כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

היסטוריה: מעצמה מוסלמית חונכת קרית חינוך יהודית

מי היה מאמין? במדינה מוסלמית, הגובלת באיראן, התקיימה היום חנוכת הבית לקרית חינוך ומרכז יהודי שהוקם בתמיכת הממשל ובסיוע קרן הנשיא • המאורע ההיסטורי התקיים בבאקו על-ידי ר' לוי לבייב והנשיא אלהם אלייב, במעמד הרבנים הראשיים הגר"ש עמאר והרג"ב לאזאר • גלריית תמונות

הנשיא ור' לוי לבייב גוזרים את הסרט
הנשיא ור' לוי לבייב גוזרים את הסרט

חג היסטורי באזרבייג'ן: קרית חינוך ענקית ומפוארת, נחנכה היום בבאקו הבירה, על ידי ר' לוי לבייב, נשיא איגוד הקהילות היהודיות בחבר העמים ונשיא אזרבייג'ן, מר אלהם אלייב. האירוע, בבירת הרפובליקה המוסלמית שיעית הגובלת באיראן, התקיים במעמד הרב הראשי לישראל, הראשון לציון, הרב שלמה עמאר והרב הראשי לרוסיה, השליח הרב בערל לאזאר, נשיא הקונגרס היהודי האמריקאי, ג'ק רוזן, תורמים, בכירי ממשל ומנהיגים נוספים מהארץ ומהעולם.

במרכז החינוכי היהודי הגדול בו יפעל בית הספר 'אור אבנר חב"ד', ילמדו כ-450 תלמידים יהודיים תושבי באקו. המרכז משתרע על פני שטח יוקרתי של כ-15 דונם בבירת אזרבייג'ן, אותם העניק הנשיא לקהילה ללא תמורה. במרכז החינוכי החדש מעון יום, בית ספר ייסודי 'אור אבנר חב"ד' לצד בית ספר תיכון בשטח כולל של 4,200 מ"ר בנוי והוא ישמש גם כמרכז קהילתי יהודי ומגרש ספורט בשיתוף כל הארגונים היהודיים בעיר.

באירוע נטלו חלק מי שניצבים בחזית העשייה החב"דית באזרבייג'ן בשליחותו של הרבי מליובאוויטש זי"ע, השליח החדש לבאקו הרב שניאור סגל, הרב מתי לואיס, מנהל רשת החינוך 'אור אבנר' בחבר העמים הרב חיים פרידמן.

נשיא אזרבייג'ן, אלהם אלייב, ציין במעמד חנוכת המרכז החינוכי היהודי הגדול כי הוא רואה בהשלמת הפרויקט החינוכי הגדול חובה קדושה שהוא ממלא לאביו, הנשיא המנוח גיידר אלייב, שהבטיח לר' לוי לבייב כי הפרויקט קום יקום. הנשיא אמר כי אזרבייג'ן הצטיינה תמיד בסובלנות ובידידות ולעם היהודי תרומה ענקית לפיתוחה של המדינה.

"כשהייתי ילד לא ידעתי בכלל מה פשר המושג אנטישמיות ואני חייב להגיד שכשנתקלתי לראשונה בתופעה הנוראה כשעזבתי את באקו לרגל לימודיי האקדמיים. פשוט נדהמתי. אני שמח לבשר כי כבר בימים אלה תחל בנייתו של בית כנסת גדול נוסף במימון ממשלתי מלא ואני מזמין אותך, הרב הראשי לישראל הרב עמאר, להגיע לחנוכת הבית".

האירוע כולו הפך הצדעה לרבי זי"ע ומפעל השליחות, כאשר המשלחת יחד עם הנשיא עוברים במסדרונות קרית החינוך החב"דית, כשמכל פינה ניבטת תמונתו של הרבי, תמונות והסברים על המבצעים הקדושים ובתווך, השלוחים בפעילותם הנמרצת, מעניקים למקום חיים יהודיים והשראה.

