כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

אזהרת מסע? לא שמענו • אירופה היהודית לא חוששת

הממשל האמריקני פרסם אזהרת מסע לאזרחי ארה"ב: איומי טרור פוטנציאליים במקומות ציבוריים במדינות אירופה • שלושה רבנים מפאריז, ברלין ולונדון, מדברים על התחושות בקהילה היהודית

אין חשש. הרבנים על רקע פאריז, ברלין ולונדון
אין חשש. הרבנים על רקע פאריז, ברלין ולונדון

הממשל האמריקאי פרסם היום (ראשון) אזהרת מסע לאזרחי ארה"ב, שם הזהיר אותם מפני איומי טרור פוטנציאליים במקומות ציבוריים במדינות אירופה. תוך זמן קצר דווח כי בריטניה הוציאה אזהרת מסע דומה לצרפת ולגרמניה. הרשויות וכלי התקשורת בצרפת ובגרמניה התריעו גם הן מפני איום ממשי וקונקרטי לפעולות טרור באירופה.

באזהרת המסע נקראו אזרחי ארה"ב המטיילים ביבשת לגלות ערנות באתרי תיירות ובתחבורה ציבורית. הפרסום מייעץ לאזרחים אמריקאים שגרים או מטיילים באירופה להיות זהירים באשר לביטחונם האישי. דירוג ההודעה הוא שלב אחד לפני אזהרת מסע הקוראת לאמריקאים לא לבקר כלל באירופה.

"המידע העדכני שבידינו מציע כי אל-קאעדה וקבוצות נוספות מתכננות מתקפת טרור", נכתב באזהרה שמסעירה את העולם, "אזרחים אמריקאים צריכים לנקוט אמצעי זהירות, להיות מודעים לסביבתם ולהגן על עצמם בזמן שהם מטיילים".

הטרוריסטים, נאמר עוד בהודעה, עלולים להשתמש בכלי נשק שונים כדי לתקוף הן מוסדות ממשלתיים וכן גופים פרטיים, ויש להיות זהירים במקומות הציבוריים וכלי התחבורה ו"תשתיות התיירות".

"הטרוריסטים תקפו בעבר מערכות מטרו ורכבות, כמו גם מטוסים וספינות. על אזרחי ארה"ב לנקוט בכל אמצעי זהירות להיות מודעים לסביבתם ולדאוג להגן על עצמם בעת שהם מטיילים", נכתב.

עוד נאמר כי החשש הוא מפני פיגוע טרור "כמו במומבאיי".

בתוך כך, פורסם באתר משרד החוץ הבריטי כי ישנו "איום גבוה של פעולות טרור" במקומות תיירותים השוקקים מטיילים זרים בצרפת ובגרמניה. האיום "לא מבחין בין מקומות בהם מתגוררים גולים למקומות תירותיים", נכתב בהודעת משרד החוץ. מוקדם יותר אמרה השרה הבריטית לביטחון הפנים, תרזה מאי כי "בריטניה ניצבת בפני איום אמיתי ורציני של טרור". היא הוסיפה כי רמת האיום בבריטניה מוגדרת כ"חמורה".

שוחחנו עם שלושה שלוחי חב"ד הפועלים בבירות של גרמניה, צרפת ואנגליה, לשמוע מהם על החששות של יהודי הקהילה, ההתארגנות המיוחדת אם קיימת ועל סידורי הבטחון.

• ברלין

הרב יהודה טייכטל: "מחר מתוכננת לי פגישה עם ראשי המשטרה בעיר. עד עכשיו אף אחד לא לקח את האיום ברצינות. אין כאן שום חשש, יש פה כל כך הרבה תיירים ואנשים, אין שום חשש אצל אף אחד ובטח שלא אצל השלוחים. להפך, יש יותר ויותר אנשים שמגיעים לבית חב"ד. כמובן שאנשי הבטחון עושים את תפקידם ונערכים לכל מצב".

"יש מערכת בטחון פעילה סביב בית חב"ד במשך 24 שעות. יש אנשי בטחון ישראלים, אנחנו בקשר הדוק עם השלטונות ועם אנשי הבטחון. אנחנו פועלים בדיוק לפי מה שאומרים לנו. מאות אנשים הגיעו במהלך החג, ובמהלך ההקפות אפילו יצאנו החוצה ורקדנו ברחוב. אף אחד לא חש מאוים".

• פאריז

הרב מענדל אזימוב: "יצאנו כעת משלושה ימים של חגים ולאף אחד אין אנרגיה וכח לשמוע על כזה דבר. אין שום התארגנות רצינית מצידנו. האיום איננו מכוון במיוחד כנגד יהודים, כך שאין הערכות מיוחדת בקהילה.

אין חדש בנושא האבטחה סביב הבית חב"ד. יש מצלמות שהממשלה העניקה לנו, כמו שנתנו לכל המוסדות, אך אין שום הערכות מיוחדת, לא מרגישים שום פחד".

• לונדון

הרב ניסן דובוב: "כמו בכל הקהילות, כאן בלונדון יש הרבה מוסלמים ועלינו לעמוד על המשמר, אך מאידך החיים צריכים להימשך. יש בלונדון ארגון בשם CSP, המעניק הוראות לקהילות ומסייע בשמירה.

כל מי יהודי שמסתובב בלונדון נקרא להיות עם עיניים פתוחות, בפרט אם הוא נמצא לבדו בקרבת מוסלמים, לדוגמא ברכבת, כדאי שירד ולא ימשיך בנסיעה.

החיים צריכים להמשיך אך מצד שני צריך משמר. בכלל, יהודים לא צריכים לפחד כלל. אנחנו בוטחים בה' וזה העיקר. כבר נאמר: הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל, מאידך, עלינו להיות עם עיניים פתוחות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}