כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"אל תגעו במשיחי" • סיקור מקיף ובלעדי

גדולי ישראל יצאו בתקיפות חסרת תקדים נגד משרד החינוך והעומד בראשו, בכינוס מיוחד שהתכנס בבית הגראי"ל • כתבי 'בחדרי חרדים' מביאים את הסיפור המלא מאחורי הישיבה הסוערת • וגם: ההחלטות שהתקבלו, סיקור ווידאו בלעדי

"אל תגעו במשיחי" • סיקור מקיף ובלעדי
מוטי אהרונוביץ

בעוד האיש שבעטיו יהום הסער, גדעון סער נטל את פקלאותיו, והמריא לווינה שבאוסטריה, התכנסו להם גדולי ישראל, אדמו"רים, רבנים, ח"כים ומנהלי ת"תים בביתו של הגראי"ל שטיינמן, ברחוב חזון איש 5 בבני-ברק, למאבק שלדעת רבים וטובים יכול להוציא בעוד זמן לא רב, רבבות מהציבור החרדי, לרחובות.

במוקד המאבק, ועל כך הרחבה בהמשך: המגמה המתמשכת של משרד החינוך, לנגוס בתכנים הלימודיים של מוסדות החינוך החרדיים.

עוד בנושא:
"לפיכך התכנסנו, למען הצל החינוך הטהור מידי מחריביו" • גלריה ראשונית
סערת סער • גדולי ישראל הגיעו; כינוס-החירום בעיצומו • בלעדי
גדולי ישראל ומנהלים ידונו כיצד 'לעצור את סער'


משעות הצהריים המקודמות, החלו אנשי האבטחה להיערך בסמוך לביתו של הגראי"ל שטיינמן. מחסומים הוצבו, אנשי אבטחה הוצבו בהיכון, וקהל ענק של סקרנים, התייצב בסמוך לבית והתכונן לבואם של גדולי ישראל.

את ההחלטה על הכינוס קיבלו בבית הגראי"ל שטיינמן, כבר בשבוע שעבר. העילה הרשמית, דבריו של שר החינוך, גדעון סער, בכנס של משרד התמ"ת, בו איים בשחצנות, כי יבטל את התמיכה המועברת לתלמודי התורה של הציבור החרדי, באם לא ילמדו לימודי ליב"ה.

הגראי"ל החליט שלא לעבור על דברים אלו בשתיקה, וביקש לקבל החלטות ברורות בקשר להמשך הדרך.

בימים האחרונים נקראו חברי הכנסת של 'דגל התורה', מספר פעמים לחדרו. הוא בירר פעם ופעמיים על כוונותיו של שר החינוך, ביקש פרטים, ושלח את הח"כים לעשות שיעורי בית. לאחר שהתברר לו במי המדובר, החליט לצאת למאבק בחרב ובחנית. חברי הכנסת הסבירו כי נראה ששר החינוך החליט לעשות הון פוליטי על גב הציבור החרדי, ולמרות הנחמדות אותה הוא מפגין בפגישות הנערכות עימו, הוא ממשיך במאמציו לקעקע את תקציבי המוסדות החרדיים.

וכך, יצאו שניים ממקורביו לסיבוב בבתי גדולי ישראל על מנת להזמינם לכינוס. הגרי"ש אלישיב שלח מכתב מיוחד, שהוקרא על ידי נאמן ביתו, ושאר גדולי ישראל התייצבו בכבודם ובעצמם בבית הקטן שבחזו"א 5.

כותרת הכינוס כפי שנכתבה בדף ההחלטות ההיסטורי: "הציבור החרדי לא ישנה ולו בקצת את השקפתו ואת הלימודים כפי שרוצים במשרד החינוך".

לאחר שגדולי ישראל תפסו את מקומם סביב לשולחן, ומנהלי המוסדות התמקמו בדירות השכנים שהפכו למוקדי צפיה במעגל סגור, החלו הנאומים.