נשיא המדינה, שמעון פרס, שיגר לרגל האירוע ברכה מצולמת לנשיא אלייב, בה הביע את הערכתו הרבה למחווה הלא שגרתית של בניית המרכז היהודי הגדול בבאקו. "אני רוצה להצדיע לך, על אומץ ליבך וחכמתך לשמור גם בעולם הפרגמאטי שבו אנו חיים על ערכים של בניית בתי ספר ומרכזים עבור בני כל הדתות, כדי ששום ספר לא ייקבר ואף תפילה לא תאבד. אני רוצה להודות לך, מעומק ליבי, על הדרך המסורתית שבה אתה מתייחס לעם היהודי ולמדינת ישראל. אביך ואתה תמיד תזכרו כאישים גדולים שיכולים לראות קדימה ולהתנהג באומץ ובדרך אנושית. אני רוצה לברך את מר לבייב שהוא שותף בהקמה, את הרבנים ואני מאמין כי העתיד שייך למאמינים שהקב"ה שלהם דורש שלום, ידידות והבנה", אמר הנשיא פרס.

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון, הרב שלמה עמאר, ציין כי בימים אלה שבהם נשמע מבול של דעות ואידיאולוגיות הקוראות להשמדה ולמלחמה, בתי המדרש ובתי הספר הינם "תיבת נח" של הימים הללו שיצילו אותנו מהמבול העכור.

הראשון לציון שיבח את הכנסת האורחים האדיבה של העם האזרי ונשיאו ואת יחסם לעם היהודי מזה דורות רבים, ברך את הנשיא אלייב וציין כי כשם שהוא מקפיד לעשות לעמו ולעמים היושבים בקרבו, כך אלוקים ימשיך וישפיע עליו מטובו, על מנת שיוכל להמשיך בעשייתו המבורכת. הרב עמאר ציין את פעילותם של שלוחי חב"ד, העושים ימים כלילות בכל פינה בעולם, על מנת להשיב את ישראל לאביהם שבשמים.

הרב הראשי לרוסיה השליח הרב בערל לאזאר, הדגיש בדבריו כי: "שנאת זרים בכלל ואנטישמיות בפרט הפכו זה מכבר לבעיה בינלאומית קשה ביותר. כשמנסים להבין איך זה שדווקא באזרבייג'ן לא הייתה מעולם אנטישמיות הרי שבעצם בית הספר שחנכנו היום הוא הדוגמא והתשובה לכך. הממשל האזרי השכיל תמיד לטפח לא רק את הצרכים הגשמיים של אזרחי המדינה אלא הקפיד לדאוג תמיד גם לרוח האדם ולחינוכו. והנה אנו רואים שכאשר יש חינוך לכבוד הדדי לכל אדם באשר הוא אדם, אין אנטישמיות ואין שנאת זרים".

כ-30,000 יהודי אזרבייג'אן נהנים מחופש דת ואינם סובלים מגילויי אנטישמיות. ר' לוי לבייב, שאינו מקיים פעילות עסקית באזרבייג'אן, הגיע למדינה לראשונה לפני כשמונה שנים, בטיסה בהולה על מנת להסדיר אי הבנות שנתגלעו אז בין הקהילה לשלטונות. באותה פגישה לא מתוכננת, נוצר קשר אישי חם בין ר' לוי לנשיא המנוח גיידר אלייב – אביו של הנשיא המכהן, אלהם, והשניים החליטו על פעילות משותפת לפיתוח פרויקטים רבים באזרבייג'ן.

הרגע הבלתי נשכח, נצרב בתודעה ומאז ועד היום, התעוררה אזרבייג'ן היהודית לחיים. הפעילות החב"דית התבססה והתרחבה, הוקמו בתי ספר, גני ילדים, מתקיימת פעילות לצעירים, הורחבה הפעילות הקהילתית בבית הכנסת היהודי, מתקיימת פעילות יהודית בשבתות וחגי ישראל, והיהודים זוכים בה ליחס של מלכים.

לאחר מותו הפתאומי של האב, החליט בנו, להמשיך בשיתוף הפעולה וקרן "גיידר אלייב" פועלת עם קרן 'אור אבנר' בנוסף לפרויקט חינוכי יהודי נוסף אותו יזם לבייב; מרכז חינוכי יהודי שיוקם בקרוב בעיר קובה שבצפון אזרבייג'ן, גם בה פועל שליח חב"ד.

היום, כמעט עשור שנים לאחר אותו מפגש מרגש, בארמון הנשיאות, יהודי אזרבייג'ן, המוקפים מיליוני מוסלמים, כבר אינם חוששים ואינם מסתירים את יהדותם. הם ניצבים וזקופים בגאון יהודי, תוך שהם זוכים מכל הסובבים אותם, להערכה ותמיכה. הם זוכים במו עיניהם לראות כיצד מתקיימת חנוכת הבית, במעמד רבנים ובהשתתפות הנשיא עצמו. זהו, אם תרצו, הנס של אזרבייג'ן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}