כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

אז מה היה לנו השבוע? 25 הערות בשולי העיתונים / פרשת נח

לאן נעלם לוח השנה של עורך 'בקהילה', ומדוע מופיעה המילה 'שדרוג' ב-3 מכתבים למערכת? • מי היה ממוקד בסיקור פרשת החינוך העצמאי, מי האריך מדי ומי 'ערבב'? • מי נתן כותרת המתאימה לדיווח על חזרת גלעד שליט ומדוע שכח 'משפחה' לדווח על השריפה בויז'ניץ והעדיף כתבה נוטפת מור על יעקב אשר? • הטור שיגרום כאב ראש לעורכי העיתונים

אז מה היה לנו השבוע? 25 הערות בשולי העיתונים / פרשת נח



פתיחה קצרה: השער, כידוע, פותח את העיתון. אם כן נפנה ברשותכם לעורך 'בקהילה'.

עורך 'בקהילה', שלום!

התאריך ביום חמישי האחרון, בו יצא הגיליון השני "המשודרג" (נידרש לכך בהמשך), היה כ"ט בתשרי תשע"א, ולא כ"ה באב תש"ע כפי שפורסם. שבוע הבא, ביום בו עיתונכם ייצא לאור, התאריך יהיה ו' במר חשוון תשע"א. מקווה שעזרנו.

הימים ימי 'אחרי החגים', העומס והלחץ פינו את מקומם לתחרות שגרתית, וככזו, הנושאים בעיתונים די מקבילים.

1.

תחילה נתייחס להתנצלותם של השבועונים – 'בקהילה' ו'משפחה' – בפני היומון 'יתד נאמן', שמוביל מתקפה חזיתית נגדם.

'משפחה', עושה זאת באמצעות המדור 'דואר נכנס'. המכתב הראשון חתום בידי "קורא" (מי אמר שהעורך לא קורא ת'עיתון?), בו תוהה הכותב על המגזין 'חרדים 2010'. "כל אברך העוזב את הכולל ופורש לעבודה, אפילו עבודת היי טק – מדאיג את ליבנו. מי ייתן וירבו לומדי התורה ויתמעטו העובדים! כי הלומדים אינם פרזיטים אלא מקיימים את העולם, וזכותם ניוושע", כך נכתב שם. אחח… לו הייתי עורך 'יתד', הייתי מחכך את ידי בהנאה. כ"כ פשוט, כ"כ ברור, שלא השכילו להכניס את זה במוסף הענק והמושקע ההוא. מילא, אנו תקווה שהתנצלותם התקבלה וההתבזות תשתלם.

'בקהילה' לא רק מתנצל אלא גם מתרפס, יורד על ברכיו, צועק 'חטאתי, עוויתי ופשעתי' קבל עם ועולם, ומתחנן כי נסלח לו. זאת באמצעות טורו השבועי של 'הרב יעקב ב. פרידמן': "האם ראוי שעיתון ימחה נגד עצמו?", שואל הכותב וטורח לענות באמצעות עצרת מחאה ע"ג העיתון.

וכך הוא כותב: "האם בשם קדושת הגימיק, התחכום והחדשנות, היה על ילדיי לראות בסוכה אוסף של פדחות מגולות והגיגים מבוזים של הגרועים במבקשי רעתנו; אחמד טיבי, יוסי שריד, ניצן הורביץ ואלעזר שטרן? האם בשם קדושת הגימיק היה הכרח להעניק בימה למר חיים אמסלם?", תוהה הרב פרידמן, תוך כדי שהוא יורה אר.פי.ג'י אל עבר מערכת העיתון, ומחסל חשבונות עם אמסלם וכתבה שגנזו לו. "מסתבר ש'בקהילה' ניצח. האם המחיר היה שווה?". יעקב ב. כותב ב'בקהילה' אך מכוון לרצות את 'יתד'. עצם הזכרת שמו של אמסלם 'תוך כדי דיבור' יחד עם שריד והורביץ, יש בה די כדי לרצות את 'יתד'.

ואנחנו אומרים, שישו ושמחו במלחמות העיתונים, כי לנו הקוראים, זה מעניין, ומשתלם.

מילה קטנה על פיצול האישיות של הרב פרידמן. מצד אחד הוא משתלח בעיתון החג, עד לרמה של ביזוי עצמי וביזוי הבמה עליה הוא מפרסם את הגיגיו. מצד שני, בשביל לצאת בסדר עם העורך והמנהל והבוס וכל אלה, יש לו ים של הסברים ממוחזרים, מדוע 'בקהילה' הוא "העיתון האמין והראוי מכולם", מעין מחזור של הטור הקודם. לידיעת הרב פרידמן, "לייעוץ בקשיים ולבטים, ניתן לפנות: 03-6193147".

