כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

זה הנער • ראיון וידאו מיוחד עם 'העילוי מנתניה' שרוצה 'סמיכה' לרבנות

גם זקני הרבנות הראשית לא זוכרים עתירה כזו: משה שריפי עתר לבג"ץ נגד הרבנות הראשית • הסיבה: לא מאפשרים לו להיבחן לרבנות בגיל 14 • בראיון מיוחד מספרים הנער ואביו על שעות הלימוד המפרכות, השאיפות לרבנות, המאבק, ועל מה שקרה ברגעים הדרמטיים באולם הבחינות

זה הנער • ראיון וידאו מיוחד עם 'העילוי מנתניה' שרוצה 'סמיכה' לרבנות
יעקב נחומי





העתירה שהוגשה בבוקר יום ראשון השבוע לבג"ץ על-ידי עורכי הדין ד"ר ניסן ורונית שריפי, הוריו של משה רזיאל שריפי, נער בן 14, הצליחה לעורר סערה תקשורתית.

בהתחלה הכל נשמע מבטיח: הילד הגאון, השקוע בכל רגע פנוי בלימוד תורה, השתתף בבחינה שמקיימת הרבנות הראשית עבור מי שרוצה לקבל סמיכה רישמית כרב בישראל. משה נכנס לחדר הבחינות ב'בנייני האומה', ופתח בבחינה המפרכת. אלא שכעבור שלוש שעות נכנס אל האולם הרב הראשי, הראשל"צ הגר"ש עמאר - ואז הכל השתבש.

בשיחה בלעדית עם 'בחדרי חרדים', בביתם בשכונת רמת פולג בנתניה, מספרים האב והבן על הפרשה - מאבקו של גאון צעיר, המשקיע את כל כוחותיו בלימוד, ומבקש לקבל 'סמיכה'.

• מאיפה כל הידע הנרחב שלך?

משה רזיאל: "למדתי את כל ספרי ההלכה ואת שאר הספרים, אחרי הלימודים בבית הספר. משעה 17:00 עד הלילה".

• היה מישהו שהדריך אותך או כיוון אותך?

"במהלך כל השבוע למדתי את הכול לבד. פעמיים בשבוע היו לי שני אברכים שונים, שלמדו איתי כל אחד בזמן אחר, וכיוונו אותי למקומות מסוימים".

את תהליך הלימוד של ספרי ההלכה, שינון הפוסקים, הוא החל בגיל 11, אז למד בשעות אחר הצהריים והערב, אחרי שהיה מסיים את משימותיו מטעם מקום לימודיו.

• איך היית נוהג אם היו מסכימים להפוך אותך לרב עיר או הרב של ישראל כולה?

"הייתי בוחר לדחות את האפשרות, ומחכה עם זה כמה שנים".

• חבריך מקבלים את הגאונות הזאת או שהם לועגים לך?

"בהתחלה הם היו מופתעים, אבל הם מקבלים את זה. הרבנים בישיבה שלי עוד לא שמעו על כך שניגשתי לבחינה".

לאחר השיחה הקצרה עם משה רזיאל, שתוך כדי שיחה עמו ניכר מיד כי אכן מדובר בגאון אמיתי, נער שגודל על-פי דרכי התורה ומשתדל שלא לדבר יותר מידי, בעיקר לא בפני המצלמה, פנינו לשוחח עם אביו, מי שהגיש את העתירה.

עוד לפני שניגשנו לראיון, ביקש מאיתנו האב שלא לשוחח עם בנו על העתירה: "הוא גם ככה לא מרוצה מהרעש התקשורתי שנהיה מזה. תתמקדו בנושאים ההלכתיים והחשובים לו באמת".

• איך מתמודדים בבית עם נכס כזה?

"משה אובחן כבר בגיל צעיר כגאון על-ידי משרד החינוך. כפי שאתם רואים, הוא גאון בתורה וחוץ מזה הוא צנוע וביישן. יש לו ידע רב בכל ספרי ההלכה, במסכתות בש"ס, ובעוד ספרים שונים.

