כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מחקר

מחקר חדש וייחודי מצביע על פער דיגיטלי משמעותי בין יהודים לערבים, ובין חילונים לדתיים ולחרדים

  • כ"ו תשרי התשע"א

מחקר חדש שבוצע במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, על-ידי ד"ר אזי לב-און מבית הספר לתקשורת, והסוציולוגית ד"ר סבינה ליסיצה, מציג נתונים חדשים ולא מעודדים, על הבדלים משמעותיים בין יהודים לערבים, בכל הקשור לנושא הדיגיטלי.

תוצאות המחקר הוצגו בכנס הים-תיכוני החמישי למערכות מידע שנערך לאחרונה ביוזמת המכללה האקדמית תל אביב-יפו.

המחקר, המתבסס על הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2008, שכלל למעלה מ-7000 משיבים, מתייחד בכך שבדק לא רק את הפערים בגישה לאינטרנט, אלא גם את השימוש בכלים אינטראקטיביים ברשת, כמו פורומים וחדרי צ'ט.

מתוצאותיו עולה, כי הפער בין המינים בשימוש באינטרנט הוא נמוך (62% אצל גברים, לעומת 56% בקרב נשים), וגם הפער בין אשכנזים (73%) למזרחים (57%). יחד עם זאת, הפער בין יהודים (64%) לערבים (30%) עדיין גבוה ומשמעותי, כמו גם הפער בין חילונים (75%), מסורתיים (61%), דתיים (47%) וחרדים (24%).

גם הכנסה והשכלה, כמו המשתנים האחרים, השפיעו על הסבירות לשימוש באינטרנט.

לגבי השתתפות בפורומים התמונה יותר מורכבות, ומבין בעלי הגישה לאינטרנט ניכר כי הנכונות להשתתף בפורומים עולה עם ההשכלה, ויורדת עם מידת הדתיות, הגיל וההכנסה.

למרות ההבדלים הללו, עדיין הרכב המשתתפים בכלים אינטראקטיביים מגוון יותר מאשר הרכב המשתמשים באינטרנט ככלל, וכנראה שברגע שמשתמשים "חוצים את המחסום" ומחליטים להשתמש באינטרנט, ה"מכשולים" בפני ההחלטה להמשיך להיות מעורבים בפורומים ובמדיה אינטראקטיביים אחרים הם נמוכים יותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}