כ' כסלו התשפ"ה
21.12.2024
שפת הגוף

מרתק: הכללים החשובים בזמן כניסתכם לראיון עבודה

ע"פ שפת הגוף ניתן ללמוד דברים רבים אך מלבד זאת צריך להבין את ההשלכות והיכולת שלכם להפסיד בזמן ראיון עבודה רק בעקבות כניסתכם לחדר, מדוע חשוב לנוע ולשבת באסרטיביות? ואיך זה מתבטא? | הכללים החשובים שתצטרכו לדעת בכניסתכם לראיון עבודה

מרתק: הכללים החשובים בזמן כניסתכם לראיון עבודה
ראיון עבודה צילום: unsplash

בפעם הקודמת הסברנו על אסרטיביות בראיון עבודה, הופעה, תנועות, לחיצת יד והילוך יציב, היום נרחיב על אסרטיביות שיכולה להתבטא גם ללא מילים.

אסרטיבית יכולה להתבטא גם ללא מילים בשלוש הדרכים הבאות:

  1. לנוע באסרטיביות (כולל לחיצת היד).
  2. לשבת באסרטיביות.
  3. להשתמש נכון בקול (כן, זה נחשב צורת תקשורת לא- מילולית).

לנוע באסרטיביות: כשאתה מתכונן להיכנס לחדר, דפוק בדלת בביטחון והמתן לתשובה. ברגע שקראו לך "היכנס!" פתח את הדלת במלואה, היכנס וסגור את הדלת מאחוריך, וצעד בביטחון לתוך החדר לקראת אמירת ברכת השלום, כשהיד מוכנה ללחיצה.

אל תנהג בביישנות. אם אתה נוקש קלות בדלת, אף אחד לא ישמע ולא יבקש ממך ״היכנס!״. ואז תתחיל לחשוש ותאבד את ביטחונך - ותפגע בסיכוייך.

אם אתה מתגנב לחדר הראיון, נצמד לקיר ונע בהיסוס לעבר היושבים בחדר - אתה תיראה משעמם וחסר ביטחון. זו התנהגות פאסיבית אופיינית. אולם, אם תצעד פנימה, תשליך את התיק שלך ותתיישב מבלי שהוזמנת, לא תיראה בטוח בעצמך, כפי שאתה מקווה, אלא אגרסיבי.

לשבת באסרטיביות: שב ישר עם נטייה קלה לפנים. זה עושה רושם כאילו אתה פוגש את איש שיחך במחצית הדרך בטריטוריה שלו ואתה נראה מתעניין ונלהב.

אם אתה יושב ברישול או נשען לאחור על כתפיך, בחוסר יציבות על קצה הכיסא, תיראה בלתי מעוניין וחסר כבוד.

לעומת זאת, אם אתה יושב קטן ומכווץ, כשכפות רגליך צמודות וידיך אחוזות בחוזקה בין ברכיך - תיראה ילדותי וחסר אונים.

לקולך ישנן תכונות רבות, שבמרביתן קשה לשלוט, למשל במבטא המסגיר לאום או אזור, פגם בדיבור או איכותם של מיתרי הקול שלך. התכונות של קולך שאתה כן מסוגל לשלוט בהן הן דיבור ברור, גובה הצליל, נימת הדיבור והמהירות.

המילים שאתה משתמש בהן, הדפוסים הדקדוקיים שאתה בוחר כשאתה מרכיב משפטים, והדרך שבה אתה מדגיש את דבריך בעזרת הידיים - לכל אלה יש השפעה ישירה על הרושם שאתה עושה, גם אם זה קורה באופן לא מודע.

רושם ראשוני מתגבש בין 4 ל-30 שניות ראשונות

לכן: הקפידו על יציבה והליכה נכונה.

אל תיגעו בפנים – משדר חוסר אמינות.

השתמשו בטון דיבור נכון [כמו-כן, הקפידו על אחידות הצליל שבסוף המשפט לא יעלה או יירד הצליל].

עמדו עמידה נכונה, עדיף בצד שמאל [מחקרים גילו כי המצב נינוח יותר כאשר עין ימין שלך מול עינו הימנית שלו].

לבוש הולם [נשים – לא לבוא בצבעים בולטים המבטאים כוח ואיום].

הביטו על השולחן ועל החדר, כדי לבדוק את סגנונו של המעסיק אם הוא מתאים לסגנונכם.

שדרו שפת גוף פתוחה ונעימה.

קשר עין יציב – חשוב ביותר.

תנועות ידיים לא גדולות מדי.

מול מנהל קשוח, הרגיש למעמדו, אין להניח פלאפון, מפתחות, על שולחן המראיין - משדר חוסר כבוד ואי קבלת מרות.

הימנעו מתנועות רגליים בועטות – משדר עצבנות. רגליים משולבות - סגירות.

מיקום נכון - לא קרוב מדי ולא רחוק מדי מהמראיין.

לא לשחק ולא להתעסק בכלום בשעת הראיון.

חיוכים במינון הנכון ובזמן הנכון בלבד.

תבואו עם דימוי עצמי חיובי שיקרין זאת למרואיין.

תנו למראיין את הרשות להושיבכם - זהו הכבוד והטאקט.

ראיון עבודה בבית ספר / ת''ת נבחנת גם באינטרקציה מול התלמידים, אם ייכנסו לחדר.

הורידו את המעיל הכבד לפני שתשבו.

כשתדברו – דברו עם יד אחת מעל המותניים ולא בידיים שמוטות.

רצוי מאוד להימנע מעישון או מאכילת דבר המפיץ ריח רע.

רצוי לבקש מים לפני או במהלכו של הראיון.

דברו אמת בלי לנסות להגזים למצוא חן.

דברו ברור, בלי מלמולים.

מותר לכם לחייך מדי פעם.

ראיון עבודה זה מצב מלחיץ. באמת, לא בטוח שמישהו אי פעם בעולם נהנה מזה, אבל אם תיתנו למראיין את התחושה שאתם סובלים – קרוב לוודאי שהוא לא ירצה להעסיק אתכם.

אמנם בראיון עבודה תרים אחר הכישורים, הניסיון והידע שלכם, אבל גם רוצים לדעת איזה מין טיפוס אתם, כי בסופו של דבר אתם אמורים להשתלב גם במרקם החברתי. אז חייכו מדי פעם, ולא באופן מאולץ - תופתעו מהתועלת שזה יוסיף לתקשורת הבין-אישית שלכם.

מאת: ישראל עזריאל מחבר הספר שפת הגוף ויו"ר מכון התבוננות.

שפת גוף ראיון עבודה כללים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}