כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"כניסה שלי בעת הזו למשרד החינוך בעייתית. אני מתלבט"

"סער צריך לראות התנגדות כללית למגמות המסוכנות" • "סער מוכשר מאוד. הוא עומד בפני בג"צ!" • "בג"צ קורא את ה'מנשרים' ובודק את דעת הקהל אצלנו" • ח"כ מוזס בראיון

מדובר בנושא קריטי. ח"כ מוזס. צילום: יעקב נחומי
מדובר בנושא קריטי. ח"כ מוזס. צילום: יעקב נחומי

• ח"כ אליעזר מנחם מוזס. האם תוצאות הכינוס יעשו קצת סדר במשרד החינוך?

"אני מקווה שכן, כי הבעיה שלנו הייתה שמשרד החינוך, לא ראה את ההתלכדות שלנו ואת ההתנגדות של כלל הציבור החרדי למגמות המסוכנות אותן הוא מבקש להחדיר. בשבועות האחרונים הוא שב וקרא ב'קול קורא' על גיורי צה"ל, על יפו, אבל מילה לא על הליב"ה. אני מקווה שכעת, כשייצא קול קורא ברור וחד, הוא יבין".

• ואולי בעצם לא אכפת לו? מצידו, תצא יהדות התורה מהקואליציה ותיכנס קדימה.

"סער יודע היטב שכניסה של קדימה לממשלה פירושה תשלום של מחיר, גם מצידו. אני לא מכיר את חברי קדימה, על כמעט 30 מנדטיהם, כ'בטלנים' שיסתפקו בסגנות שר במשרדי הבריאות והחינוך ועוד ראשות ועדה. ובטח לא יסכימו להיות 'עציץ' במשרד החינוך".

• להערכתך, למה מתנהג סער בחודשים האחרונים בעוינות כלפי הציבור החרדי?

"אני מניח שהוא עושה את הכול מתוך ראיה לטווח הבינוני והארוך. סער מתכנן להתחרות בנתניהו ביום מן הימים. הוא מניח שאת הימין יש לו בכיס, גם את המרכז של הימין. בערב ראש השנה הוא ערך טקס הרמת כוסית, וחברים בליכוד סיפרו לי שהגיעו אליו פי שלושה חברים מאשר הגיעו אל ראש הממשלה לטקס מקביל.

"באחת מהישיבות המשותפות שלנו איתו סיפר לנו: 'תדעו, שוויתרתי על אירוע 'זבד הבת' של אחד מחברי סניף הליכוד שנולדה לו בת'. הוא בהחלט משקיע בקידום עצמי שלו במרכז הליכוד, ובהתאם לכך פועל. מדובר באדם פיקח מאוד, מוכשר מאוד. שלא יהיו לכם טעויות בעניין.

"רק דבר אחד הוא אינו יודע: שכל מי שניסה ללכת על הטרנד הזה של שנאת החרדים, נכשל בסופו של יום. העם אולי אוהב את זה, אבל כשמגיעים לתוצאות הבחירות, הרי אי אפשר בלי החרדים, שכלשונו של דן מרידור יש אצלם 'רמות מטורפות' של ילודה והם הולכים ומתרבים".

• נסה להיכנס רגע אל נעליו של סגן שר החינוך, מאיר פרוש. האם הכנס הזה ייטיב עמו? ישפר את מעמדו במשרד החינוך?

"בהחלט, זה רק יכול לתת לו בקינג. כי היום קולו נשמע כקול קורא במדבר".

• לכן ביקר אמש אצל האדמו"ר מבעלזא?