2.

בטרם נתעסק בכתבות עצמן, שני דברים הפריעו לנו במגזין 'בקהילה'. ראשית, מיקומי הטורים בתחילת המגזין. אנו עדיין סבורים כי המדור 'מה קורא', אמור להופיע לפני דברות הקודש של העורך, וטורו של הרב גרוסמן ראוי לו להופיע לפני הגיגיו של יצחק הורוויץ – גם אם הוא נתן בראש להורביץ העוכר.

שנית, הפינוק בשני עמודים למדור 'קול קורא', קרי, המכתבים המוכתבים למערכת, קצת תמוה. ואם זה תמוה, מה נאמר על המכתבים עצמם, המפרגנים על "השדרוג". אני מסופק, מאוד מסופק בנוגע לזהות הכותב. איך זה ששלושה קוראים בחרו להשתמש דווקא במונח "שדרוג", בהתייחסם לעיתון החדש, ולא 'מתחדש', 'מורחב' וכדומה.

"אין מילים בפי על השדרוג המפואר", כותב אחד, "יש לי רק מילים טובות על עיתון החג המשודרג", מחרה אחריו אחר, "רכשתי בחג האחרון את גיליון 'בקהילה' המשודרג", מוסיף קורא נוסף. תמוה, זו מילה עדינה למה שאנחנו חושבים.

3.

הרב יהודה מועלם זצ"ל, נפטר – עם כל הצער שבדבר – בזמן הכי טוב שיכל על-מנת לזכות בסיקור כל-כך ארוך ואוהד בשבועונים. אין ספק כי ביום מן הימים לא היה מקבל חשיפה כ"כ גדולה ללא תשלום נאות ומכובד. למזלו, התראיין לפני למעלה משנה לאהרון קליגר בעיתון 'שעה טובה', ראיון שקיבלנו אותו שוב, כפול, גם ב'שעה טובה', שהביא אותו במלואו, בצירוף סיקור מינימאלי על הרב; וגם 'בקהילה', שקליגר נמנה על יועצי התוכן שלו, הביא חלקים ניכרים מהראיון, בצירוף כתבת ענק על הרב ופועלו. מי שהכי פחות התייחס לנפטר הדגול, הוא השבועון 'משפחה', שניצל כתבת רזרבה על 'פורת יוסף', כאילו היא על הרב (כך לפחות ניתן להתרשם מהציור בשער) והעניק שני עמודים על תולדותיו של ראש הישיבה.

אם כבר הכתבות על הרב הנפטר, עוד שני עניינים קלים: תמונת השער ב'בקהילה', הרשימה יותר מהציור ב'משפחה'. לתשומת לב האחרונים. מעבר לכך, שימו לב לכותרות הרבות לכתבות על הרב. בשער: 'משפחה' – "בן פורת יהודה"; 'בקהילה' – "גאון הענווה"; 'שעה טובה' – "בית לחם יהודה". במבוא לכתבות: 'משפחה' – "יהודה לקדשו"; 'בקהילה' – "יודוך בניך"; 'שעה טובה' – "בן פורת יוסף".

פרישתו של ראש הסגל בבית הלבן, רם עמנואל, זוכה לשני כתבות ('משפחה' ו'בקהילה'). שתי הכתבות תחת הכותרת "פרישת עמנואל". שתיהן נפתחות בסיפור על הדג המת, עם אותם ציטוטים, כמעט באותו הסדר. גם כאן, מבחר כותרות זרמו על הכתבה. בשער 'בקהילה': "רם על כל גויים" – כותרת שצרמה לכמה קוראים. "רם ושפל", נכתב בשער 'משפחה'. ובתוכן העניינים? "עמנואל כבר לא כאן" ב'משפחה', מול "כבר לא רם", ב'בקהילה'.

בכתבה עצמה, 'בקהילה' התמקד שוב, כמובטח, באיש המדובר (כמו ברב מועלם), ואילו 'משפחה' מתמקד בעיקר בגל העזיבות בבית הלבן, עם במה מועדפת לרם עמנואל, אך לא כמובטח וכמו שמובן מההפניות לכתבה.

