כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מושב החורף נפתח • נתניהו מציב תנאים לחידוש ההקפאה • לבני בהתקפה חסרת תקדים

ראש-הממשלה הצהיר בנאומו כי אינו פוסל את המשך ההקפאה, "במידה וההנהגה הפלסטינית תגיד לעמה באופן חד-משמעי כי היא מכירה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי" • אבו-מאזן דוחה את ההצעה ואילו אלי ישי מצהיר: ש"ס לא תפרוש במקרה של הקפאה • הצהרת כוונות אמיתית או משחק מילים? תלוי את מי שואלים

מושב החורף נפתח בסערה. צילום: פלאש 90
מושב החורף נפתח בסערה. צילום: פלאש 90

במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, ראש-הממשלה בנימין נתניהו, שרים וח"כים, נפתח הערב (ב') מושב החורף של הכנסת, הלא-הוא המושב השלישי של הכנסת ה-18.

בתום ארבע הנאומים המרכזיים, כבר אפשר 'להריח' כי יהיה זה חורף סוער בבית הנבחרים.

הנאום הראשון שהביא לקריאות-ביניים היה זה של הנשיא. פרס אמר, כי "נוצר רוב בבית הזה לרעיון שתי מדינות לשני עמים". בתגובה, נטשו חברי-הכנסת של 'האיחוד הלאומי' את המליאה.

ראש הממשלה, כדרכו, ניסה לשמור על מסרים מעורפלים בנאומו, אולם לא יכול היה להתעלם מדרישת ההקפאה של הפלסטינים וארה"ב. "אני לא פוסל את המשך ההקפאה", אמר נתניהו, "אך זאת במידה וההנהגה פלסטינית תגיד לעמה באופן חד-משמעי כי היא מכירה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

"זה כמאה שנה שהפלסטינים מחנכים את בניהם כי הארץ הזו היא מולדתו של העם הפלסטיני בלבד. בלי שינוי המצב הזה לא יהיה שלום", הוסיף נתניהו.

בנאומו ערך נתניהו השוואה מרומזת בין איראן לטורקיה: "אסור לנו להתפתות לאשליה שהסכם שלום לבדו יפתור אותן. פעם היו לנו יחסי שלום בפועל נורמליים עם מדינה חשובה, למדינה הזו קוראים איראן. היו לנו גם יחסי ידידות מופלאה עם מדינה אחרת, עם שיתוף פעולה צבאי, עם יחסים דיפלומטיים מלאים, עם ביקורי ראשי מדינות, עם 400 אלף ישראלים שמבקרים שם, למדינה הזו קוראים טורקיה. אני עדיין מקווה שנוכל לשקם ולהחזיר את היחסים איתם שהתדרדרו לא מרצוננו".

בעוד מרבית השרים לחצו את ידיו של רה"מ בתום נאומו, עלתה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני ופתחה במתקפה אישית חסרת תקדים בחריפותה כנגד נתניהו.

"הפכת את מדינת ישראל למדינה מסוכסכת", פנתה לבני לנתניהו. "ברכתי אותך בטרם נסעת לארה"ב, אבל את הנסיעה הזו לא עשית למטרת שלום – אלא למראית עין", דברי לבני.

עוד נתניהו מדבר – והצהרתו של נתניהו הופכת לשיחת היום בכנסת ומחוצה לה.

תוך דקות אחדות, כבר נשמעת אמירה מצד יו"ר הרשות אבו מאזן, הדוחה את ההצעה ואומר כי לא יכירו במדינת ישראל כמדינת העם היהודי.

לפי זאת, נראה כי היה זה משחק מילים מצדו של נתניהו – ולא הצהרת כוונות אמיתית.

יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, הסביר את כוונתו של ראש-הממשלה בנאומו. "נתניהו מתנה את ההקפאה בהצהרה הפלסטינית הזו כדי שיוכיחו שהם רציניים בנכונותם לשלום", אמר.

עוד אמר ישי, כי ש"ס לא תפרוש מהממשלה, גם אם ההקפאה תימשך, וזאת "כדי שלא תהיה הקפאה עמוקה יותר עם קדימה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}