"גם אני הייתי בשבוע שעבר אצל האדמו"ר מבעלזא, לשיחה של שעה ארוכה בנושאי החינוך. האדמו"ר היה בהחלט מוטרד מהנושא, שהרי מדובר בנושא קריטי. קחו בחשבון שבג"צ יבטל את חוק הישיבות הקטנות. אמנם לבטל את חוק אבטחת ההכנסה לקח לו 10 שנים, ובכל זאת בסופו של דבר ביטל. כעת, ברגע שנשיאת בית המשפט העבירה את הדיון לידי 9 שופטים, זה אומר דרשני. וזה בהחלט מצביע על מגמה לפיה היא מתכוונת לשנות את החוק, רק שאינה רוצה למשוך את האש לכיוונם של שלושה שופטים בודדים. הרי בפרשת עמנואל ידע כל ילד קטן 'לברך' שופט אחד, שקיבל את ההחלטה, אדמונד לוי".

• הכינוס, והקול הקורא שיבוא בעקבותיו, יכול לפרוס לך שטיח לכניסתך למשרד החינוך בחודש אדר...

"ראשית, חשוב לציין שמשרד החינוך הוא משרד שמוכר לי היטב עוד מהעבר. במשך 6 שנים שימשתי משנה למנכ"ל המשרד, בין השנים 89-95, וכן שימשתי כיו"ר ועדת ההקצבות במשרד תחת ראשותו של זבולון המר ז"ל. כבר בשנת 1977, שנת המהפך, כאשר נכנס המר למשרד התחלתי לשמש שם כיד ימינו, יחד העברנו את חוק תיכון חינם, הכולל גם את הישיבות הקטנות. מדובר בתקציב המגיע מכספי הביטוח הלאומי, והמר הוסיף תשלום לביטוח מצד כל עובדי המדינה, וכך מימן את החוק החדש. הרי גם החרדים משלמים ביטוח לאומי, ולמה שילדיהם לא יהנו מהכספים?!

"יחד עם זאת, צריך לזכור שיש לנו את הצלע השלישית של בית המשפט העליון, שסער אמור לתת לה את תשובותיו לנושא הליב"ה. זו, אגב, הנקודה היחידה בה אפשר ללמד עליו זכות. הוא עומד בפני בג"צ! כשמדברים על 'נעשה חוק עוקף בג"צ' שוכחים שזה לא פשוט. הנה, ניסינו להעביר תיקון לחוק אבטחת הכנסה, אבל זה לא משהו שעושים אותו במחטף בוועדת הכספים. יש התנגדויות, ניסינו להכניס תיקונים לחוק ההסדרים וחטפנו התנגדויות ונאלצנו להעביר את החוק בפני עצמו.

"אנחנו עומדים בפני הכרעה קריטית של בית המשפט העליון, נותרו לנו עד אליה רק כ-60 יום. בית המשפט בהחלט מרגיש מי עומד מולו...וכניסה בעת הזו למשרד החינוך היא בעייתית מאוד".

• כלומר, תוותר על הרוטציה?

"אני מתלבט. נראה מה יהיו תוצאות הבג"צ. וכי יש טעם לכניסתי למשרד כשאין לנו שם כל אחיזה?! אם תקציב הת"תים והישיבות הקטנות יהיה 0, מה טעם לכניסתי למשרד?! הילדים שלי ושלך יקבלו 0, ואני אקח על עצמי תפקיד במשרד החינוך?!"

• אם כך, מה יועיל הכינוס?

"יועיל מאוד. הרי גם הבג"צ קורא את ה'מנשרים' וממשש את דעת הקהל אצלנו. אולי אם היו יודעים מהי דעת הקהל קודם שהתפוצצה פרשת עמנואל היה כל הסיפור מסתיים אחרת. מדובר בנושא קריטי עבור היהדות החרדית.

"לפני 20 שנה, כאשר ניסו לשנות בתוכניות הלימוד אצלנו, בתקופת שינוי בשלטון, כאשר שולמית אלוני כיהנה בראשות משרד החינוך. נכנסתי אז לשאול את פי האדמו"ר מוויז'ניץ. הוא אמר לי כך: 'לפני הצהרים אנחנו לומדים בבא קמא, אחר הצהרים בבא מציעא. אם יבואו מפקחים, נשנה את הסדר'. כלומר, איש לא יכתיב לנו מה ללמוד, אנו נמשיך ללמד כפי שקיבלנו ממשה בסיני".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}