מבט מעניין על 'איך עובד הראש של העורכים', ניתן לראות בהבטחות בשער. בעוד 'משפחה' מבטיח כי "ארי סלומון מנסה להבין מה הבריח את רם עמנואל מהבית הלבן", 'בקהילה' מבטיח כי ייתן מענה על השאלה "מה באמת מסתתר מאחורי פרישתו המפתיעה של רם עמנואל מהבית הלבן". צר לנו, אך פרישתו כלל לא מפתיעה. כבר המון זמן שכולם מדברים על זה.

5.

כתבה נוספת, זוכה להיות מועתקת בשני עיתונים. 'בקהילה' ו'שעה טובה', העתיקו מ'nrg מעריב', שהעתיק מה'וושינגטון פוסט', כתבה על "האיש הבודד בעולם". כתבה נחמדה ומעניינת, אך כפולה, עם שינויי עריכה קלים ביותר.

ולכותרות: "לבד בג'ונגל'", כותרת הכתבה ב'בקהילה', בדיוק כמו 'מעריב'. "החיפוש אחר האיש הבודד בעולם", היא הכותרת הארוכה ב'שעה טובה'. בשער: "לבד בלב האמזונס", ב'בקהילה', "לבד באמזונס", ב'שעה טובה', כשזו הכותרת גם בתוכן העניינים, שם נתן 'בקהילה' קישר אותה לפרשת נח: "אחרי המבול".

6.

הכתבה המעניינת ביותר שקראנו השבוע, היא 'יומנו האישי של הרב מרדכי ארנון', במגזין 'משפחה'. מרתק, ועמוס תובנות חשובות ומאתגרות לחיים בריאים וארוכים. מומלץ!

7.

את הבכורה מבין המגזינים, לוקח השבוע 'משפחה', בעיקר בשל שלל הכתבות האקטואליות בנושאים שעל סדר היום: פרישת עמנואל, גרנות עם המתנחלים בעניין היוזמה להישאר כאזרחי פלסטין, והכתבה על המלחמה הוירטואלית.

'בקהילה', שיעמם עם הכתבה על 'מונקטש', אך מילה טובה אנו חייבים לשרה פכטר על הכתבה המעניינת אודות האיש הקרוי על שם שני אנשים.

'שעה טובה', כמיטב המסורת, נוגע בדברים שאחרים לא מכבסים. "הערת שוליים", אישי חינוך עלומי שם וחסרי זהות מנסים לענות על השאלה, כיצד ניתן לטפל ב'שבבניקים' שאינם חפצים במסגרת כלשהיא. תשובה לא ממש קיבלנו, אבל קיבלנו כתבה מעניינת. הכתבה על הנדל"ן הרומני, לא ממצה בהיקפה, אך ראויה, ואנו תקווה שתמנע ממשועממים להיכנס לבוץ שאין להם מושג עד כמה הוא עמוק.

כותרת שמתאימה לחזרת גלעד שליט. שער צילום: כותרת שמתאימה לחזרת גלעד שליט. שער
כותרת שמתאימה לחזרת גלעד שליט. שער 'בקהילה'. צילום: חיים גיל


והרי החדשות:

8.

"העסקה", בטח ראיתם את הכותרת של 'בקהילה' (ראה תמונה לעיל), גודל גופן מטורף כאילו גלעד שליט חזר הביתה. ומה העסקה המצמררת? ההקפאה. מישהו נסחף שם. אפרופו כותרות, רק 'שעה טובה', מוצא לנכון לשים בראשיות כתבות הנמצאות בעמ' 8 ו-10. לך תבין אותם.

9.

ההקפאה באה לידי ביטוי בכל העיתונים. 'משפחה': כתבה ארוכה מכל זירות הבנייה החרדיות. מדי ארוכה – כרגיל, זאת מבלי שביקשו את תגובת משרד השיכון לכמה האשמות שהועלו בכתבה, בניגוד לאתיקה הראויה. 'בקהילה': יעקב ריבלין משרטט את מפת ההקפאה בתמצות ראוי לשבח. 'שעה טובה' הקדיש לנושא מעט מדי. טוב, זה העתק מ'מעריב'.

10.

'החינוך העצמאי', הנושא הכל-כך אהוב על יעקב ריבלין (מי יודע מה היה עושה ללא זה), קיבל גם הוא במה, אפילו ב'משפחה' שבדרך כלל נמנעו מלהתעסק בנושא (האינטליגנציה של הקוראים. הם הבינו במה מדובר), דיווחו על הנושא, אולי כי הבקשה לבית המשפט "הגיעה במלואה לידי 'משפחה'"? בכל-מקרה, כצפוי, ריבלין ממוקד, ארליך מאריך ו'שעה טובה' מערבב…

11.

