כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

חדש בממלכה: 'ווארט' ואירוסין בחגיגה אחת • פרסום ראשון

הרצון להשליט סדר בהוצאות הנישואין המופרזות הגיע גם לאירופה • פרסום ראשון: 'הרבנות דהתאחדות קהילות החרדים' בלונדון חתמה על קריאה רשמית לציבור לאחד את אירועי ה'ווארט' והאירוסין • הסיבה: המשבר הכלכלי • אז למה האנגלים לא ממהרים להתלהב מה'תקנה'?

הרב פאדווא נושא דברים בכינוס בלונדון. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
הרב פאדווא נושא דברים בכינוס בלונדון. צילום ארכיון: בחדרי חרדים

מוטב מאוחר – מלעולם לא: שנים אחדות לאחר שהחלו גדולי התורה בארץ להנהיג חוקים כלכליים במטרה לנסות לצמצם בהוצאות שמחות הנישואין, המגמה מגיעה לאירופה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בשבועות האחרונים התכנסו רבני ודייני 'הרבנות דהתאחדות קהילות החרדים בלונדון' לכינוס חירום שבו דנו בבעיות העומדות על הפרק, ובראשן הקושי הכלכלי המעיק על שמחת נישואי הילדים, בעיקר כשמדובר בימים של משבר כלכלי.

אחד הדיינים עמד על כך, כי משפחות רבות מתקשות לשאת בעול הכלכלי, אולם בשל הלחץ החברתי הן משקיעות הון עתק ואף נוטלות על עצמן חובות – זאת, כדי להפיק שמחה יוקרתית שתהיה דומה לזו של קרוביהם שמצבם הכלכלי מאפשר להם את ה'לוקסוס'.

"גם ל'ווארט' המתקיים בבית הכלה, שם מרימים 'לחיים' לסגירת השידוך, אנשים מזמינים קייטרינג יוקרתי וצוות הפקה", אמר אחד הרבנים. "שלא לדבר על שמחת האירוסין – שנראית כמעט כמו חתונה – באולם או במלון".

בשלב ראשון, החליטו הרבנים לחתום על מנשר מיוחד הקורא לציבור לצמצם בהוצאות הנישואין באמצעות קיום חגיגת אירוסין אחת בלבד, בניגוד לשתי החגיגות הנוצצות שהיו נהוגות עד כה.

במכתבם של הרבנים, שעתיד להתפרסם בימים הקרובים בבתי-הכנסת, נכתב: "היות וזה זמן אשר נתדרדר מצב הפרנסה בעולם בכלל ואצל אחינו בית ישראל בפרט, על כן ראינו לנכון להציע לציבור החשוב איזה תקנות טובות שבעז"ה יעזרו להקל על משפחות רבות מהעול הרובץ עליהם בשעה שזוכים לחגוג שמחה אצל צאצאיהם.

על-פי התקנה, "בזמן קשירת קשרי שידוכין, מכאן ולהבא ישתדלו לחוג ולעשות את הכל אך ורק בפעם אחת ותו לא. כלומר, בזמן שתיית לחיים שיקראו אז לבית פרטי היכן שנקשר השידוך לא רק את הקרובים והידידים, אלא גם את השכנים וכדו' ויגישו כיבוד של שתיה ומזונות בלבד, ובזה יגמרו את חגיגות האירוסין בשלום ושלווה ותהיה הרווחה בכסף, בזמן, בטרדא ובטרחא", כך במכתב הרבנים.

עסקן בקהילה הלונדונית מפקפק באפקטיביות של המהלך: "יש כאן רבנים חשובים שלא חתמו על הכללים, כיון שעבור ציבור גדול, השופך בין כה וכה מאות אלפי לירות על שמחת נישואין, מדובר בגזירה מצחיקה".

הוא מוסיף: "זו כנראה הסיבה שהרבנים החתומים כותבים במכתבם כמה פעמים את המושג 'ישתדלו', ביודעם שרבים לא יעמדו בכללים".

יצוין, כי ההתאחדות, הידועה בין היתר בוועד הכשרות שלה העונה לשם 'כדתיא', הוקמה לפני כ-85 שנה.

כיום חברים בה כמה מחשובי הרבנים בלונדון, ובראשם הרה"ג משה חיים פאדווא המשמש כגאב"ד, הרה"ג אלחנן הלפרין המכהן כנשיא והרה"ג אהרן דוד דונער משמש כדיין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}