כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

העלאת המהירות המותרת

העלאת המהירות המותרת

אחרי כמעט שלושים שנה של קיבעון בכל הקשור לאכיפת המהירות הוחלט במשרד התחבורה לבצע שינוי של ממש: המהירות המותרת בחלק מן הכבישים המהירים תעלה ל110- קמ"ש. מי שרגיל לנהוג מהר בתוך היישובים יצטרך להתרגל לכך שבחלק מן הרחובות העירוניים תוגבל המהירות ל30- קמ"ש בלבד.
השינוי הגיע בעקבות הנחיות תכנון חדשות, שאומצו אתמול על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ. הנחיות אלה הן פרי עבודה מקצועית בת שנתיים של האגף לתכנון תחבורתי במינהל היבשה, והן מחליפות הנחיות כלליות משנת 1983 של משרדי התחבורה והשיכון. הן מדרגות סוגים שונים של כבישים בהתאם לסוג הדרך והתנאים הטופוגרפיים, וקובעות מדרג חדש לפיו תוגבל המהירות המרבית ל,90 ,100 ,110- או 70 קמ"ש בדרכים בין-עירוניות, ול50 ,70 ,90- ו30- קמ"ש בדרכים עירוניות.

• 33 מומחים

בוועדה שבחנה את מהירויות הנסיעה המומלצות בישראל היו מומחים מתחומי הנדסת תנועה, בטיחות בדרכים, סטטיסטיקה, הנדסת אנוש וכלכלת תחבורה, ולצדם ועדת היגוי ובה 33 מומחים ויועצים מתחומי הנדסה ותחבורה שונים. היא בחנה בין השאר את המצב הקיים כעת בישראל, ומצאה שבכבישים רבים מוגבלת הנסיעה למהירויות נמוכות מאלה שמאפשר התכנון ההנדסי, ולעומת זאת בכבישים אחרים צריכה המהירות להיות מוגבלת. בעיקר בולט חוסר העקביות בין טיב הדרך לבין מהירות הנסיעה המותרת בה, ועל כך נכתב כי מדובר ב"מצב שאינו רצוי מבחינת הבנת הנהגים את ההתנהגות הנדרשת והציות לחוק."
אחת התוצאות של המצב הקיים היא מידה קיצונית של אי ציות לחוק. בכבישים רבים נמצא כי 95-40 אחוז נוהגים במהירויות גבוהות מן המותר בקטעי דרך שונים.
קובץ הנחיות התכנון החדש כולל התייחסות מקיפה למכלול הנושאים שקשורים במהירויות הנסיעה, ובכלל זה בטיחות, יעילות כלכלית ואיכות הסביבה, ומהווה מקור ידע למקבלי ההחלטות. באמצעות ההנחיות יהיה אפשר להעלות את מהירות הנסיעה בכבישים בעלי רמת בטיחות גבוהה וכך לשפר את זרימת התנועה, ומאידך להגביל את המהירויות בכבישים מקומיים ועירוניים בעלי מאפייני בטיחות נמוכים יותר.

• "מותר" לחרוג ב10%-
מהודעת משרד התחבורה עולה כי הכוונה היא להעלות ל110- קמ"ש את המהירות המרבית המותרת בכביש מס' 1 )ירושלים-תל אביב,) בכביש מס' 431 )מודיעין-ראשון לציון,) כביש מס' 4 )בין ראשון לציון לאשדוד( ועוד.
בכביש מס' 2 )כביש החוף( תועלה מהירות הנסיעה המותרת מ90- ל100- קמ"ש. בכביש מס' 5 )חוצה שומרון( מ90- ל100- קמ"ש. כביש מס' 20 )נתיבי איילון( מ90- ל100- קמ"ש, ובכביש מס' 40 )עוקף באר שבע( מ90- ל100- קמ"ש. בכביש זה תיבחן האפשרות להעלות את מהירות הנסיעה ל110- קמ"ש.
יהיו גם כבישים שבהם תורד מהירות הנסיעה המותרת. בדרך נמיר בתל אביב תרד המהירות מ80- ל70- קמ"ש, בחוב בזל בתל אביב מ50- ל30- קמ"ש, ובשדרות בןגוריון בבאר שבע מ60- ל50- קמ"ש.
היות שהמהירות המרבית החוקית בישראל בדרך מהירה, כפי שנקבעה כבר בשנת ,1993 היא 110 קמ"ש, הרי שאף אחד משינויי המהירויות הכלולים בהנחיות התכנון החדשות אינו דורש שינויי חקיקה. החריג היחיד הוא הגבלת מהירות בדרך בין-עירונית חד-מסלולית מ80- ל70- קמ"ש.
הנחיות התכנון ממליצות לא לשנות את הגבלות המהירות הנהוגות כיום בכבישים שבהם צפויות בעתיד עבודות שדרוג והרחבה, ולעומת זאת מודגש הצורך בהצבת שילוט הגבלת מהירות במספר רב של מקומות כדי לספק לנהגים מידע רב יותר על טיב הדרך.
השר כץ הורה לאנשי משרדו ליישם את ההנחיות החדשות בכל כבישי הארץ, ואת המפקח על התעבורה הנחה להקים צוות מעקב לנושא, אשר יפיק את הלקחים הנדרשים מיישום ההוראות.
השר הודיע כי משרד התחבורה יתאם עם משטרת ישראל את אכיפת המהירות בכבישים החל מחריגה של 10 אחוז מהמהירות המרבית המותרת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}