדי. בדיוק כפי שהיה בעבר, כאשר החינוך העצמאי ומעין החינוך התורני קיבלו את קיומם של מבחני המיצב. "אם הציבור החרדי יגיד לי, גדעון סער, זוז הצידה. אני אזוז. הנה בית המשפט העליון, דברו איתו".

"נפגשתי במשך שעות ארוכות, ביוזמת הסיעות החרדיות, בכדי לדון בעניין. הדיאלוג היה מוצלח על פי הרגשתי והם ביקשו לראות אותי פעם נוספת ביום רביעי. אני לא מצליח להבין את כל העניין הזה ובשל מה הוא".

"בשיחות שהיו בשבועות האחרונים הרגשתי שהיה רצון אמיתי להגיע להבנות והסכמות, שלוקחות בחשבון את הקווים האדומים האמיתיים של החינוך החרדי. ואני יודע את ההבדל ביניהם", אמר סער.

סער הטיל פצצה כאשר הצהיר: "אני מוכן ללכת למהלך כולל ורחב, להתייצב בפני הכנסת והממשלה, בפני בית המשפט העליון ולהגיד: זהו ההסדר החוקי שמוכנים להגיע אליו מתוך הסכמה. בשביל זה, אני צריך שותפים. אם לא יהיו לי שותפים, אני אצטער מאד. אך אני לא רואה את המוצא ההגיוני".

את הראיון סיים שר החינוך בדברי שבח והערכה לציבור החרדי, "אני מעריך מאד את הציבור החרדי כציבור אידיאולוגי. אני אומר את זה כאדם לא דתי שרואה גם את היתרונות והסגולות של החינוך החרדי. אני רואה ילדים חרדים, כמו שראיתי בחסידות ויז'ניץ בה ביקרתי לא מכבר, אני אוהב אותם, אלו ילדים מקסימים, נבונים, ידענים, חריפים. אני גם אומר את זה בכינוסים לא של ציבור חרדי. כל הנושא של המידות בציבור הזה, אני מדבר על כך רבות".

"יש גם דברים שצריכים לחזק, אפשר לעשות הרבה דברים ביחד בצורה נכונה. אני חושב שזה הכיוון הנכון ואני אצטער מאד אם זה ילך לכיוונים שאני לא מאמין בהם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}