קבר שמואל הנביא: 'בקהילה' השקיע כתבה + טור של אהרון קליגר (מלא שגיאות מעצבנות). עימות מילולי אלים בין הרב צדק לרב שווינגר, וסיקור אוהד לח"כ מקלב. (למוטי נאמר, שמקלב בהחלט מנסה לגרוף כותרות, בשביל זה הוא מוציא הודעות לתקשורת ורק מחמת כך הגיע באישון ליל למקום. בהמשך הוא ילמד לאיים ולקבל כותרת, כמו אלי ישי). 'שעה טובה' דיווח גם הוא על הנושא, אך 'משפחה' משום מה בחרו להתעלם.

12.

אם בהתעלמויות עסקינן, לא ברור מדוע 'משפחה' בחר להתעלם גם מהרצח האנטישמי באומן. וכי הם לא משתמשים בשירותי סוכנות הידיעות 'חדשות 24'? אז אל תשקיעו ותזדעזעו כמו 'בקהילה', אבל מינימום של יח"צ לזק"א, כמו ב'שעה טובה', גם זה לא מגיע?

13.

שריפת ספרי התורה בויזניץ, גם היא חובת היום: שוב, חוץ מ'משפחה', שהעדיף לדווח על נפילת ספרי התורה ב"קאמרנא", ולא על שריפתם בויזניץ. לעומת זאת, 'בקהילה' ו'שעה טובה', ראו לנכון לדווח כראוי על השריפה שהוציאה אלפים לרחובות.

14.

הכותל המערבי, הרב רבינוביץ, אחח… להתענג בתענוגים: התוכנית "הגרנדיוזית" ו"המהפכנית" ו"החדשה" בכותל, מדווחת בשלל השבועונים. שלומי גיל מדווח ב'שעה טובה' בקצרה על התוכנית, 'בקהילה' מצטט בעיקר את הרב רבינוביץ, אך גרנות ב'משפחה' מתעלה על כולם ויוצא לסיור בשטח עצמו, מלווה ברב רבינוביץ. הוא הגיש בפנינו כתבה ארוכה ומשוקעת על הכותל ועל הרב, וגם על השינוי הצפוי. הערה בשולי הנושא: חבל שאף אחד לא הציג את המפה של השינויים.

15.

הדיווחים מהתפוצות מקבלים במה שווה בדרך כלל בשבועונים. כך קראנו שוב ושוב ושוב על הילד שנשרף בפלטבוש, ועל הריגתה של הילדה, גם בפלטבוש. גם אזרבייג'ן השבוע על המפה, בדיווח שכל כולו נוטף ארס יח"צני.

16.

'משפחה' מדווח בפרסום ראשון על "פוליסת האלמנות", כשמדובר בעצם ב"תוכנית ביטוח חיים חובה לאברכים". הדיווח קצת מסורבל. הנה דוגמא: "עלותה הנמוכה, שתי עשרות בודדות של שקלים בחודש". למה? למה לא לדווח בצורה ראויה?

17.

כמדי עיתון שלאחר החג, אריה ארליך מביא דיווח מפורט (בלי הציטטות של בן כספית מ'מעריב') מפגישת הגר"ע יוסף והנשיא שמעון פרס. 'משפחה' היחיד' שמצא לנכון להשקיע עמודה בביקור המדובר, שכולו נוטף הדר וגינוני מלכות כלפי הנשיא.

18.

עוד אריה ארליך אחד: "המאבקים שיאתגרו את הח"כים החרדיים". ומיהם? ועקנין, מוזס ואזולאי, כל אחד קיבל בוקסה נפרדת לשטוח את הגיגיו ("דיור, דיור ודיור", מוזס). אז קודם כל, זה לא כל הח"כים. למה רק הם קיבלו יח"צ? גפני ופרוש מוזכרים בכתבה, וכל השאר, מה איתם? לפי מה זה מתחלק?

אפרופו יח"צ: היח"צ היותר גדול השבוע ב'משפחה', הוא ללא ספק סיכום השנתיים של ראש עיריית בני ברק, יעקב אשר, בתפקידו. כמו בכל עיר חרדית, יש לא מעט תושבים שמתלוננים נגדו ומדברים סרה במעלליו, אבל 'משפחה' בכתבה מלוקקת, המציגה את ה'שחור' כ'זהב', ללא אף נימת ביקורת. יח"צ במיטבו.

19.

עוד קצת מ'משפחה': יוסי אליטוב נעלם מעמודי החדשות. לולא 9 ההערות שלו, שרובן עוסקות בד"כ בהערה אחת, היינו שוכחים מקיומו. הבעיה היותר גדולה: מה שכתב אליטוב ב-9 הערות, כתב אחריו "ארי סלומון" בשורות בודדות. מביך משהו.