הגר"י אפרתי הקריא את מכתב הגרי"ש אלישיב, והגרמ"י לפקוביץ, הרה"צ הר"י הגר, האדמו"ר מבעלזא והגראי"ל שטיינמן נאמו.

הדוברים הביעו עמדה נחרצת נגד משרד החינוך. "גם אם משרד החינוך יגיד לנו ללמוד גמרא בעיון, אנחנו נלמד בקיאות", הכריז הרה"צ הגר"י הגר. האדמו"ר מצאנז הסביר כי כל מילה בעת הזו - מיותרת, ואסור לתת למשרד החינוך דריסת רגל ולו הקטנה ביותר במוסדות החינוך.

מיד לאחר נאומם של גדולי ישראל הקריאו את ההחלטה הנחרצת והסופית:

"התכנסנו כיום לנוכח הגזירות המתחדשות ובאות על תלמודי התורה מוסדות הפטור על ידי משרד החינוך, בשינוי תוכנית הלימודים והכנסת תוכנית הליב"ה כולה או חלקה והתערבות בסדרי מוסדות החינוך בפיקוח ובפרטים שונים, דבר אשר הוא סכנה קיומית לעצמאות החינוך, לטהרתו ולקדושתו.

"מודעים אנחנו לעול הכבד מאד המוטל על כתפי מנהלי הת"תים בקיום המוסדות ובפרט לנוכח המצב הכלכלי השורר כיום בעולם.

"לזאת, מובן גודל הניסיון אשר חרב הקיצוצים מונפת קשות להכריחם לקבל את גזירות משרד החינוך. לכן התכנסנו באסיפה זו לקרוא את הקריאה "אל תגעו במשיחי", אלו תינוקות של בית רבן שהוא סוד קיום כלל ישראל על ידי החינוך בדרך התורה על טהרת הקודש כפי שקיבלנו מאבותינו מהר סיני, ולחזק את ידי המנהלים העומדים בפרץ, חיזקו ונתחזקה לעמוד בעוז לא לתת יד למעל הזה וה' יהיה בעזרנו.

"ואלו ההחלטות שנתקבלו:

א. סדרי הלימוד במוסדות הת"תים הינם בנפשנו.

ב. רק לגדולי ישראל הסמכות לקבוע את סדרי החינוך בתלמודי התורה ובכל מוסדות החינוך.

ג. חלילה למנהלי הת"תים להסכים לכל שינוי במתכונת הלימודים וסדריהם כאשר היה נהוג.

ד. וכן שמנהלי הת"תים לא יתנו ידיהם להסכים לכל פיקוח חיצוני על סדרי הלימודים ותכניהם והסמכת המחנכים וכל דבר שיפגע בעצמאות החינוך הטהור המופקד בידם.

ה. על נציגי הציבור לפעול בכל כוחם כנגד הפרצות בשדה החינוך ולהעביר לראשי השלטון את דבר היהדות הנאמנה המלוכדת בנחישות לעמוד על משמר עצמאות החינוך".

מיד לאחר הקראת ההחלטות הסופית נאם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ואמר: "עכשיו כולם יישמעו. גם בבית המשפט, גם במשרד החינוך וגם בממשלה, שכל גדולי ישראל מורים לנו לא לשנות שום דבר במוסדות של הציבור החרדי.

"אמרנו לשר החינוך בפגישות שערכנו עמו בשבוע שעבר, כי כמו שלא נתנו לו את האפשרות לשנות את הלימודים בישיבות הקטנות, כך גם לא ניתן לגעת בתוכנית של הת"תים ואני מקווה שבעזרתם של גדולי ישראל נעשה ונצליח".

עיתון 'המודיע', היה הבוקר העיתון היחיד שלא דיווח על הכינוס העתיד להתקיים, אולם מחר בבוקר תתפרסם בעיתון ידיעה על הכנס שהתקיים.

































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 62 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}