"למעשה משה עבר את הבחינה", מספר האב בגאווה ומסביר: "באמצע הבחינה, שלוש שעות אחרי שהיא החלה, נכנס הרב עמאר לאחל לכל הנבחנים ברכת הצלחה. כשהוא הבחין במשה, הוא שאל: למה נער בן 14 נבחן? הוא ביקש שיפסיקו לו את הבחינה. רק לאחר שהבוחנים במקום התחננו בפני הרב שזה יגרום למשה סתם עגמת נפש ובושות מול מאות האנשים, הרב שאל: מה המטרה של הבחינה? הרי הוא לא יידע כלום.

"ואז במשך 20 דקות עצרו את הבחינה של משה, ובדקו את שתי מחברותיו המלאות, ולאחר מכן באו אל הרב הראשי ואמרו לו: כבוד הרב, הוא לא החסיר אף פוסק, ראשון-ראשון, אחרון-אחרון, ואף הביא את כל המקורות לכך.

"לבסוף החליט הרב עמאר כי משה יקיים את הבחינה אך היא לא תיבדק. ועל זה אנחנו עותרים. לא רצינו לעשות זאת, אבל אין לנו ברירה".

בהמשך השיחה מדבר האב על ההסמכות וההמלצות הרבות שקיבל בנו משה מרבנים שונים, בניהם גם רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, שבחן את הילד במשך שעות ארוכות, על כל היבטי ההלכה, והכריז בסוף כי הוא ראוי לשמש כפוסק, לפחות בענייני השבת.




האב: לא אתן לבלום את גדול הדור הבא

• משה, מה אתה מרגיש אחרי שאתה פוסק בהלכות מסוימות עבור שכנים שלך, לדוגמא?

"אני מרגיש שאני מנצל את הידע ויוצא מזה דברים טובים, ואם לא הייתי אומר לאותו אדם, הוא היה עושה את הדבר ההפוך, מה שבעצם נוגד את ההלכה".

לשאלה האם לא ידעה משפחת שריפי שברבנות יש כללים, ונערים צעירים אינם יכולים לעבור בחינה שכזו, עונה האב: "עד עצם היום הזה אין כללים. אף אחד לא הציג בפנינו כללים או חוקים. למרבה הפלא, יש גם מקרים חריגים, כמו לדוגמא בנו של גורם בכיר ברבנות שנבחן בגיל 17 או הגר"ע יוסף שליט"א שהוסמך בגיל 19 ועוד מקרים נוספים.

"יש הכפשות מצד הרבנות שלא היה לנו אישור לגשת לבחינה, ועל זה נילחם. יש לנו את כל ההוכחות לכך. יש לנו טופס זימון לבחינה ואישור אגרה של הבחינה. מי שיבלום אותו לקבל את מה שמגיע לו, ייבלם על ידי אביו, שבמקרה הוא גם עו"ד".

• הרבנות טוענת שזאת תהיה פרצה לרפורמים וגופים אחרים. אתה לא חושש?

"גדול הלוחמים ברפורמים הוא אני, ולא הרב עמאר או הרבנות. אני נלחמתי נגד הרפורמים בעיר נתניה בזמן שהיו כאן 8 צווי מניעה נגד בניית בתי כנסת, והמשרד שלי הוריד את כל הצווים הללו.

"הרב עמאר, לעומת זאת, ייזכר בקדנציה שלו כמי שניסה לבלום ולא נתן להתקדם לעילוי אמיתי, למי שכולם אומרים עליו שהוא גדול הדור הבא. אני לא אתן שזה יקרה, אני אלחם נגדו עד כלות, בכל האמצעיים החוקיים העומדים לרשותי.

"אני לא רוצה ללכת לבג"ץ עד הסוף. אני קורא לרב עמאר שיתעשת וייתן את ההוראה שמחברת
הבחינה תיבדק. אני מוכן שהבן שלי ייבחן באופן אישי אצל הרב, ויוכיח את הבן-תורה האמיתי שבו".

• משה, איך אתה מרגיש בכל הרעש התקשורתי הזה?

"אני מעדיף שלא להתייחס. ההורים שלי מטפלים בזה".

• אתם משפחה של גאונים או שיש רק נכס אחד במשפחה?

"אני באופן אישי לא גאון", מכריז האב. "אם הייתי גאון, לא הייתי עו"ד. מלבד משה רזיאל יש לנו בן נוסף בן 11 שלומד כבר תואר ראשון במתמטיקה, ועוד בן שניצח בתחרות קריאת ספרים של העיר נתניה. כל אחד והייחודית שלו".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 102 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}