כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"המדינה צריכה להשקיע באיצקוביץ'" • מסע הפרופסור לבתי-הכנסת

חבוש בכיפה גדולה וחמוש במצלמה, משוטט פרופ' עוז אלמוג בין בתי-כנסת ברחבי הארץ, כשהוא מלווה בשלושה חרדים: הצלם אלי קובין, הפובליציסט אליעזר היון ויו"ר איגוד בתי הכנסת, מוטי רייך • הרביעייה מתעדת התפילות, הלימוד ובעיקר - את האנשים • דוד קורן התלווה לחבורה ב'איצקוביץ' ושמע על המסע המרתק לגילוי הנשמה היהודית

מתפללים, לומדים ומתעדים. צוות הפרויקט בפעולה
מתפללים, לומדים ומתעדים. צוות הפרויקט בפעולה

זה שבועות ארוכים שפרופ' עוז אלמוג, מהחוג ללימודי ארץ ישראל, משוטט במרץ מבית-כנסת אחד למשנהו. הוא חבוש כיפה גדולה ומאחוריו משתרכת חבורת צלמים ועיתונאים חרדיים.

מה הם עושים יחד?

"אנחנו יוצאים למסע גילוי של בתי כנסת מיוחדים", אומר פרופ' אלמוג בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים'. "מהצפון ועד הדרום, בכל בית-כנסת אנחנו מגלים את הנשמה היהודית, מראיינים אנשים ומצלמים.

"התוכנית הסופית היא לערוך מדריך מיוחד, כמו גם ספר אלבומי ותערוכה גדולה שתכיל תיעוד על כל בתי הכנסת בישראל".

ניכר כי פרופ' אלמוג לא רואה בכך עוד עבודה. "זו חוויה בלתי רגילה עבורנו", הוא אומר בגילוי-לב. " אנחנו לא מתעניינים רק בארכיטקטורה ובאוצרות האסתטיים, האומנותיים וכל התכולה - אלא גם ובעיקר באנשים. אנחנו מגלים את האנשים, את הקהילות, את המנהגים, את נוסחאות התפילה והשעות. רואים בחוש את הלב הפועם של בית-הכנסת".

נכנסנו עם פרופ' אלמוג וצוות הצילום לבית-הכנסת השוקק ביותר בגוש-דן, 'איצקוביץ'.

הוא לא הפסיק להתפעל מהגבאי המיתולוגי יצחק שיינין. "תשמע", אומר הפרופסור למצלמה. "הגבאי הזה מבין גם בתחזוקה, גם באנשים, גם במכשירים, גם בתפילות. זה מולטי-מדיה מהלכת. צריך להביא אותו להרצות בפקולטה במנהל עסקים. שיידעו איך מנהלים מערכת מורכבת בצורה מדהימה". עד כדי כך.

לאחר סיור מעמיק בין חדרי ה'שטיבלאך, השיעורים והתפילות, מתוודה פרופ' אלמוג: "אין מה לומר. זה מוסד וסמל שהמדינה הייתה צריכה לטפח – וחבל שהיא לא עושה זאת כבר היום".

מפיו של הפרופסור המלומד, לחלונות הגבוהים בירושלים.
















 



















































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}