כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

שירות אזרחי-חרדי: ברכה או שימוש לרעה?

הוועדה לביקורת המדינה תארח דיון מכריע בנוגע לעתידו של השירות האזרחי שעל שורותיו נמנים צעירים חרדיים רבים • הסיבה: מבקר המדינה חשף ליקויים בקרב המפעילים והמשרתים

חשף ליקויים. מיכה לינדנשטראוס
חשף ליקויים. מיכה לינדנשטראוס

בדו"ח השנתי האחרון שלו, ערך מבקר המדינה השופט (בדימוס) מיכה לינדשטראוס, בדיקה במנהלת השירות האזרחי הממונה על יישום "חוק טל". הממצאים, על חוסר מינהל תקין, מביאים השבוע את השר הממונה על יישום החוק, שר המדע והטכנולוגיה דניאל הרשקוביץ – להתמודד עם הביקורת.

חוק "דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם" (המכונה "חוק טל"), קבע כי תלמיד ישיבה שהגיע לגיל 22, יוכל לבקש לצאת ל'שנת הכרעה' שבה הוא יוכל לעבוד או ללמוד מקצוע, ובמהלכה לא יגויס לצה"ל.

באותה השנה הוא יחליט על המשך דרכו - חזרה ללימודים בישיבה או שירות צבאי או אזרחי. לפי החוק, שירות אזרחי של שנה לפחות יפטור את תלמיד הישיבה משירות צבאי ויזכה אותו בהטבות הניתנות לחיילים משוחררים.

תכלית החוק הייתה, להגדרת המבקר, "לעגן בחוק את הסדר דחיית השירות הצבאי לתלמידי ישיבות, להביא ליתר שוויון בחלוקת נטל השירות הצבאי בחברה הישראלית במובן זה שיותר גברים בני הקהילה החרדית ישרתו בסופו של דבר שירות צבאי (רגיל או מיוחד) או שירות אזרחי, ולשלב יותר גברים מן הציבור החרדי בשוק העבודה בישראל".

בחודש ינואר 2008 הוקמה מינהלת השירות במשרד ראש הממשלה, ובחודשי אוגוסט-אוקטובר 2009 בדק משרד מבקר המדינה את פעילותה של המינהלת.

המבקר גילה כי גם אם הציבור החרדי רצה להצטרף ולשרת בשירות האזרחי - הרי שאין מידע זמין על האפשרויות הללו. מינהלת השירות אמנם הפיקה חוברת מידע, אך היא אזלה, ורק כחלוף חצי-שנה, היא הודפסה שוב. בתקופת הביניים יכלו רק משרתים-בפועל לקבל צילום מהחוברת – ורק אם ביקשו זאת. המידע הרשמי בדבר השירות האזרחי למשרת הפוטנציאלי, היה דל ולא-מעודכן.

עוד חשף המבקר כי מתנדבים רבים שירתו במסגרת "השירות האזרחי" במוסדות חינוך, וזאת בניגוד לחוק המתיר התנדבות בתחומי הרווחה, הבריאות וקליטת העלייה בלבד. בנוסף המבקר מצא כי למתנדבים אין פעילות הכשרה, אין פיקוח על עבודתם ואף העלה חשדות לדיווחים כוזבים על שעות וימי ההתנדבות.

הביקורת העלתה עוד כי מנהלי עמותות שונות המשיכו בעבודתם כמנהלים - והתקופה נחשבה להם כשירות אזרחי. בשני "גופים מפעילים" המשרתים היו מנהליהם טרם התחלת שירותם, ובמהלך השירות הם המשיכו בתפקידיהם: בגוף מפעיל אחד עשה שירות אזרחי מנכ"ל ויו"ר הגוף המפעיל. בגוף מפעיל אחר שירתו בנו וחתנו של יו"ר הכבוד של העמותה; הבן ייסד את העמותה ומשמש בה כמנכ"ל.

המבקר מדגיש כי "לצורך הגשמת המטרות החברתיות, התרבותיות והכלכליות של השירות האזרחי - על מינהלת השירות ועל השר הממונה, לצקת לתוכו תכנים משמעותיים וממשיים שיתרמו למיצוי התועלת הציבורית ממנו ולמיסוד הנורמות, שיבטיחו שלא ייעשה במסלול זה שימוש לרעה".

לישיבה בוועדה לענייני ביקורת המדינה הוזמנו נציגי משרד מבקר המדינה, משרדי ראש הממשלה, המדע והטכנולוגיה, החינוך, האוצר, ביטחון הפנים, הרווחה והשירותים החברתיים והמשרד לענייני גימלאים, וכן נציגי המוסד לביטוח לאומי, האגודה להתנדבות בעם וארגון "עמינדב".

הישיבה בנושא יישום חוק טל, תתקיים ביום שלישי הקרוב, י"א במרחשוון (19.10), בשעה 09:30 באולם "נגב", ותשודר בשידור ישיר בערוץ הכנסת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}