20.

'בקהילה' היחיד שמדווח על פטירת הרבנית רחמה אביחצירא. משום מה, יש לי תחושה כי העיתון אוהב לדווח על הנפטרים. יש עוד כמה השבוע: הרבנית שושנה חורי, למשל, והגבאי המיתולוגי של ה'שטיבל' של גור באנטוורפן.

21.

'שעה טובה', כדלעיל, אוהב לדווח את הסיפורים הצהובים שהשאר לא נותנים להם במה. כזה הוא סיפור פיטוריו של מנכ"ל העיר אלעד בידי ראש העיר. אלפי תושבי העיר דשו בסכסוך המתמשך, כולם מרכלים על כולם. למה רק 'שעה טובה' מדווח על-כך? יתירה מכך, "נסגר בסיס הקנאים ב'קסבה'", כותרת ודיווח ארוך (על כוללי הקנאים שנסגרו) שרק בעיתון 'שעה טובה' תוכלו למצוא. קצת חבל, שישנה מגמה (מחויבת המציאות?) לקחת בעירבון מוגבל את מרבית הדיווחים שם.

את התמונה של בקהילה אהבתי יותר. שער צילום: את התמונה של בקהילה אהבתי יותר. שער
את התמונה של בקהילה אהבתי יותר. שער 'משפחה'




22.

זה המקום, לבקשת התנצלות ממוכר העיתונים. הוא חטף ממני צעקות, ולחינם. קניתי 'בקהילה', יצאתי מהחנות תוך-כדי שאני קורע את הניילון, לחזות בפלא המשודרג שהחזיק מעמד, והנה אני רואה, שבניגוד למובטח, אין את מוסף 'בקהילה פלוס'. אלא שלבושתי התברר לי כי הוא נטמן עמוק-עמוק בתוככי מוסף החדשות, למרות עיצובו כמוסף נפרד, ומספור עמודיו בנפרד ממש. מה קרה? פאשלה בשדרוג או כוונת מכוון? אפשר הסבר?

23.

תגידו, מה היחסים שלנו עם שר החינוך גדעון סער? זהו, תלוי איזה עיתון קראתם השבוע: יעקב ריבלין ב'בקהילה' ראיין את סער, ומפרגן לו על השינויים שחלו בו, בעיקר בסגנון, ועל גישה חדשה של סער. ואילו, מהכתבה של העיתונאי אריה ארליך ב'משפחה', תוך כדי דיווח על החורף החם הצפוי, אנו למדים על "סרבנותו המסורתית של סער בכל הקשור לחינוך החרדי". ב'שעה טובה' לא מצאנו הכרעה.

אפרופו משרד החינוך, 'משפחה' ו'שעה טובה' מדווחים על המהומה בעמנואל בין בית הספר של חב"ד למגמה החסידית, על מבנה לבית הספר. למה ב'בקהילה' זה לא דווח? מדי הרבה דיווחים לא מצאנו ב'בקהילה'.

24.

חגי הוברמן, מונה באופן רשמי לכתב הצבאי של 'בקהילה'. השבוע הוא פותח דווקא בכתבה מדינית מקיפה בעניין ההקפאה והמשא-ומתן מול הפלסטינים.

בדיווח, מחלוקת חריפה בינו לבין הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין. ריבלין מביא ציטוט מ"אחד מחברי הקבינט", לפיו אובמה יסכים להקפאה של חודשיים, בכדי לבוא לבחירות לקונגרס במצב של מו"מ פעיל. הוברמן, לעומתו, מצטט "גורם מדיני בכיר", שאמר לו כי "אין שום סיכוי לקבל הסכמה של אובמה לחידוש הבנייה בעוד חודשיים". התבלבלנו. לפחות עורך החדשות (ריבלין), יוכל בכל-מקרה לומר, "כפי שדווח ב'בקהילה'". כן-כן, הכל מדווח…

25.

'שעה טובה' היחיד שמדווח בלי סוף על הפרוטוקולים ממלחמת יום הכיפורים, ואף מראיין מומחה צבאי. בני גרנות מדווח בקצרה ב'בקהילה', ואליטוב מאריך בהערות שלו ב'משפחה'. ארי סלומון גם מזכיר את הנושא בתמצות, וזהו. כאילו זה לא הסעיר מדינה שלמה.

שבוע טוב ומהנה.

קישורים:
הטור פורסם בבלוג 'הגניזה'. לכניסה לחצו על הלינק
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}