כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

חילול שבת בבית מטבחים כשר: מי נתן את ההוראה? • חשיפה

במסגרת מלחמה שמנהלת עיריית חולון בבית המטבחיים בעיר, ערך וטרינר של העירייה ביקורת בהולה במקום, בעיצומו של יום שבת • רב בית המטבחיים מוחה על חילול השבת, ומפנה אצבע מאשימה כלפי העירייה • העירייה: הפקח חזר מחופשה בחו"ל ומיד החל להשלים פערים • והרבנים? הם שותקים

צילום אילוסטרציה: פיני רוזן
צילום אילוסטרציה: פיני רוזן

מי עומד מאחורי חילול שבת גדול בעיר חולון בשבת האחרונה? – השאלה הזו מסעירה את תושבי העיר החרדיים.

תחילת הפרשה ביום רביעי שעבר, עת נסגר בית המטבחיים הכשר למהדרין של חולון, בהוראת הפקח הווטרינרי העירוני. תושבים עמם שוחחנו טענו, כי העיריה 'לא אוהבת' את בית המטבחיים, בלשון המעטה, ולא פלא שהנחיתה הוראה לסגרו. "הם היו מעדיפים לראות שם פארק יפה, או לפחות אזור מגורים".

שלושה ימים לאחר סגירת המקום, הגיע במפתיע הפקח למקום, כשהוא בוחר לו עיתוי מוזר ובלתי חוקי לערוך בו את הביקורת: בשעה 2 בצהרים בשבת! בתחילה סירב השומר שעמד בפתח, להניח לאיש להיכנס פנימה. משהבין כי מדובר בפקח שהגיע לערוך ביקורת רשמית, איפשר לו להיכנס אל המקום רק רגלית.

בשיחה עם רב בית המטבחים, הרב מרדכי גלאי, הוא מוחה על חילול השבת שבוצע במקום. הרב גלאי משמש זה 40 שנה כשוחט וכמשגיח, ושחיטתו מקובלת בבתי גדולי ישראל ובכל ההכשרים וההשגחות של הציבור החרדי.

"אין בביקורת הזאת כל סיבה, במיוחד כשמדובר בשבת קודש", הוא נשמע נחרץ מאוד. "הווטרינר בא לערוך ביקורת על דברים שכלל לא נצרכים בשבת", הוא אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. לדבריו, הוא אף פנה בנושא אל לשכת רבה של חולון, הרב אברהם יוסף, שהבטיח לעזור.

בעיריית חולון, בשלב הראשון, מיהרו להשיב לנו, שלא באופן רשמי, כי מעולם לא פיקחה העיריה על מקומות כגון אלו בשבת. בהמשך, ולאחר שהגיעה לידם תגובת הפקח, שינו את הטון, התנצלו כי תשובתם התעכבה משום שהווטרינר העירוני נפל למשכב והוא בבית, והסבירו את עצמם:

"ד"ר אורי ברטמן מכהן כרופא הווטרינר העירוני של העיר חולון מזה 23 שנה בנאמנות ובמקצועיות ככל שנדרש ומתי שנדרש. בהסכם שנחתם עימו קיים סעיף 'כוננויות' בימים ו/או בשעות שמחוץ לשעות העבודה, לפיו הוא רשאי להיקרא לעבודה בכל אימת שיש סיבה חריגה כלשהיא, המצדיקה 'קריאה' כזו.

"לאור מצבו התברואי הירוד של בית המטבחיים, הוציא מנהל השירותים הווטרינריים שבמשרד החקלאות בשבוע שעבר הנחייה, לפיה אין להעביר עוד אל בית המטבחיים הזה בני-בקר ו/או צאן לשחיטה וזאת עד להודעה חדשה ו/או עד שיסודרו/יתוקנו בו לאלתר מספר נושאים בסיסיים.

"ד"ר ברטמן שב ביום שישי האחרון מחופשה בת שבועיים בה שהה בחו"ל ומייד החל להתעדכן ולהשלים פערים בעבודתו כבר ביום שישי. לנוכח הנתונים הללו, שקרו במהלך השבועיים בהם נעדר, החליט לערוך בשבת בבוקר ביקור קצר (ולא ביקורת) בבית המטבחיים, על-מנת לראות שאכן אין במקום בקר או צאן ברפת ובדיר, הממתינים לשחיטה. לשמחתנו נמצאו הרפת והדיר ריקים לחלוטין ובית-המטבחיים נמצא שומם, מאדם ומבהמה. יש להדגיש, כי כל הפעולה הנ"ל נעשתה ע"י הוטרינר מכוח סמכות המוקנית לו בחוק".

• הבנו את הטענה לפיה חזר הווטרינר מחו"ל רק ביום שישי. ובכל זאת, האם קדושת השבת לא יכלה לאפשר לו לדחות את ביקור הפתע שלו לפחות ארבע שעות מאוחר יותר, בשעה 6.05 בערב, השעה בה יצאה השבת? האם מדובר בפיקוח נפש שכזה, המצדיק ביקור בעיצומו של היום הקדוש, ובעיר בה מתגוררים גם חרדים רבים?

"כפי שכתבתי בתחילה, הווטרינר היה כונן בסוף השבוע והוא החליט מתוקף סמכותו, שמחובתו המקצועית לוודא שאין בעלי חיים בבית המטבחיים המיועדים לשחיטה ליום א' בבוקר, וזאת לאור הצו שהוצא ע"י משרד החקלאות בזמן חופשתו. הווטרינר צעד לשם ברגל כך שאינני יודעת אם מדובר בחילול שבת או לא. בכל מקרה, בעירייה יש כוננים תמיד בתחומים שונים גם בשבת וחג, ופעילותם הינה מכוח סמכות ומכוח החוק".

• גורמים המעורים מקרוב בדברים סיפרו לנו כי העירייה, מצידה, לא 'אוהבת' את העובדה ששטח שיכול היה לשמש לפארק או למגורים הפך לבית מטבחיים, ולכן היא לא 'עצובה' על כך שמשרד החקלאות, ממניעיו שלו, החליט לסגור את המקום. האמנם יש דברים בגו?

אינני מתכוונת להגיב מאחר שמדובר ברכילויות ובשמועות.

ומה אומרים על כך הרבנים?

ובכן מפי רבה של חולון, הרב אברהם יוסף, לא הצלחנו לקבל מענה ברור בקשר לצעדים בהם הוא מתכוון לנקוט. גם תגובתו הרשמית לא התקבלה עד לשעת פרסום הכתבה, וזאת למרות פניות רבות שנעשו על ידינו.

רב נוסף הקשור לנושא הוא רבה הראשי של תל-אביב יפו, הגאון רבי ישראל מאיר לאו, המעניק את השגחתו לבית המטבחים, אך גם מפיו לא הצלחנו לקבל תגובה ברורה או אות מחאה כלשהו על המעשה הנורא. האם כולם חוששים מאימתה של עיריית חולון? - לאלוקים פתרונים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}