כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

בריא לגור באזור המרכז

אם חשבתם שאווירה כפרית והתרחקות מהפיח של גוש דן טובה לבריאות - טעיתם • לפי נתוני הלמ"ס דווקא אלה המתגוררים באזור המרכז מרגישים יותר בריא ובעלי תוחלת חיים יותר ארוכה • המרכז הבריא

פקקים ופיח זה בריא? צילום אילוסטרציה: מנחם הלוי
פקקים ופיח זה בריא? צילום אילוסטרציה: מנחם הלוי

מתברר שלא כל כך בריא להתרחק ממרכז הארץ. אחוז גבוה מהמתגוררים בפריפריה דיווחו על מצב בריאות לא טוב. זו לא רק תחושה אלא גם נתון מוצק: תוחלת החיים אצל המתגוררים באזור המרכז גבוהה יותר ושיעורי תמותת תינוקות גבוהים בפריפריה לעומת יישובי המרכז.

לרגל יום המלחמה הבין לאומי בעוני אשר יצוין ב-,17.10 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת דו"ח בשם 'פני החברה בישראל'.

הדו"ח מתמקד השנה בפערים בין מרכז ופריפריה בישראל. נתוני הדוח מתייחסים בעיקר לשנת 2008. ומהדו"ח עולה כי גם בתחום הבריאות קיימים פערים בין מרכז ופריפריה.

כ-20% מבני 20 ומעלה דיווחו שמצב בריאותם אינו טוב. אך שיעור המדווחים על מצב בריאות לא טוב בקרב תושבי הפריפריה, גדול משיעורם בקרב תושבי המרכז, וזאת בכל קבוצות הגיל. בקבוצת הגיל 64-45 דיווחו 31% מתושבי הפריפריה על מצב בריאות לא טוב לעומת 24% מתושבי המרכז.

כך גם שיעורי תמותה ושיעורי תמותת תינוקות גבוהים מעט ביישובי הפריפריה לעומת יישובי המרכז בקרב יהודים וכן גם שיעורי תמותת תינוקות (4.0 לעומת 2.6 בהתאמה)

שיעורי התמותה ביישובי הפריפריה מסתכמים ב-5.5 נפש ל-1,000 תושבים לעומת 5.2 מתים במרכז. הפרשי התמותה בין תינוקות גבוהים יותר ומסתכמים ב-4.0 בפריפריה לעומת 2.6 במרכז.

אך, בקרב ערבים המגמה הפוכה - הן שיעורי התמותה והן שיעורי תמותת התינוקות גבוהים יותר ביישובי המרכז לעומת יישובי הפריפריה, כאשר ההסבר האפשרי לכך, לטענת הלמ"ס, הוא רמת הבריאות הנמוכה יחסית של ערבים ביישובים המעורבים, שרובם אינם פריפריאליים.

מדוע במרכז יותר בריא? בלמ""ס משערים כי ייתכן שהפער בין הפריפריה למרכז בנושא הבריאות נובע מהבדלים בהרכב האוכלוסייה וברמת ההכנסה בין תושבי המרכז לתושבי הפריפריה.

ייתכן גם שהפער מושפע מרמת השרות הרפואי וזמינותו הטובה יותר במרכז הארץ מאשר בפריפריה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}